Interiér tohto Rolls-Royce Phantom tvorili viac ako dva roky

Samuel Turanský

31.08.2024

Rolls-Royce je automobilka, ktorá dáva každú chvíľu odpovede na otázky luxusu, ktoré sa nikto ani nepýta. Program individualizácie Bespoke je fajn, ale občas sa na svetlo sveta dostane aj vozidlo, ktoré chce prezentovať celému svetu čo dizajnéri, konštruktéri a zamestnanci automobilky vlastne dokážu. Pozrime sa spolu na Rolls-Royce Phantom Scintilla ako poctu soške Spirit of Ecstasy tróniacej na mohutnej prednej časti ešte mohutnejšieho vozidla.

Na vytvorenie pocty slávnej soške je určite viacero dôvodov, veď soška je dôležitou a neoddeliteľnou súčasťou histórie automobilky. Čo je na tejto verzií modelu zaujímavé? Čím vás má Rolls-Royce Phantom Scintilla nalákať na minutie nemalého obnosu peňazí?

Soška ako dedičstvo pôvodných vozidiel

Základom dizajnu všetkých moderných modelov automobilky Rolls-Royce je odkaz do minulosti. Odkaz na Antický chrám tvoriaci prednú masku. Na vrchu masky chladiča, na vrchu paláca tróni už dlhodobo soška. Socha je Spirit of Ecstasy, ktorá prešla pri 111. výročie automobilky redizajnom. Zmenila sa v roku 2022. Ale potrebujete o nej vedieť viac.

Táto lietajúca dáma sa na aristokratických vozidlách Rolls-Royce objavila a v roku 1911, kedy sa Charles Robinson Sykes zamiloval do ženy menom Eleanor Velasco Thomton. Podľa nej vymodeloval jednu z najznámejších sošiek v automobilovom priemysle. Eleanor bola nielen modelka, ale aj herečka, ktorá sa so stovkami ďalších pasažierov utopila v decembri 1915, keď loď SS Persia torpédom zničila nemecká ponorka U-38 v Stredozemnom mori. Na túto ženu by sa už zabudlo, ale odkaz na kapote vozidiel pretrváva doposiaľ. Počas celej doby sa soška viackrát zmenila, teraz je ukotvená na pružinovom systéme, ktorý dokáže prispieť k bezpečnosti. A úplne samozrejme sa schováva po zaparkovaní.

Keramické detaily vonku

A teraz sa môžeme pustiť do Rolls-Royce Phantom Scintilla. Pre tento model bude štandardom dvojfarebné lakovanie, vrchná časť bude lakovaná odtieňom Andalusian White, čiže bielou farbou a spodok bude mať bledomodrý odtieň Thracian Blue. Rozdelenie farieb je špecifické pre toto prevedenie a na boku karosérie budú dva pásiky zvané Pinstripe. Tie sú maľované ručne a jeden bude biely, druhý modrý, aby to evokovalo celkovú farebnú kombináciu vozidla. Odtieň modrého Pinstripe bude ale iný ako odtieň karosérie, inak by zanikol a vôbec by ho nebolo vidno, keďže oba pásy prechádzajú bledomodrou časťou karosérie Rolls-Royce Phantom Scintilla.

Emblém sošky Spirit of Ecstasy bude mať Phantom Scintilla vyrobený z keramiky. Toto má byť pocta Okrídlenému víťazstvu na ostrove Samothraké, čo je vlastne mramorová socha vytvorená 190 rokov pred Kristom. Aj táto bola pohnútkou na vytvorenie sošky, ktorú zadával riaditeľ Rolls-Royce Claude Johnson v roku 1910. A zadanie dopadlo nad očakávania, veď soška na vozidlách značky jednoducho musí byť.

Rolls-Royce Phantom Scintilla bude stáť na takmer plných diskoch s otvormi iba po bokoch a bude pôsobiť exkluzívne z každého jedného pohľadu. Disky totiž dodajú ešte väčšiu dávku elegancie a mohutnosti už aj tak masívnemu vozidlu.

Extrémne interiér ozvláštňujúce časti

Automobilka vo svojich správach oznámila, že na vývoji interiéru pracovali zamestnanci až 2 roky. Teda dva a pol roka roka, ak to chceme ešte o niečo presnejšie. Stropný spôsob čalúnenia s hviezdnym nebom ostáva, ale špeciálna forma dodáva zdanlivo pohyb statickému stropu. Je za ním veľké množstvo svetelných vodičov, ktoré dokážu meniť štýl svietenia.

