Samuel Turanský
28.06.2025
Sú autá, ktoré vznikajú len preto, aby zapôsobili na autosalóne. Potom sú tu však také, ktoré majú presný cieľ, jasné určenie a schopnosti, ktoré ďaleko presahujú bežné limity. Land Rover Defender je jedným z tých druhých a vo verzii Trophy Edition D350 to platí dvojnásobne. Britská značka predstavila limitovanú edíciu, ktorá vznikla na podporu expedícií Land Rover Trophy a zároveň ako pocta dlhoročnému partnerstvu s ochranárskou nadáciou Tusk. Výsledok? Tvrdo pracujúce auto pre tvrdých ľudí, ktoré sa neschováva za pozlátko. No a ešte tu je jeden kontext. Kedysi dávno fungovali preteky cez džungle, ktoré niesli označenie Trophy, ale s ťavím výrobcom cigariet ako partnerom. A to boli preteky, čo sa len tak opakovať nebudú.
Do novej série, novej limitky, Land Rover skočí rovnými nohami a privedie do nej Defender z modernizovaného prevedenia. Veď ako inak by to mohlo byť? Práve tento Defender bude ďalšou podarenou špecialitou od automobilky.
Základom tejto edície je overená konfigurácia Defender 110 D350. Pod dlhým predkom pracuje naftový šesťvalec Ingenium s objemom tri litre, doplnený mild-hybridnou technológiou, ktorý poskytuje maximálny výkon 258 kW/350 k. Krútiaci moment dosahuje mohutných 700 Nm a je k dispozícii už od nízkych otáčok, čo je pre terénne využitie zásadné.
Motor je spojený s osemstupňovým automatom ZF a stálym pohonom všetkých štyroch kolies so systémom Terrain Response 2, ktorý sa automaticky prispôsobuje aktuálnym podmienkam. Defender má k dispozícii aj redukciu, medzinápravový diferenciál a aktívne riadenie zadnej nápravy. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,1 sekundy, pri tejto hmotnosti a výbave, síce neznie ako priorita, ale ukazuje, že tento mastodont vie byť svižný aj na asfalte. Vzduchové odpruženie umožňuje meniť svetlú výšku až do 291 mm, čo sa hodí pri brodení, ktoré zvládne až do hĺbky 900 mm. To je výrazný rozdiel oproti štandardnému Defenderu s vinutými pružinami. Ten zválada brodenie o 200 milimetrov menej hlbokých vodných plôch.

Jazdný dojem je taký, aký by ste od Defendera čakali, robustný, suverénny a pokojný. V meste pôsobí trochu veľkoformátovo, no mimo spevnených ciest sa cíti ako doma. Tam, kde bežné SUV dávajú výstražný tón, Defender ešte len začína byť vo svojom živle. Veď Defender stále ostáva terénnym autom, čo sa na SUV hrá, nie naopak. Motor si poradí aj s prudkým stúpaním, ťahá príves bez zaváhania a pôsobí ako istota v neistom svete. Presne to sa od Defendra a vlastne aj verzie Trophy očakáva.
Defender Trophy Edition je auto, ktoré na prvý pohľad zaujme výrazným zjavom. Limitka prichádza v typickej žlto-hnedej farbe Deep Sandglow Yellow so strechou v kontrastnej čiernej, no dostupná je aj v decentnejšom sivo-zelenom prevedení Keswick Gree. Na bokoch nesie špeciálnu grafiku Trophy, ktorá jasne hovorí o tom, že ide o špeciálny nástroj, nie iba o imidžový doplnok.
Na bokoch sú ochranné prahy, na streche nosič s rebríkom, ak si zvolíte Trophy Package za takmer 6 000 eur, a celkový dojem uzatvárajú čierne 20-palcové disky obuté do off-road pneumatík Goodyear Wrangler Duratrac. Rezervné koleso je na svojom tradičnom mieste, na zadných výklopných dverách.
A potom sú tu detaily, ktoré robia túto edíciu výnimočnou. Podvozok má prídavnú ochranu, prístup k strešnému nosiču uľahčujú bočné stúpadlá, súčasťou výbavy je aj expedičná výbava ako háky, laná, nástroje a prenosné osvetlenie. Celé auto pôsobí dojmom, že je pripravené vyraziť na Dakar, alebo aspoň na expedíciu po severnej Afrike. Je to autentický terénny špeciál, ktorý vyzerá drsne a aj tak jazdí. Nie je to len na efekt, ale na reálne použitie a to sa dnes cení.

