Samuel Turanský
06.11.2024
Japonská automobilka Suzuki predstavila nový model eVitara. Je to prvý elektrický automobil tejto značky a nadväzuje na hybridné systémy používané doposiaľ. Suzuki síce prichádza do hry elektrických áut neskôr, ale zjavne si dalo záležať aj na detailoch a do hry nevstupuje osve. Vstupuje do neho s dôležitou spoluprácou s Toyotou. Vlastne to vyzerá, že Toyota bude brať elektrické autá tejto veľkosti práve od druhej japonskej automobilky a to konkrétne Suzuki.
Nová eVitara sa má začať vyrábať na jar budúci rok a do predaja sa dostane v lete, lebo výroba bude prebiehať v indickom závode. Predaj v Európe, Japonsku a ostatných častiach sveta bude teda oneskorený. Aká bude eVitara a čo dokáže ponúknuť aj na poli elektrických áut?
Suzuki sa postavilo čelom ku dizajnu vozidla a predviedlo, že koncept eVX nebol iba dizajnérskou hrou, ale dostal sa, aspoň trochu, do sériovej produkcie. A práve gény tohto vozidla zdedila aj eVitara. Podobu vidno nielen na svetlách, ale aj na celkovom štýle vozidla. Rovnaká filozovia je neodškriepiteľná a je priam dych vyrážajúca. Ale tak ako mne, aj vám je tiež jasné, že niektoré detaily sa do sériovej produkcie dostať nemohli. Všetko bolo nutné utlmiť nielen kvôli konzervatívnym trhom, ale aj kvôli možnostiam produkcie. Nie každý predsa môže spraviť tak radikálny rez modelu ako spravila Dacia s modelom Duster, keď z tradičného auta spravila rumunská automobilka auto s dizajnom ako z budúcnosti.
Predok eVitary ukazuje prepojenie svetiel, ale nie sú prepojené svetelným pásom, ako to robí napríklad Volkswagen. Sú len vizuálne spojené rovnakou líniou ku znaku. Spodnú časť predného nárazníka Suzuki zvolilo výrazne dramatickú a zložitú, pričom nadväzuje na bočné lemy okolo kolies a spodné lišty karosérie na dverách. Suzuki eVitara chce stále vyzerať ako terénne auto a darí sa mu to úplne s prehľadom.

Zadnú časť už automobilka neprekombinovala, sú v nej spojené svetlá, ale znova nie svetelným pásom stačil pás vizuálny. Koncovku výfuku netreba hľadať, toto je elektrické auto, ale treba hľadať otvor na nabíjanie. Konštruktéri mu našli miesto na ľavom prednom blatníku, kde je krytka. Toto umiesnenie je celkom logické a pre väčšinu vodičov výhodné, lebo stačí k nabíjaciemu stojanu manévrovať prednou časťou, netreba k nemu cúvať. Ale toto miesto je aj bezpečnejšie, lebo vodič podvedome dáva na pud sebazáchovy a skôr bývajú na autách rozbité ostatné časti, nie práve táto. Takže konektor bude chránený.
Suzuki už oznámilo rozmery nového elektrického modelu eVitara. Na dĺžku budem mať 4 275 milimetrov, čo je presne o sto milimetrov viac ako má, v súčasnosti štandardná, Vitara so spaľovacím agregátom. Šírka narástla o dvadsaťpäť milimetrov a výška tiež o dvadsaťpäť milimetrov. Dôležitý nárast bude v oblasti rázvoru. Pribudne až dvesto milimetrov, čo bude hovoriť nielen o vnútornom priestore, ale aj o použití veľkých batérií umiestnených medzi kolesami. Absolútna hodnota dĺžky rázvoru osí kolies bude 2 700 milimetorv. Suzuki model eVitara spravilo väčším a stále použiteľným aj v tesnejších parkovacích miestach. Aj napriek nárastu šírky ostáva eVitara stále celkom úzkym automobilom, z ktorého nebude problém vystúpiť ani po zaparkovaní pri nabíjacom stojane.

