Hyundai Ioniq 9 je gigantický a má aj megalomanskú baterku

Samuel Turanský

22.11.2024

Kórejci rozmýšľajú v intenciách elektrickej jazdy ešte stále a stále ich to neomrzelo. Veď Hyundai predstavil ďalší model z rodiny Ioniq. Je ním najväčší kus doposiaľ, Ioniq 9. A nielen má najväčšie číslo, ale je celkom masívny. Veď musí byť, keď jej bratom podobne obrovskej Kie EV9.

Toto auto vyzerá, že si ako svoj primárny trh vezme USA, prípadne Kanadu, ale predávať sa bude aj v Európe. Veď prečo by nie, keď kolegiálny model z rovnakého pôvodu už je na trhu už aj na Slovensku? Čím vás môže toto obrovské elektormonštrum zaujať?

Vonkajší vzhľad

Hyundai pre modely Ioniq využíva stále zaujímavú futuristickú líniu dizajnu. Bokom od tohto štýlu neostal ani model Ioniq 9, ktorý ukáže svetu nielen rýchly vodorovný pásik na prednej kapote s rôznymi fázami osvetlenia, ale aj vertikálne stavané hlavné svetlomety. Toto sú silné odkazy na úplne inú automobilku a podobnosť s Mitsubishi mi napadla až pri detailnejšom skúmaní prednej časti. Ale hlavne, že Hyundai zo svojho auta nespravil to, čo spravila so svojimi autami Tesla. Nespravil auto bez nosa, čiže predok decentne dopĺňa niečo pripomínajúce masku chladiča, aj keď to maska chladiča nie je, lebo elektrické autá majú chladiče úplne inde a fungujú trochu inak ako tie spaľovacie.

Auto s dĺžkou 5 060 milimetrov má rázvor osí kolies schopných 3 130 milimetrov, čo hovorí niečo aj o vnútornom priestore. Aj napriek použitiu veľkých zliatinových diskov vyzerá Ioniq 9 úplne masívne. Vyzerá ako malý kontajnerový dom postavený na voľnej lúke. Vyzerá obrovský a pritom má odpor vzduchu s koeficientom len 0,259. Tento koeficient je možné dosiahnuť iba pre verzie sa priplatenými kamerovými spätnými zrkadlami. Koľko je koeficient so štandardnými zrkadlami? To Hyundai neuviedol, ale môj odhad je, že to bude len o štipku vyšší. Len pre porovnanie, trojradová Tesla Model X má 0,24. Ale Tesla je tvarovaná ako tá nafukovacia ryba, Hyundai má masívne tvary porovnateľné napríklad aj s najväčšími americkými SUV.

Zadok si Hyundai pripravil v štýle ostatných modelov a zvislé svetlá najviac pripomínajú náš model Staria. Teda model, ktorý sa predáva aj u nás.

3 rady sedadiel

Hyundai Ioniq 9 má priniesť do modelovej ponuky elektrických vozidiel automobilky konečne tri rady sedadiel. Ten, kto čakal na obrovské SUV schopné prepraviť až 7 pasažierov sa konečne dočkal. Usporiadanie bude mať dve rôzne verzie. Jedna predvedie štandardný prístup s trojicou radov v usporiadaný 2, 3, 2 sedadlá. Luxusnejšia alternatíva bude nahrádzať tri sedadlá v strede dvomi sedadlami. Takto nachystané vozidlo v strednom rade dokáže ponúknuť vyhrievanie, ventiláciu, ale aj masáž. Stále nevidíte ten rovnaký štýl ako má aj Hyundai Staria?

Veľkosť auta predurčujú nielen masívne rozmery vďaka rázvoru 3 130 milimetrov, ale pri 3 radoch sedadiel ostáva stále kufor s objemom 332 litrov a pri 2 radoch sedadiel, pri tom treťom sklopenom, je objem viac ako dvojnásobný, možno takmer trojnásobný.

Technologická výbava

Pre Ioniq 9 si automobilka pripravila azda všetky fajnovosti, ktoré v ponuke má. Či už sa jedna o druhý stupeň autonómneho riadenia, alebo o prediktívne prispôsobovanie rýchlosti, či rôzne iné bezpečnostné prvky. Omnoho viditeľnejšie ale bude niečo iné.

