Prezidentský Renault Rafale nie je pre vás, je vzáááácny

Samuel Turanský

20.07.2025

Francúzsky prezident Emmanuel Macron sa pri tohtoročných oslavách dobytia Bastily objavil v novom vozidle. Nebola to ani limuzína, ani obrnený sedan, ale SUV. A nie hocijaké. Renault Rafale vo verzii E-Tech 4×4 300 získal špeciálnu prezidentskú úpravu a stal sa oficiálnym štátnym vozidlom. Je to netradičné rozhodnutie, no veľmi symbolické. Rafale je moderné, elektrifikované SUV navrhnuté vo Francúzsku, vyrábané v Európe a pomenované po legendárnom lietadle. A teraz má aj verziu určenú pre najvyššiu funkciu v štáte, kde sídli výrobca oficiálne.

Spolu sa pozrieme na to, čo sa v tejto prezidentskej verzii zmenilo, ako sa líši od štandardného modelu, čo z nej robí špeciálne auto. A tiež ako zapadá do tradície francúzskych prezidentských vozidiel, ktorá je rovnako pestrá ako samotná história Francúzska.

Odvážny výber, SUV namiesto limuzíny

Zatiaľ čo jeho predchodcovia uprednostňovali predĺžené limuzíny či veľké MPV, Macron sa rozhodol pre SUV kupé. Možno nie úplne on, na to má ľudí, alebo len automobilka potrebovala dokázať, že aj napriek absencii sedanu to stále vie.  Renault Rafale síce formálne patrí do strednej triedy SUV, no dizajnovo ide ešte ďalej, má ostro rezané línie, nízku strechu a mohutný postoj. To z neho robí zaujímavý reprezentatívny kus techniky hodný prezidenta.

Prezidentská verzia sa však líši na prvý pohľad. Exteriér nesie špeciálny odtieň „Bleu Présidence“, ktorý nie je bežne dostupný. Farba bola vytvorená výhradne pre túto verziu a má metalický odlesk s trikolórovým efektom v závislosti od dopadu svetla. A ešte by mal mať lak jednu výhodu. Mal by znižovať teplotu v interiéri tým, že odráža infračervené svetlo. Na karosérii sú decentné znaky francúzskej trikolóry, na predných blatníkoch, bočných lištách aj spätných zrkadlách a koniec-koncov aj v maske chladiča.

Zásadná zmena je v karosérii samotnej. Tá bola predĺžená a vystužená. Nejde o bežné SUV z predajne, ale o kus vyrobený a modifikovaný ručne. Renault na tom spolupracoval so špecializovanými partnermi, pričom šasi bolo prispôsobené zvýšenej hmotnosti pancierovania a ďalším špecifikám. Vozidlo dostalo špeciálne pneumatiky Michelin s celoročným prevedením, 20-palcové zliatinové disky a upravený podvozok so systémom riadenia všetkých štyroch kolies. Výsledok? SUV, ktoré je napriek hmotnosti stále komfortné a veľmi stabilné.

Na blatníkoch sú dve úchytky pre francúzske vlajky, na prednej kapote zmenšený štátny znak, no interiér sa tiež nenechá zahanbiť. Má predsa niekoľo odkazov na prezidentský status pasažiera. Predĺženie prináša viac miesta vzadu a vidno detaily, ktoré v bežnom Rafale nie sú. Takými je napríklad použitie mramoru ako obladového materiálu, ale aj špeciálne alcantarové čalúnenie interiéru.

Čo je základom Rafale pre prezidenta?

Sériový Renault Rafale sa svetu predstavil na jar 2024 a do predaja sa dostal koncom minulého roka. Je to prvé SUV kupé Renault tejto veľkosti a súčasne aj model postavený výlučne ako hybrid bez možnosti výhradne spaľovacích motorov. K dispozícii sú dve verzie:

  • Full hybridná verzia s výkonom 147 kW/200 koní, postavená na 1,2-litrovom trojvalci s pomocným elektromotorom a automatickou multimódovou prevodovkou.
  • Plug-in hybridná verzia E-Tech 4×4 300, ktorá kombinuje rovnaký spaľovací základ s dvoma elektromotormi, pohonom všetkých kolies a batériou s kapacitou 22 kWh. Má výkon 221 kW/300 koní

Práve táto silnejšia verzia bola použitá ako základ pre prezidentský model. Systémový výkon 300 koní umožňuje štandardnému SUV zrýchliť na stovku za 6,4 sekundy. Elektromotor na zadnej náprave umožňuje jazdu v režime 4×4, pričom v meste dokáže Rafale prejsť čisto na elektrinu vyše 100 km. Podľa Renaultu sa v zmiešanom cykle spotreba pohybuje medzi 0,5 a 0,9 litra na 100 km.

