Lancia Ypsilon HF je hothatch, ale iný ako čakáte

Samuel Turanský

31.05.2024

Lancia vo dobe svojho rozkvetu predvádzala kompetencie v súťažiach rally, ale adekvátne predstavovala aj ostrejšie vozidlá do bežnej premávky. Najnovšie sa stala súčasťou koncernu Stellantis, z čoho vyplývajú určite záväzky a povinnosti. Novým modelom bude Lancia Ypsilon a automobilka ukáže aj nadupanú verziu HF ako malý elektrický hothatch schopný dynamickej jazdy.

Historické korene

Lancia sa aktívne zúčastňovala rôznych súťažných podujatí rally už dlhé roky dozadu, vlastne od svojho vzniku. Ale najvýraznejšie rezonovala v osemdesiatych rokoch, kedy ovládla rally kompletne. Vytvárala nielen špeciálne verzie, ale aj špeciálne modely, kvôli ktorým museli vyrábať homologizačné série. Stačí si spomenúť na model 037, na rôzne verzie Stratosu a v neposlednom rade na Lanciu Delta HF Integrale, ktorá prvýkrát použila označenie HF. Potom sa situácia zmenila a zo slávy, kedy sa podarilo motor Ferrari narvať do sedanu Thema už nezostalo veľa. Ak chcete vedieť, čo znamená HF, je to odvodené od klubu High fidelity založeného majiteľmi vozidiel Lancia.

Elektrická súčasnosť

Automobilka Lancia v koncerne Stellantis funguje ako luxusná a trochu prémiová automobilka a preto postavila svoj vlastný model malého mestského približovadla. Lancia Ypsilon je iba elektrická a najskôr hrala veľmi luxusné pesničky. Novinka zázračne mení usporiadanie a prehadzuje luxusné prvky za športové ostré hrany a mení aj interiér ladený do dynamiky.

Je možné skonštatovať, že práve toto je prvý elektrický model nesúci označenie HF s malým utekajúcim slonom. V skratke, Lancia Ypsilon stojí na elektrickej platforme koncernu, s ktorou sa toho veľa robiť nedá. Je s pohonom prednej nápravy a v základných verziách má motor s výkonom 115 kW/156 k. Lenže toto je HF, ktoré má byť športovým prevedením, ktoré má dorovnať budúci Abarth 600e a Alfa Romeo Junior Veloce. Platforma CMF je tak variabilná, že ju má dokonca aj Jeep Avenger. A je tak variabilná, že zvláda priniesť nielen elektrický pohon, ale predsa aj spaľovací agregát.

Aj Lancia Ypsilon HF bude výlučne elektrickou mašinkou. Bude mať výkon 176 kW/240 k a elektromotor bude umiestnený vpredu. Čerpať energiu bude z batérie s kapacitou 54 kWh a na stovku sa má dostať za 5,8 sekundy. Akurát mám pocit, že Golf GTI toto zrýchlenie s podobným výkonom zvláda o poznanie rýchlejšie. Môže to byť len pocit, lebo výkon spaľovacieho motora je naliehavejší v širšom spektre rýchlostí.

Nový model HF spoznáte podľa vymenenej prednej časti, kde predná maska vyzerá ako dodatočne dorobená. Dôležitejšie je, že Lancia posunula auto bližšie k zemi a dala mu širšie rozchody kolies vpredu aj vzadu. Všetko v znamení najlepšieho možného jazdného prejavu. Ak som vás navnadil, tak malý ostrý hatchback príde do ponuky takto o rok, v máji 2025. Hovorí sa, že Lancia má oživiť aj mená Gamma a Delta. Jasné, stále je to v znamení písmen gréckej abecedy.

Návrat do rally bez elektra

Oživenie Lancie Ypsilon prinesie aj návrat do súťaži rally. Lenže to už nebude elektrický modle. Lancia Ypsilon HF budem mať verziu Rally4 HF. Pod kapotou už nebude elektrický motor, ale štandardnejší trojvalec s objemom 1,2 litra, ktorý ma výkon 154 kW/210 k. Už názov samotný hovorí, že nové rally vozidlo má spadať do kategórie Rally 4 skupiny, podľa triedenia FIA.

Na obrázku všetko vyzerá fantasticky, s polepom pripomínajúcim staré Delty až príliš. Situácia je vo finále menej vražedná ako niekdajšia skupina B. Veď aj súťažné prevedenie má stále pohon predných kolies. Dokonca aj napriek označeniu číslom 4 v názve. Čísle čisto kvôli triede pretekov.

Lancia Ypsilon Rally4 HF bude mať 5-stupňovú prevodovku s prepojením na mechanický samosvorný diferenciál. A vzhľadom na potrebu mať auto podobné sériovému modelu bude mať aj športový špeciál podobné vizuálne prvky ako obyčajná elektrická verzia Lancie Ypsilon HF.

V podobnej triede súťaží viacero vozidiel, medzi ktorými má už koncern celkom slušné zastúpenie. S podobným nasadením už funguje Opel Corsa Rally 4, prípadne Peugeot 208 Rally 4. Obidvaja doterajší účastníci využívajú presne rovnakú platformu a nečudoval by som sa, keby majú aj veľmi podobný motor s objemom 1 204 cm³. Tento súťažný motor je o 5 cm³ väčší ako bežný trojvalcový agregát v automobiloch so štandardným prevedením. A ak chce Lancia auto dotlačiť do rally, musí predať aspoň 2 500 kusov štandardného modelu.

Lanciu síce u nás v ponuke nenájdete, ale nájdete v nej niekoľko hothatchov s výkonom vyšším ako 200 koní, pozrite si ich! A neváhajte kontaktovať našich špecialistov.