Hyundai Ioniq 9 bude mať už štandardné prekrytie dvoch displejov jedným sklom. Obidva displeje budú mať uhlopriečku 12 palcov a na strednom bude bežať, s dotykovým ovládaním, informačno-zábavný systém. Druhý displej si našiel miesto pred vodičom, za predným sklom, vidno ho skrz volant. Ja mám s týmto umiestnením displeja celkom problém, lebo displej je obdĺžnikový a niektoré údaje sa mi šikovne vedia schovať za veniec volantu. V Ioniq 5 mi volant zakrýval rýchlosť a dojazd. Priznávam, sú to veličiny, ktoré vlastne nikto nepotrebuje. Žmurk-žmurk.

Dojazd Long Range

Hyundai oznámil, že toto masívne vozidlo bude mať aj masívnu batériu. Tá predvedie kapacitu až 110,3 kWh. Kapacita batérie je síce jedna vec, ale pri nej treba mať na pamäti, že Hyundai už od začiatku označenia Ioniq plus číslo pracuje so systémom s 800 V, ktorý umožňuje rýchlejšie nabíjanie a aj rýchlejšie vybíjanie. Preto je možné nabíjať výkonom až 350 kW a z 10 na 80 % sa batéria dostane za 24 minút.

Batéria by mala v základnom prevedení označenom ako Long Range dosiahnuť vzdialenosť až 620 km na plné nabitie. Stále musíme mať na pamäti, že samotná batéria má minimálne tonu a auto bude mať hmotnosť kľudne 2,6 tony. Úplný základ bude mať jeden elektrický motor na zadnej náprave a ten dosiahne 160 kW/218 k. Krútiaci moment sa vyšplhá na 350 Newton metrov. Nehovorím, že toto prevedenie bude lenivé, ale určite nebude patriť medzi najlepších atlétov v tíme.

Moje tvrdenie podporí aj prevedenie Ioniq 9 AWD Long Range, ktoré bude mať rovnakú batériu, ale pridá elektrický motor naviac. Rozdiel medzi verziou s pohonom zadnej nápravy a verziou s pohonom prednej nápravy bude aj predný batožinový priestor. Kým zadokolka má mať objem predného batožinového priestoru 88 litrov, štvorkolka bude mať iba 52 litrov. Výkonnejšie prevedenie sa bude pýšiť výkonom 230 kW/313 k a krútiacim momentom 605 Newton metrov. Automobilka ešte dojazd nestanovila a rovnako neuviedla ešte ani hodnoty zrýchlenia a iných závažných parametrov.

Hyundai Ioniq 9 ale predvedie aj prevedenie AWD Performance. Vyštverá sa výkonom až na 320 kW/435 k a krútiaci moment poskočí na 700 Newton metrov. Je asi jasné, že práve toto prevedenie bude mať zo všetkých najmenší dojazd, ale aj najlepšie zrýchlenie, pričom na stovku sa má dostať niekde okolo 5 sekúnd a malo by mať aj maximálnu rýchlosť 200 km/h. Pri takýchto údajoch asi netreba vedieť ako ďaleko dokážete s autom prejsť. Istým vodítkom má byť vyjadrenie, že každé prevedenie Ioniq 9 prejde na nabitie aspoň 500 km.

Zaujímavá cena

Ešte skoro špekulovať nad tým, aké budú ceny u nás, alebo kdekoľvek inde na svete. Veď toto vozidlo sa má začať predávať až niekde na jar budúci rok. Zatiaľ stačí odhadovať a porovnávať s Kiou. Vôbec by som sa nedivil, keby základná cena Ioniq 9 bola približne na úrovni 55 000 amerických dolárov v USA. Za 55 000 € u nás určite nebude, keď Kia EV9 má základ cez 70-tisíc.

Ak sa vám tento masívny Hyundai páči, možno si obľúbite aj spaľovacie protipóly s označením Santa Fe. Niekoľko Hyundaiov s karosériou SUV máme aj v ponuke, pozrite si ich, možno si z nich vyberiete, alebo si môžete pozrieť ponuku elektrických vozidiel s logom tejto automobilky.