Interiér sériového Rafale je ladený prémiovo. Ale aj tak má recyklované materiály, 12,3-palcový digitálny prístrojový panel, 12-palcový centrálny displej s Google systémom, head-up displej a množstvo asistenčných systémov. Nechýba natáčanie zadnej nápravy, adaptívny tempomat, nočné videnie, audiosystém Harman Kardon a panoramatická strecha s možnosťou stmavenia podľa potreby.

Rozmery Rafale sú:

  • Dĺžka: 4710 mm
  • Šírka: 1860 mm
  • Rázvor: 2740 mm
  • Batožinový priestor: 530 litrov

Pre porovnanie, DS 7 Crossback Élysée, ktorý Macron využíval doteraz, je o 12 cm kratší a neposkytuje taký veľký vnútorný priestor. Odhad hovorí, že predĺženie prezidentskej verzie je približne o 15 centimetrov, čo by reflektovalo zmenu prporcií.

Tradícia pokračuje inak. Prehľad francúzskych prezidentských áut

Renault Rafale nie je prvým Renaultom, ktorý sa dostal do najvyšších kruhov. Francúzski prezidenti mali vždy blízky vzťah k domácim značkám, predovšetkým k Citroënu, DS, Peugeotu a Renaultu.

Medzi najznámejšie patrí legendárny Citroën DS 21, v ktorom prežil atentát Charles de Gaulle. Hydraulické odpruženie vtedy zachránilo život prezidentovi aj jeho manželke. Neskôr sa používali Citroën SM, CX Prestige či DS 5 Hybrid4 Cabriolet pre Hollandea. Macron pred Rafale používal DS 7 Crossback Élysée, predĺžený plug-in hybrid, špeciálne upravený pre potreby prezidentskej kancelárie.

Renault dodal pre Mitterranda a Chiraca predĺžené Renault 25 Limousine, neskôr Safrane, pre Sarkozyho pancierovaný Vel Satis, pre Hollanda Espace V. Všetky vozidlá boli upravené firmami ako Heuliez alebo Gruau a prispôsobené pre oficiálne účely, od komunikácie až po pancierovanie.

Všetky tieto vozidlá spája niekoľko prvkov, reprezentatívny vzhľad, francúzsky pôvod a technológie, ktoré reflektujú danú dobu. A presne to spĺňa aj Rafale. Je moderný, elektrifikovaný, výkonný a komfortný. Je teda vhodný symbol pre republiku, ktorá sa snaží byť lídrom v ekologickej premene Európy.

Politická symbolika v službách dizajnu a techniky

Renault Rafale v prezidentskej verzii nie je len o prestíži a výbave. Je to symbol toho, že Francúzsko dokáže vyrábať špičkové autá, ktoré zvládnu aj tie najvyššie protokolárne štandardy. To, že si Macron vybral SUV namiesto limuzíny, odráža zmenu doby. Kladie väčší dôraz na elektrifikáciu, vyššiu pozíciu vodiča a schopnosť prežiť v meniacom sa svete.

Z technického hľadiska je prezidentský Rafale o krok ďalej než sériová verzia. Má prepracovanejšie šasi, lepšie odhlučnenie, pancierovanie, špeciálnu farbu a množstvo detailov, ktoré bežný zákazník nikdy neuvidí. No základ ostáva rovnaký. Je to moderný francúzsky hybrid, ktorý dokáže jazdiť v meste bez emisií a na diaľnici s plným výkonom. A to je kombinácia, ktorá dáva zmysel aj mimo Elyzejského paláca.

Ak by si chcel porovnať tento krok s konkurenčnými modelmi ako DS N°8 alebo pancierovaným Mercedes-Maybachom S, nie je to jednoduché. Renault zvolil vlastnú cestu. Je ňou SUV kupé, ktoré kombinuje štýl, výkon a praktickosť. A ako sa zdá, prezident s tým nemá najmenší problém.

Ak vám je Renault symatický, tak niekoľko ich máme v ponuke aj my. Neváhajte nás kontaktovať a dohodneme nielen prehliadku auta, ale aj financovanie a poistenie!

Samuel Turanský

Maklér

Som automobilový nadšenec a autor článkov na Autorro.sk 🚗💨 Milujem autá a rád sa delím o svoje skúsenosti, novinky a tipy zo sveta motorizmu. Píšem recenzie, praktické rady pre vodičov a zaujímavosti, ktoré by nemali uniknúť žiadnemu fanúšikovi štvorkolesových strojov. Či už ide o superšporty, veterány alebo autá na každý deň, vždy sa snažím priniesť hodnotné a pútavé články.