Dacia Duster tretej generácie je úspech, môže mať stále spaľovacie motory

Samuel Turanský

18.12.2023

Dacia je známa svojimi lacnými automobilmi. Cena im už stúpa, ale stále sú lacné, lebo cena stúpa všetkým autám. Drahšia bude určite aj tretia generácia modelu Duster. Ukázala sa v žiarivom svetle a predvádza, že chce zaujať ďalších zákazníkov. Nie je to len o aute s nízkou nákupnou cenou, nová Dacia Duster vyzerá dobrodružne!

Nový model Duster postavil Renault, alebo teda Dacia, ale všetci vieme do akej aliancie patrí. Je to auto s platformou CMF-B. Platforma patrí medzi najnovšie, ktoré Renault na tomto poli používa. Aj preto zvládne nielen benzínové motory, ale aj mild hybrid a dokonca full hybrid. To ste nečakali! Doteraz full hybrid využíva iba Dacia Jogger, ostatné modely ho zatiaľ nedostali.

Tvarovanie nového vozidla vychádza zo štúdie väčšieho SUV s názvom Bigster. Nielen vychádza, ale odkazuje priamo prednou maskou na riešenia použité v prípade konceptu. A koncept tiež nezostane len konceptom. Stane sa realitou, ktorá príde na trh už onedlho. Predná maska novej generácie Dacie Duster je rovnako vysoká ako svetlomety a prevedenie svetiel s denným svietením tvaru Y nadväzuje práve na strednú, bielo lakovanú lištu smerujúcu k logu DC.

Spodná časť nárazníka ukazuje, že to Duster s terénom myslí naozaj vážne. Ale pritom je spodná ochrana motora presahujúca do nárazníku len šikovnou imitáciou. Presne takto sa to robí u väčšiny vozidiel. Väčšina SUV je hlavne na efekt, reálne terénne vlastnosti nemusí predsa mať! Plastové lemovanie sa ale ťahá odpredu až dozadu a vzadu prichádza šok. Svetlá sú zložito tvarované a sú v tvare písmena C priamo na poslednom stĺpiku karosérie.

Navonok vyzerá nový Duster výborne a nechýba mu ani štipka z toho, čo mala minulá generácia. Má kľučky v stĺpiku karosérie, vyzerá skoro ako trojdverové auto, ale stále vyzerá veľmi dobrodružne. Kvality minulej generácie zvonka posúva na nové levely.

Do interiéru Dacia dala štýl, ako má aj model Sandero a Jogger. Nový Duster debutuje s úplne novým veľkým 10-palcovým dotykovým displejom. Na ňom beží systém veľmi podobný Renaultovému Open R link. Je to vlastne rovnaký systém, ale s iným usporiadaním plochy a iným usporiadaním jednotlivých elementov. Prístrojová doska už toľko extrémov ako vonkajšok nepredvádza. Nemá už ale klasickú klimatizáciu s tromi kruhovými ovládačmi a tromi pididisplejmi, ale ovládanie tohto prvku výbavy zabezpečuje veľký displej a zopár klasických ovládačov. Z čoho myslíte, že je spravená prístrojová doska? Z plastov, samozrejme, ale tvrdých. Praktickosť podčiarkuje aj ľahká údržba a dojem, že interiér dokážete vyčistiť hadicou.

Napriek rovnakej dĺžke ako mal Duster minulej generácie je nová generácia priestrannejšia. Trochu miesta pribudlo na zadných sedadlách, ale aj v kufri. Objem batožinového priestoru narástol zo 445 na 472 litrov. Sedadlá v zadnom rade sa dajú tiež sklápať a zväčšia objem na ešte väčšie hodnoty. Ak všetko sklopíte a priplatíte za balík na prespávanie, tak si dokážete v interiéri do 2 minút spraviť posteľ a k nej máte aj kuchyňu a zatemňovacie sieťky.

Čo je však dôležitejšie? To, že auto vyzerá dobre, alebo to, že bude mať rozumné motory? Asi sú váhy veľmi vyrovnané. Platforma CMF-B umožňuje použiť motor označený ako Eco-G spaľujúci nielen benzín, ale aj LPG. Výkon naznačuje názov, má 74 kW/100 k. Ešte dôležitejším faktom ako výkon môže byť dojazd. Na jedno naplnenie oboch nádrži, každej s objemom 50 l, dokážete prejsť až 1300 km.

Druhý motor je označený TCe 130 a je úplne odlišný od minulého TCe 130. Kým pôvodne to bol, v druhej generácii, štvorvalec objemom 1,3 l, teraz je to trojvalec s objemom 1,2 l. Úplne nový motor má síce rovnaký výkon, ale má mať až o 20% nižšiu spotrebu. Výkon je pritom 96 kW/130 k a agregát využíva mild hybrid. Je spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a máte na výber medzi pohonom prednej nápravy a pohonom všetkých 4 kolies.

Najväčším extrémom z ponuky bude určite verzia Hybrid 140, ktorá bude mať výkon 103 kW/140 k, ktoré bude cez automatickú prevodovku smerovať výlučne na predné kolesá. Toto ale nie je obyčajná automatická prevodovka, lebo má 2 stupne pre elektrický motor a 4 stupne pre spaľovací. Kombinácií je viac ako by sa dalo zrátať, lebo do hry vstupuje aj štartér generátor. Ten tiež dokáže chvíľkami poháňať celé vozidlo. Zložitý systém nevyužíva spojky, ale na synchronizáciu ma elektrické motory. Pri tomto motore a v tomto modeli, v modeli Duster, použila Dacia prvýkrát možnosť radenia cez drôty zvané aj Shift By Wire. Automobilka tvrdí, že kombinácia 1,6-litrového motora, elektromotora, štartér generátora, batérie s kapacitou 1,2 kWh a šialenej prevodovky znamená spotrebu ešte o ďalších 20% nižšiu ako má spaľovací agregát TCe 130.

Oficiálne predstavenie tohto modelu bude už na jarnom autosalóne v Ženeve. Čítate správne, táto tradícia sa vracia! Na náš trh sa potom vozidlo dostane v treťom kvartáli budúceho roka, takže ho môžeme čakať niekde na prelome jarných a letných mesiacov. Ak sa vám nepáči ako vyzerá, tak máte ešte stále dostatok času na kúpu súčasnej generácie. A ak sa vám nebude páčiť ani potom a už nebude dostupná druhá generácia, tak stále môžete využiť naše služby a vybrať si Duster v našej ponuke.