Niektoré parametre interiéru ale nepoznáme. Známe je ale to, ako bude vnútro modelu eVitara vyzerať. Prístrojová doska získa pohľadu okamžite s výraznými displejmi pozicovanými na ležato, nie portrétovo ako to robia niektoré iné automobilky. Oba displeje budú pod spoločnou jednotnou plochou, ako to robia aj niektoré ďalšie automobilky, ale ten pred vodičom bude viac vsadený do hĺbky prístrojovej dosky, aspoň súdiac podľa dodaných fotiek. Na displeji v strede bude bežať nová generácia systému, ktorý Suzuki používa a zároveň bude mať upravené prostredie podľa požiadaviek elektrického pohonu. Zobrazovať bude teda aj náhľady tokov energie a ovládanie nabíjania.
Výrazná horizontálna stavba je viditeľná na celej prístrojovej doske a najviac ju propaguje široký pás dvojfarebného čalúnenia. Práve hnedá farba predvádza požadovaný kontrast a robí interiér sviežejším a príjemnejším už na pohľad. Ale temná strana tvrdenia je, že hnedá kombinácia nie je v štandardnej výbave pre všetky prevedenia modelu. Niektoré majú čierno-čiernu klasiku. V strede stredového tunelu vidno okrúhly volič automatickej prevodovky a výduchy získali obdĺžnikový tvar.

Veľké pozitívum prichádza pri pohľade na volant, zachoval si totiž štandardné tlačidlové ovládače a pod volantom sú zase štandardné páčky. Takže Suzuki eVitara bude autom pre každého, aj pre toho, kto nie je fanúšik novátorských systémov ovládania tradičných funkcií. Ale klimatizácia už bude schovaná za displej, čo je celkom škoda.
Suzuki eVitara bude elektrické auto a už od začiatku bude mať na výber z troch možností pohonu. Úplný základ bude mať výkon 106 kW/144 k a krútiaci moment 189 Newton metrov. Batéria bude dosahovať kapacitu 49 kWh a to je všetko čo aute vieme, do údajov sa pridáva aj hmotnosť 1 700 kg. Dojazd je záhadou až do momentu, kedy odhalíme, pohľadom na prístrojovú dosku, 250 km na 81% nabitia, čo by mohlo znamenať, pre túto verziu, okolo 300 km na plné nabitie.
Zaujímavejší bude stupienok vyššie bude, ktorý by autu mohol ponúknuť dojazd aj väčší ako 400 km. Výkon tejto alternatívy má byť 128 kW/174 k a krútiaci moment ostáva rovnakých 189 Newton metrov. Rovnakých ako v úplnom základe.

Najvýkonnejšiu možnosť v ponuke bude predstavovať štvorkolka znova s rovnakou batériou ako má výkonnejšie prevedenie predokolky. Bude mať 61 kWh, ale na zadnej náprave pribudne druhý elektrický motor dosahujúci 48 kW/65 k. Celkový výkon prevedenia sa má dostať na 135 kW/184 k a krútiaci moment bude 300 Newton metrov. Štvorkolka dostane aj režim prechodu terénom, v ktorom je pretláčané koleso pribrzdené a krútiaci moment je presmerovaný na koleso na opačnej strane.
O cenách je ešte s ďaleko hovoriť, budú adekvátne trhu a adekvátne tomu, že rovnaké vozidlo bude vyrábať aj Toyota, čiže môžu prísť úspory pri väčšom počte. Ale dôležité je, že okrem budúcej Toyoty, ktorá bude mať úplne rovnaké technické riešenia, príde na náš trh, už v súčasnosti, aj Kia EV3, ale výrazným konkurentom budú aj podobne veľké vozidlá od koncernu Stellantis. Zo všetkých stačí spomenúť Peugeot e-2008, Opel Mokka E a z ostatných áut to môže byť napríklad Renault Megane E-tech, či elektrický Hyundai Kona.
Ak sa vám Vitara páči, ale chcete skôr štandardnú benzínovú verziu, tak si určite pozrite našu ponuku vozidiel Suzuki.
Maklér