To nie je všetko, dizajnér a majstri vytvorili neuveriteľných 36 sekcii vyšívanej grafiky na dvere a sedadlá, ktoré majú až 633 000 stehov. Možno majú aj zamestnanca, ktorý všetky tie stehy porátal, ale skôr to bude rátať počítačový program. Samotný interiér po mentálnom vysporiadaní s navrhnutím a vytvorením procesov trvá 40 hodín majstrom, kým je hotový.

Prístrojovú dosku zase ozvláštni kus umenia nazvaný Celestial Pulse. Je to kombinácia siedmich hliníkových stúh, ktoré sa medzi sebou pretínajú, zdanlivo vejú a povrch majú z rovnakého materiálu , z akého je vytvorená aj soška Spirit of Extasy nad chrámom nad prednou maskou.

Rolls-Royce pri tvorbe interiéru využil rovnaké farebné prvky ako pri exteriéri. A prešívania vyzerajú jednoducho nádherne. Toto auto bude ozdobou každej jednej zbierky vozidiel, vznikne totiž v počte 10 kusov, ktoré sú už vlastne všetky predané. Cena je preto nerelevantná. Hovorí sa, že to ale bude jedno z najdrahších sériových vozidiel Rolls-Royce.

Je Phantom elektromobil?

Rolls-Royce Phantom stále patrí k tým starším vozidlám značky, čo sa prejavuje aj na motore. Pod masívnou prednou kapotou je motor V12 s objemom 6,75 litra a s výkonom 420 kW/571 k. Phantom, na rozdiel od Ghostu, nemá žiadny spôsob zvýšenia výkonu, Black Badge neexistuje. Krútiaci moment je až 900 Newton metrov, čo by teoreticky stačilo na zrýchlenie na stovku za 5,4 sekundy, ale v tomto prípade je dôležitý dostatok výkonu a krútiaceho momentu v každom jednom momente. Veď aj preto nie je v aute otáčkomer, ale iba ukazovateľ výkonovej rezervy.

Motor využíva pohon zadných kolies, výlučne zadných kolies a osemstupňovú automatickú prevodovku  s ôsmimi prevodovými stupňami. Základom všetkých modelov Rolls-Royce je kultivovaný chod. Niektorí skúšali kultúru chodu aj umiestnením mince na hranu na motor samotný a tá ostala stáť. Toto ale skúšal aj Feridinand Piëch s dvanásťvalcovým modelom Volkswagen Phaeton.

Auto s hmotnosťou 2,6 tony má dĺžku takmer 6 metrov a šírku väčšiu ako 2 metre. Len rázvor osí kolies je 3 772 mm a toto auto sami šoférovať nemôžete. Musíte mať šoféra. Ak by ste chceli šoférovať samostatne, museli by ste si zvoliť krátku verziu tohto obrovského modelu, ktorá má stále dĺžku len o 22 cm nižšiu. Nech je veľkosť auta akákoľvek, stále je tým najluxusnejším, čo môžete mať. Bentley nič podobné nemá a Mercedes Maybach tiež nie je až tak to špeciálny a extrémne luxusný. V Rolls-Royce máte pocit, že ste dosiahli všetko, čo ste kedy chceli v automobilovom svete. Čo na tom, že cenový odhad tejto verzie Rolls-Royce Phantom Scintilla je vyšší ako 1,5 milióna €. Toto auto má byť hodné každého jedného eura a má tiež priniesť radosť z jedinečnosti svojim majiteľom.

Ak náhodou nestihnete kúpu tohto auta, tak má Rolls-Royce veľmi prepracovaný štýl individualizácie schovaný pod menom Bespoke. Tento systém vám dokáže splniť akékoľvek tajné farebné, či iné želanie. Preto nemusíte zúfať.

A ak by ste chceli niečo luxusné a dostupnejšie, skúste si pozrieť našu ponuku. Nájdete v nej napríklad Mercedes triedy S, BMW radu 7, či Audi A8.

Samuel Turanský

Maklér

Som automobilový nadšenec a autor článkov na Autorro.sk 🚗💨 Milujem autá a rád sa delím o svoje skúsenosti, novinky a tipy zo sveta motorizmu. Píšem recenzie, praktické rady pre vodičov a zaujímavosti, ktoré by nemali uniknúť žiadnemu fanúšikovi štvorkolesových strojov. Či už ide o superšporty, veterány alebo autá na každý deň, vždy sa snažím priniesť hodnotné a pútavé články.