Samuel Turanský
10.07.2025
Ferrari Amalfi. Už len názov znie ako pieseň motoristickej romantiky, ale v skutočnosti je to viac než len nová kapitola v knihe GT modelov z Maranella. Ferrari Amalfi je odpoveďou na niekoľko dôležitých otázok, ktoré v ostatných rokoch otvoril trh, ale aj zákazníci značky samotní. Je nástupcom modelu Roma, ktorý bol síce krásny, no nie bez chýb. No, nástupca je asi príliš silné slovo, je to modernizácia, ale výrazná. Amalfi nadväzuje na estetiku Roma, no mení kľúčové detaily, zlepšuje techniku a znovu objavuje čaro fyzickej spätnej väzby v kabíne. V čase, keď automobilky presadzujú čoraz viac dotykových rozhraní, Ferrari spravilo krok späť, podobne ako Aston Martin. A presne vďaka tomu ide Amalfi skutočne vpred.
Roma bola predstavená v roku 2019 ako elegantný, kultivovaný a civilizovaný zástupca Ferrari v nižšej triede predomotorových GT. Mala byť alternatívou pre tých, ktorí nechceli príliš výstredné línie modelov ako F8 Tributo či SF90. Bola to štýlová, minimalistická dvojdverová verzia kupé so zdržanlivým dizajnom. Ale v interiéri experimentovala. Dotykové ovládanie na volante, haptické prvky a neexistencia tradičného štartovacieho tlačidla sa stali terčom kritiky. Amalfi tieto slabiny neignoruje, práve naopak, robí z nich silu a mení od základu celý interiér.
Pod prednou kapotou ostáva overený recept. Ferrari si zvolilo motor F154, konkrétne jeho variant CD. To znamená štvorlitrový twin-turbo V8, ktorý poznáme z viacerých modelov značky. V prípade Amalfi je naladený na 470 kW/640 k pri 7500 ot./min a 760 Nm dostupných v širokom pásme 3000 až 5750 otáčok. Ide o mierny nárast oproti Rome, o 20 koní, no najväčší rozdiel je v reakcii a výdrži výkonu vo vyšších otáčkach. Osemstupňová dvojspojková prevodovka DCT reaguje rýchlo, radenie smerom nadol sprevádzajú razantné medziplyny, presne ako sa na Ferrari patrí.

Zrýchlenie na stovku prebehne za 3,3 sekundy, dvojstovka padne za 9 sekúnd a maximálna rýchlosť je viac než konkurencieschopná. Dosahuje až 320 km/h. Výkon však nie je len o číslach. Je to o tom, ako ho vie auto preniesť na cestu. A tu prichádzajú ďalšie rozdiely oproti Rome. Brzdy sú typu brake-by-wire, ale s vylepšeným ABS Evo systémom. Nový SSC 6.1, Side Slip Control, analyzuje priľnavosť v reálnom čase a dokáže zasiahnuť s ešte väčšou presnosťou. Rovnako tak elektrický posilňovač riadenia bol prepracovaný a údajne detekuje stratu gripu o 10 % rýchlejšie.
Kombináciou toho všetkého je jazda, ktorá je istá, precízna a predvídateľná. Amalfi je stále GT, nie prísny superšport, ale jeho limity sú ďaleko za tým, čo väčšina vodičov v bežnom svete dokáže využiť. Aktívna aerodynamika tomu výrazne napomáha. Amalfi má zadný spojler s nastavením v troch polohách (LD, MD, HD) a pri 250 km/h dokáže vytvoriť až 110 kg prítlaku. Výrazne to pomáha stabilite pri vysokých rýchlostiach a zároveň nezhoršuje aerodynamiku tam, kde to nie je potrebné.
Najviditeľnejšou zmenou je však kabína. Ferrari sa rozhodlo, že Amalfi nebude nasledovať trend úplného dotykového ovládania. Hoci obrazovky tu stále sú. Pred vodičom je 15,6″ digitálny prístrojový panel, v strede 10,25″ centrálny infotainment a 8,8″ displej je pre spolujazdca. Ale hlavne, ovládanie sa presunulo späť na tlačidlá. Vracia sa červené štartovacie tlačidlo, prepínače režimov sú klasické a volant je opäť nástrojom, nie sklenenou plochou. V porovnaní s Romou pôsobí celý interiér dospelejšie, použiteľnejšie a v konečnom dôsledku luxusnejšie. Nie je to detská hračka ku konzole z tržnice.

