Japonci znova útočia, Mazda CX-5 má tretiu generáciu

Samuel Turanský

11.07.2025

Mazda CX-5 je jedným z najdôležitejších modelov automobilky nielen u nás, ale aj globálne. Veď v roku 2019 sa jej podarilo umiestniť 444-tisíc kusov. Tento vývoj však zhatili krízy a pandémia, takže je automobilka rada, že zostalo aspoň na počte 345 209 kusov za rok 2024. Ale to je predsa stále výborný výsledok! A preto si musela Mazda veľmi dôkladne pripraviť nástupcu, ktorý by bol adekvátny a dokázal by priniesť rovnaké atribúty v lepšom a modernejšom šate.

Nová Mazda CX-5 bude mať kódové označenie KI a prinesie elektrifikované pohonné jednotky, ale aj výrazne väčší priestor v interiéri. A pritom nebolo treba auto masívne zväčšovať. Veď na väčšej platforme vznikajú CX-60 a CX-80. Vôbec by som sa nedivil, keby CX-5 ponúkne viac miesta vzadu a v kufri ako práve CX-60. A čo teda môžeme očakávať od novej generácie CX-5?

Dizajnová kontinuita s moderným podpisom

Mazda si v posledných rokoch zakladá na evolučnom prístupe k dizajnu a nová CX-5 je toho jasným dôkazom. Vizuálne nadväzuje na svojho predchodcu, no zároveň pôsobí dospelejšie, uhladenejšie a modernejšie. Predná maska je menšia, decentnejšie začlenená do celkovej čelnej časti a plynule prechádza do úzkych, horizontálne orientovaných LED svetlometov s rozšírením pri maske chladiča. 

Kým predchádzajúca generácia stavala na výrazných proporciách a robustnosti, novinka pracuje s detailami, má menej línií, viac tvarovania v plochách a kladie dôraz na harmóniu. Z profilu je cítiť predĺžený rázvor, aj keď len veľmi decentne a zadná časť je zjednodušená. Dizajn zadných svetiel evokuje CX-60 a celkovo pôsobí čistým, až minimalistickým dojmom.

Rozmery sa mierne zmenili. CX-5 v novej generácii narástla do dĺžky aj šírky, rázvor sa natiahol o približne 10 mm. Výsledkom je lepšie využitie priestoru v kabíne, najmä vzadu. Prístup k sedadlám je vďaka širšiemu otvoreniu zadných dverí pohodlnejší a batožinový priestor má objem približne 550 litrov, čo je o takmer 10 % viac než predtým. Predtým mala CX-5 druhej generácie 506 litrov. V porovnaní s konkurenciou to znamená, že nová CX-5 už neťahá za kratší koniec, pokiaľ ide o každodennú praktickosť.

Kabína v znamení ergonómie a digitálneho komfortu

Zásadné zmeny sa odohrali aj v interiéri, ktorý je postavený na novej architektúre. Mazda naďalej kladie dôraz na vodiča ako stredobod kabíny. Ten má stále výborný výhľad, intuitívne ovládanie a minimum rušivých prvkov ostávajú prioritou. Digitálny prístrojový štít a nový centrálny 12,9-palcový displej sú síce dominantnými prvkami, vyššie stupne výbav prinesú až 15,6 palca uhlopriečky. A kde sú tlačidlá, ktoré ešte minulá Mazda CX-5 mala? Sú v histórii. Niektorí výrobcovia sa už popálili a vrátili ku tlačidlám, niektorých tento oheň ešte len čaká.

Výbava sa má deliť do troch hlavných úrovní. Už základ ponúkne LED svetlomety, automatickú klimatizáciu, parkovaciu kameru či adaptívny tempomat. Vyššie výbavy prinesú prémiový audiosystém Bose, panoramatické strešné okno, ventilované sedadlá alebo head-up displej, ktorý sa, po novom, premieta priamo na čelné sklo. Z hľadiska konektivity nechýba bezdrôtový Apple CarPlay ani Android Auto pre obe veľkosti displeja štandardne. Kvalita materiálov je lepšia ako v predchodcovi a celkové spracovanie pôsobí viac prémiovo.

Miesto v kabíne je výrazne lepšie najmä vzadu. Nielenže je viac priestoru na kolená, ale vylepšili sa aj sedáky a nastupovanie. Rodiny tak ocenia komfort na dlhších cestách. V porovnaní s konkurentmi ako Hyundai Tucson alebo Volkswagen Tiguan je nová CX-5 vnútri o niečo pokojnejšia, dôraz na akustickú pohodu je badateľný.

