Ako Mercedes ku väčšiemu dojazdu EQS došiel

Samuel Turanský

15.04.2024

Kde bolo tam bolo, bola jedna automobilka v nemeckom Štutgarte. Nie, nebolo to Porsche. Táto automobilka vládla inováciám a rozhodla sa, že aj ich budúcnosťou je elektrická cesta. Preto do svojej hviezdnej ponuky zaradila postupne mnoho modelov na elektrickú energiu, ale kráľ bol len jeden. A ostáva ním doteraz. Je to Mercedes EQS. Model je na trhu už veľmi dlho, čo vyústilo do bojov o zákazníka s mníchovským konkurentom. Do boja EQS aktuálne prichádza s vylepšeniami faceliftu.

Rytier zo Štutgartskými koreňmi Mercedes EQS von Štutgart ukazuje svoju novú zbroj s novým štítom vpredu. Nové brnenie pochádza z kráľovstva AMG a nákup bol trochu lakomý. Prichádza len s nárazníkom z fajnovejšej zbroje. Ale to je len jeden bod z nekončiacej sa ságy. Zadný nárazník je normálny, zadné svetlá sú znova normálne, tuto sa na zbroj AMG zabudlo. Ale predok, ten je iný!

Čo mení nová predná časť? Mení hlavne masku. Už to nie je maska chladiča, lebo chladič ako taký v EQS nemusí byť tam kde ho majú spaľovací majstri šermu. Je to len výrazový prvok, čo sa podpisuje na imidži modelu a musí na aute byť, inak by vyzeralo ako nedorobené. Ako Tesla Model S svojho času. Z futuristického a pokrokového tvaru masky sa vracia späť do retro histórie.

Ukazuje línie ako mali masky kedysi, alebo na verziách Elegance v súčasnosti. A čo je na tom najlepšie? No predsa fakt, že aj model EQS predvedie vztýčený prostredník, alebo skôr znak na stojane ako mali Mercedesy kedysi. Mnohí tento znak označujú za zameriavač, či už na cyklistov, alebo na iných účastníkov v cestnej premávke. Mercedesu sa nedá uprieť, že tento vonkajší facelift bol celkom lenivý. Bola to domáca úloha spravená na poslednú chvíľu, ale to sme sa ešte nedostali do interiéru.

Čo sa mení v interiéri? Vlastne skoro nič. Vpredu je jedinou zmenou, hlavne pre slabšie verzie, stopercentné osadenie megalomanskou obrazovkou Hyperscreen s 3 displejmi. Obrovský lapač prachu a otlačkov prstov s celkovou uhlopriečkou 141 centimetrov budete môcť čistiť aj bez nutnosti príplatku. Nevylučujem, že pre slabšie vybavené modely s nižšími výkonmi a pohonom napríklad iba zadnej nápravy bude práve obrazovka faktorom zvyšujúcim cenu. Veď normálny príplatok za toto masívne sklené teleso bol doteraz viac ako 8 000 €. A to sa podpisuje aj pod stratu elegantnejšieho interiéru a prepojenia s Triedou S. Teraz už bude EQS iba v boji s hypermodernými konkurentami vďaka hyperveľkému a hyperodtlačkovému masívnemu sklenému povrchu.

Rytier ale zmenil aj charakter komfortu. Vzadu, vpredu nebolo treba nič vylepšovať a dolaďovať. Pasažieri vzadu budú ešte viac ako v bavlnke. Nie kvôli novému štítu, ale kvôli novej výplni operadiel. Automobilka tvrdí, že na ich komfort a komfort ich chrbátov, nie zadkov, použila až o 5 mm hrubšiu penu. No a ak by sa vám toto málilo, tak pribudlo niečo ako piercing. Chrómové línie sa dostali na výduchy v stĺpikoch karosérie a aj na ich nastavovacie prepínače. To keby ste zabudli, že máte mať pocit ako v aute za viac ako 200 000 €.

Ak je EQS rytier, tak pohonná sústava sú jeho koníky. A koníky tiež ukazujú zmenu. Nie, nebudú vôbec rýchlejšie, ale dôjdu ďalej. Dokážu sa viac nažrať. A potom dokážu viac energie dostať zo seba. Pôvodná verzia EQS rozjímala s batériou s kapacitou 108,4 kWh, čo už bolo extrémne veľké teleso s veľkou energiou. Novinka bude omnoho ďalej. Softvérová úprava stačila na to, aby sa kapacita vyšvihla na 118 kWh. Veď reálne je baterka ešte omnoho masívnejšia a necháva si stále v zálohe pár kWh pre prípad núdze.

Nová kapacita má zabezpečiť lepší dojazd a v reči čísel to znamená prírastok 81 km pre tú najďalej jazdiacu verziu doposiaľ. EQS 450 + zvládne prejsť na nabitie až 814 km. Podľa testovania v režime WLTP. V reálnom svete to môže byť o niečo menej, lebo dlhodobo modely EQS vykazujú dojazdy kratšie ako tie udávané vďaka spotrebám vyšším ako 20 kWh. Spotrebu má znížiť aj nové a zrejme vylepšené štandardne montované tepelné čerpadlo.

Mercedes oznámil, že aj toto vozidlo bude mať záruku predĺženú na 6 rokov alebo 90 000 km. Zároveň sme sa dočkali informácie, že po tomto rytierovi sa do rovnakého boja vrhne aj aj EQS SUV, EQE a EQE SUV, ktoré by mali mať tiež o niečo väčší dojazd, ale reálne údaje budeme vedieť neskôr, keď ich Mercedes uvedie v plnej sláve.

Už teraz ale všetci vieme, že je EQS musí byť lepšie. Musí sa zlepšovať každým momentom, lebo konkurencia neprichádza len z Číny, ale aj z Európy. Veď v mníchovskom kráľovstve žije BMW i7, ktoré má tiež čo povedať v tomto elektrizujúcom súboji. Bude to veľká vojna o zákazníka požadujúceho elektrické komponenty.

A ak by ste náhodou chceli Mercedes, bez ohľadu na to, čo má pod kapotou, z našej ponuky si určite vyberiete. Naši borci sa s vami určite budú vedieť dobre dohodnúť a nasmerujú vás na tú správnu cestu!