Facelift radu 4 od BMW: Bobor ostáva

Samuel Turanský

02.02.2024

Posmešky, brutálna kybernetická šikana, presne toto si užilo BMW radu 4 pri oznámení druhej generácie. Veď predná časť s monštróznou maskou chladiča v tvare obrovských ľadvín, posmešne prezývaných bobrie zuby, bola pre skalných fanúšikov nestráviteľná a nedokázali ju prekusnúť. Prekusnúť, bobrie zuby, takéto vtipy sú skryté. Aj kvôli reakciám BMW uviedlo vylepšenú tvár štvorky do obehu už 3 roky po predstavení pôvodnej štvorky.

Zmien nie je veľa, ale sú o to viac schované. Neznalé oko nezbadá žiadne obmeny v prednej, dokonca ani v zadnej časti. Najviac bude určite viditeľné rozšírenie vzorkovníka o dve nové farby. O červenú a sivo-zelenú. Čo ďalšie zmenil facelift, okrem farieb?

Stvárnenie štvorky zvonka

Poďme si počítať body. Prvý bod, najviditeľnejší z celého faceliftu, je práve nenávidená maska chladiča. Tým, čo sa tešia, že sa BMW vráti ku slávnemu dizajnu so širokými a nie vysokými ľadvinkami odkazujeme, že majú smolu, nič také nebude. Ľadvinky budú rovnako veľké, budú to stále bobrie zuby, ale dostanú ekvivalent bieliaceho zákroku. Obrie zuby odprezentujú úplne nové vnútorné štruktúry sita. Budú rozdielne podľa verzie, M Performance sa viac priblíži modelom M4 a M4 Convertible s otvorenou strechou.

Predok môžu ešte vylepšiť aj nové svetlá s novou grafikou, ale kto si ich všimne, ten musí mať pôvodnú verziu doma, alebo musí byť ozajstný odborník. A má ďalší bod. Rovnako je to aj vzadu. Zadné svetlá využívajú laser na osvetlenie nejakým čarovným spôsobom cez rôzne trubice, ale všimnúť si rozdiel je Colombovský prípad. Skôr si úplne neznalý všimne, že balík M Sport zhodnotí nový lakovaný difúzor, ale vidno na ňom aj väčšie koncovky výfuku. Dostali sa na priemer až 10 cm. Prihoďte k tomu ešte úplne nové tvary diskov a farby a vonkajšie vylepšenia sú kompletné, nič iné BMW nezmenilo.

Je vôbec vnútro iné?

Vnútro je iné a hneď zásadne! Miesto rozdelených displejov má dva displeje pod jediným krycím sklom, čo znamená jediné. Štandardné tlačidlá zatrúbili na ústup a väčšina z nich sa nasťahovala práve pod displejové rozhranie, aj keď výrazne vylepšené do verzie iDrive 8.5. Spoločné krycie sklo nemusí vyhovovať každému, tak BMW nechalo na ovládanie aj koliesko na prístrojovom stredovom paneli hneď vedľa prepínača prevodovky. Ani páka už nie je to, čo bývala v štandardných verziách. Páka je celkom fuč a prepínanie prevodovky zabezpečí malý plastík kývaním dopredu a dozadu.

Môžeme sa hádať, že prichádza nové čalúnenie, ale to je znova nevýrazná až nudná forma posunu vpred. Väčší skok zažije interiér s novým volantom. Tlačidla na ňom ostávajú, ale celkový tvar sa mení. Stále je okrúhly, ale lúče sú tenšie a inak rozložené.

Interiér sa zmenil. Dlhý pás dvoch displejov je určite cool, ale sú ľudia, ktorým lepšie sedí pôvodná možnosť s oddelenými displejmi a štandardnejšou formou zakomponovania do prístrojovej dosky. Ale ten volant, ten je perfektný! Aj ak nie ste fanúšikmi týchto dlhých lyží s displejmi, určite si na zobrazenie zvyknete celkom rýchlo a užijete si výborne nastavenie podvozku každej z verzií.

Chcete viac? Na to je M4 so štvorkolkou

Motory základných verzii až do M440i a M440d ostávajú vlastne rovnaké. Ponuka bude pozostávať zo štvorvalcov a česťvalcov a z ponuky nevypadnú ani M4. Práve M4 je bod, čo hlási najväčšiu úpravu svojich vnútorností. Znova tvrdenie neplatí pre všetky verzie. Základy sú stále rovnaké, ale to, čo tróni na vrchu sa zmení. Na vrchole, na kráľovskej pozícii, odteraz bude jediný panovník, vládca s označením M4 Competition M xDrive. M4 s pohonom všetkých 4 kolies s modernizáciou predvedie aj výkon posunutý z 375 kW/510 k na 390 kW/530 k. Zvýšenie výkonu prichádza len kvôli odlíšeniu od zadokolky. Okrem výkonu sa posunie aj krútiaci moment na 650 Nm a kilečko si M4 zaknihuje už za 3,5 sekundy. Lenže nie je M4 ako M4. Daný čas platí pre kupé. Kabrio potrebuje až 3,7 sekundy. Schválne, za koľko to zvládne váš automobil, čo máte doma? Stále je to brutálna hodnota!

BMW začne vylepšené štvorky a M4 predávať už v marci tohto roka. Očividný bude nárast ceny, ale ak chcete BMW a nepotrebujete nové, určite si pozrite našu ponuku BMW kompletne, alebo ponukou BMW radu 4!