Stredový tunel z hliníka je dizajnovo čistý, no zároveň ponúka ergonomicky výborne umiestnené prepínače, volič prevodovky a bezdrôtovú nabíjačku. Sedadlá sú komfortné aj pri dlhších trasách, elektricky nastaviteľné v niekoľkých smeroch, s masážnou funkciou a vyhrievaním. Čalúnenie tvorí kombinácia kože a alcantary, dostupná je široká paleta individualizácie. Zvukový systém Burmester s výkonom 1200 W a 14 reproduktormi má hrať čisto a dostatočne hlasno aj pri dynamickej jazde.
Priestor pre cestujúcich nie je len o dizajne – Ferrari deklaruje, že ide o 2+2 kupé, pričom zadné sedadlá sú vhodné pre deti alebo kratšie presuny. Kufor má objem 273 litrov, čo nie je zázrak, ale pre víkendový výlet či prenocovanie postačí. To všetko znamená, že Amalfi nie je len výstavným kúskom. Je to Ferrari, ktoré sa dí reálne používať. A to je vlastnosť, ktorú ocení každý, kto sa nechce voziť iba na okruhoch.
Z hľadiska dizajnu je Amalfi veľmi blízke Rome, no zároveň sa posúva ďalej. Hlavnou vizuálnou zmenou je čierny pás cez prednú časť. Tento pás opticky zvyšuje agresivitu a šírku auta. A ponáša sa trochu na Toyotu Prius najnovšej generácie. Karoséria má viac vykrojené boky, zadné partie sú mohutnejšie, svetlá už nie sú spojené, ale dvojité a rozdelené. Difúzor je dominantnejší, výfuky sú väčšie, no stále vkusne integrované. Kolesá sú 20-palcové s možnosťou karbónových detailov. Na výber je hneď niekoľko dizajnov kolies, takže si vyberie každý. A nielen z dizajnov, ale aj z povrchových úprav. Celkovo pôsobí auto vizuálne modernejšie, ale nie okázalo.

Ferrari zvolilo tento dizajn, aby vyjadrilo filozofiu, menej ornamentov, viac čistoty. Ide o návrat k podstate GT áut značky. Amalfi má byť rýchle, pohodlné, krásne a intuitívne. Bez kompromisov, no s rešpektom voči tradícii. A práve preto sa vrátili tlačidlá, preto zostáva benzínový motor a preto tu nie je hybridný pohon, ani len jeho mild hybridný základ. Ferrari chce, aby ste si jazdu užili, nechce iba suché čísla na papieri.
Cena v Európe začína od 240 000 eur, čo je porovnateľné s poslednými verziami Romy. Dodávky začnú v prvom kvartáli 2026. Ferrari očakáva silný dopyt. Nielen preto, že ide o nový model, ale preto, že ide o dobre načasovanú odpoveď na požiadavky trhu. Amalfi ponúka výkon, krásu a použiteľnosť. Je to Ferrari pre tých, ktorí chcú viac než len víkendové jazdenie. Je to Ferrari, ktoré má dušu aj rozum.
Ak sa vám predná časť nového Ferrari Amalfi páči, ale chcete niečo s rozumnejším rozpočtom, tak máme pre vás bohatú ponuku Toyoty. Ten predok je predsa podobný s novými modelmi. V ponuke nájdete aj novšie kúsky. A naši kolegovia vám potom pomôžu s financovaním, alebo s poistením. Neváhajte ich kontaktovať, sú vám k dispozícii!
Maklér