Elektrifikácia ako strategická voľba

Najzásadnejšou zmenou však prešiel pohon. Mazda sa rozhodla v Európe ukončiť ponuku výlučne atmosférických benzínových a dieselových motorov, ktoré dominovali predchádzajúcej generácii.  Namiesto nich prichádza mild hybridný systém. Ten sa bude schovávať za označením eSkyActiv-G 140. Príde vo forme 2,5-litrového motora s 24 V elektromotorom vo forme mild hybridu. Číslo v označení napovedá výkon. Nebude extrémny. Dosiahne 103 kW/140 k a krútiaci moment sa vyštverá na 231 Nm. Zrýchlenie na stovku? Áno! Ale za 10,5 sekundy. Nie je to dychberúce číslo, všakže!

Ale postupne sa má etablovať aj full hybrid, ktorý bude mať označenie SkyActiv-Z. Výkon sa bude podľa verzie pohybovať medzi 140 kW/190 k a 170 kW/231 k, pričom zákazník bude mať na výber medzi pohonom predných alebo všetkých kolies. Jazda by mala byť plynulá, tichá a efektívna, no zároveň Mazda sľubuje zachovanie vodičského charakteru. CX-5 má ponúknuť čitateľné riadenie a prirodzenú spätnú väzbu. Nová platforma umožňuje nižšie ťažisko a optimalizované rozloženie hmotnosti, čo má priaznivý vplyv na jazdnú dynamiku.

V priebehu roka 2026 sa očakáva príchod plug-in hybridnej verzie, pravdepodobne s výkonom okolo 175 kW/240 k a elektrickým dojazdom vyše 60 km. Tento pohon bude pravdepodobne zdielať s modelom CX-60, s ktorým má spoločnú časť technického základu. Mazda zatiaľ nehovorí o elektrickej verzii CX-5. S elektrickým MX-30 to nie je predsa ružové.

Oproti predchodcovi, ktorý sa ponúkal s 2,0 Skyactiv-G (121 a 118 kW), 2,5 Skyactiv-G (143 kW) a 2,2 Skyactiv-D (110 a 135 kW), ide o radikálnu zmenu. Zákazníci, ktorí preferovali klasické spaľovacie motory, si na túto zmenu budú musieť zvyknúť. Na druhej strane, mild hybridná a hybridná technológia prináša nižšiu spotrebu, tichšiu prevádzku a lepšiu dynamiku v meste.

Pozícia v segmente a cenová realita

Mazda CX-5 tretej generácie mieri do vyhroteného segmentu, kde už dávno nestačí len spoľahlivá technika a pekný dizajn. Konkurencia je silná. Medzi hlavných konkurentov patrí Hyundai Tucson, Kia Sportage, Toyota RAV4, Honda CR-V, Volkswagen Tiguan či dokonca Peugeot 3008. Každý z nich ponúka rôzne formy elektrifikácie a rôzne prístupy k dizajnu aj jazdným vlastnostiam.

Mazda v tomto prostredí stavia na dôveryhodnosti značky, kvalitnom spracovaní a vyváženom charaktere auta. Očakávaná základná cena okolo 35 000 eur z nej nerobí lacný model, no vo vyšších výbavách sa drží v rozumnej vzdialenosti od prémiovej konkurencie. 

Priami konkurenti ako Toyota RAV4 Hybrid (od 38 000 €), Honda CR-V e:HEV (od 41 000 €) či Hyundai Tucson Hybrid (od 35 500 €) majú podobné parametre. Mazda CX-5 tak nebude najlacnejšia, ale mohla by ponúknuť najvyváženejší celok. Bonusom je, že CX-5 aj naďalej zostáva autom pre vodiča, nie len pre pasažiera.

A ak sa vám CX-5 páči, tak si môžete vybrať z prvých dvoch generácií v našej ponuke. Naši vyškolení kolegovia vám pomôžu s financovaním, poistením, ale prípadne aj s prepisom.

Samuel Turanský

Maklér

Som automobilový nadšenec a autor článkov na Autorro.sk 🚗💨 Milujem autá a rád sa delím o svoje skúsenosti, novinky a tipy zo sveta motorizmu. Píšem recenzie, praktické rady pre vodičov a zaujímavosti, ktoré by nemali uniknúť žiadnemu fanúšikovi štvorkolesových strojov. Či už ide o superšporty, veterány alebo autá na každý deň, vždy sa snažím priniesť hodnotné a pútavé články.