Vnútri pokračuje atmosféra pripravenosti. Sedadlá sú čalúnené kombináciou odolnej kože Windsor a látky Robustec, čo zabezpečuje dlhú životnosť a ľahkú údržbu aj pri náročnejšom používaní. Predné sedadlá sú plne elektricky nastaviteľné, vyhrievané aj odvetrávané, zadné delené a posuvné. Centrálny displej so systémom Pivi Pro má uhlopriečku 11,4 palca a ukazuje rýchle reakcie, podporuje Apple CarPlay aj Android Auto bezdrôtovo, nechýba 3D kamera, head-up displej ani digitálny prístrojový štít.
Systém dopĺňa audio Meridian, trojzónová klimatizácia, ambientné osvetlenie a praktická chladnička v stredovej konzole. Do toho sa pridáva množstvo USB-C portov, 230V zásuvka a špeciálny ovládací panel pre expedičnú výbavu.
Je to auto, ktoré vás rozmazná, aj keď vonku zúri búrka. Vodič má výborný výhľad, sedí vysoko, všetky dôležité ovládače sú po ruke a interiér pôsobí robustne, no nie neprístupne. Zaujímavosťou je možnosť nakonfigurovať aj ďalšie doplnky, no limitovaná edícia už obsahuje všetko, čo treba, vrátane bezpečnostných prvkov ako adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom pruhu či núdzové brzdenie.

Land Rover Defender Trophy Edition D350 je výnimočný model, ktorého slovenská cena štartuje na úrovni 104 139 € s DPH. To je na pohľad veľa, no treba si uvedomiť, že ide o rozumne vybavené vozidlo s výnimočnou výbavou, ktorú by ste si v inom modeli Defender len ťažko dopočítali za menej.
Bežný Defender 110 D350 vo výbave X-Dynamic SE štartuje podstatne nižšie, no ak by ste si ho chceli prispôsobiť do podoby Trophy verzie, budete niekde na rovnakej úrovni, ak nie vyššie. Navyše, Trophy je limitovaný, predpripravený a vyrobený ako celok.
Zaujímavým aspektom je aj kontext tejto edície. Land Rover Camel Trophy bola súťaž medzi rokmi 1980 a 2000. Nie veľmi upravené vozidlá Defender a Discovery v nej prechádzali džunglami a inými nástrahami. Jedna fotka z tohto dobrodružstva hovorí za všetko. Je na nej model Discovery so šnorchlom a utopený vlastne takmer po strechu. S novým Defenderom to asi nikto skúšať nebude, ale odkaz do minulosti je to pekný. Najmä v žltej farbe. Oficálne sa preteky chodili s rôznymi modelmi a pikoškou je, že v roku 1998 to bol Freelander ako promo vtedy novému modelu a v roku 2000 už bol Land Rover iba vo forme podporného vozidla, keďže hlavné súťažné boli člny Ribtec 655.
Ak chcete niektorý model Land Rover, tak si určite pozrite našu ponunku. Obsahuje nielen Defender, ale aj Discovery a kráľovský Range Rover s rôznymi modelmi. Naši špecialisti vám radi pomôžu nielen s financovaním, ale aj s poistením a s predajom vášho pôvodného vozidla. Neváhajte ich kontaktovať.
Maklér