Mercedes-Benz triedy G by EQ je elektrický terminátor

Samuel Turanský

25.04.2024

Nič ho nezastaví, zastaví ho až vybitá baterka. Terminátor od Mercedesu, Mercedes triedy G by EQ, ukázal svoje finálne prevedenie a dostáva sa do sériovej výroby. Už nič nebráni jeho bežnej produkcii a vám v jeho kúpe. Možno vám bráni len predsudok o dojazde a terénnom použití, ktoré sú veľkými otáznikmi. Čo Mercedes s týmto brutálnym autom stvoril?

Mercedes stvoril sériovú verziu konceptu EQG. Tú predstavil už celkom dávno. A teraz je vidno, že väčšina detailov je miernejších a použiteľnejších v bežnom svete. Ja skúsim priblížiť, čo je vlastne iné a o čom je toto auto.

Čo sa zmenilo na vzhľade?

Vzhľad elektrickej triedy G je takmer rovnaký ako tej štandardnej. Najmä ak sa pozrieme na najnovšie prevedenie po modernizácii len nedávno. Mercedes pre elektrickú triedu G zvládol zmeniť masku v prednej časti. Už to nie je maska chladiča, lebo elektrické autá štandardný chladič mať nemusia. Maska je plná a má lem so svetielkami. Keď v noci zaparkujete pred barom v Monaku, tak bude jasné, akú verziu auta máte. Mercedes vozidlo aerodynamicky doladil. Môžete vidieť inú kapotu s výraznejším a vyšším vrchom a zároveň, pri lepšom hľadaní, môžete nájsť aj niekoľko kanálikov na usmernenie vzduchu.

Zmenami sa elektrický Mercedes triedy G môže prezentovať aj vzadu. Ak budete hľadať rezervné koleso pripevnené k zadným dverám, tak to bude úplne zbytočné. Mercedes ho jednoducho nedal a miesto neho pripravil box na káble a na rôzne ďalšie drobnosti. Ste obmedzení len hmotnosťou 13 kg. Keď zrátate kábel na domáce nabíjanie z 220 V a kábel na pripojenie k nabíjačke striedavým prúdom pri Lidli, tak máte presne správnu hmotnosť. Zvonka Mercedes zmenil iba detaily a to v obave, že extravagantnejšie prevedenie by mohlo niektorých zákazníkov odstrašiť.

Ak je toto váš šampión, tak sa pozrite do našej ponuky. Máme zopár zaujímavých Meďákov, zoženieme aj Géčko.

Je aj interiér upravený?

Interiér sa nemení takmer vôbec. Veď káble netrčia v kufri, sú v boxíku na ňom. Kufor ostáva rovnaký, zadné miesta sú absolútne bez zmeny, zmena je maximálne vpredu. Aj to sa musíte pozrieť do informačno-zábavného systému, kde pribudli nové elektrické funkcie a zobrazenia. Mercedes nechal všetok komfort, všetok luxus a dokonca aj usporiadanie s dvomi displejmi. Oba majú uhlopriečku 12,3 palca.

Všetko je rovnaké. Akurát majte na pamäti, že hluk bude menší, pokiaľ si nezapnete aparatúru. Mercedes pripravil aj zvukový doprovod označený G-roar. Dokáže simulovať zvuk spaľovacích agregátov zo štandardných verzii. Ale naozaj si kupujete elektrické auto, čo by malo byť absolútne tiché a následne do neho natlačíte zvuky z iných áut? Myslel som si.

Kde je baterka a aká je?

Batériu Mercedes umiestnil do podvozku a podľa vyjadrení má mať špeciálnu ochrannú klietku schopnú odolať aj občasným stretom s terénnymi prekážkami. Je v podvozku, čo sa určite môže hodiť. Mercedes triedy G bude mať, vďaka umiestneniu batérie, výrazne nižšie ťažisko.

Batéria je s kapacitou 116 kWh a trieda G s ňou dokáže na elektrickú energiu prejsť až 473 km. Sú to údaje merané v režime WLTP, takže v reálnom svete, bez terénov, môžete rátať minimálne 350 km. V terénoch to bude určite horšie, ale nabíjanie je výkonom až 200 kW pri použití jednosmerného prúdu. Nabíjačka s takýmto výkonom je predsa zakaždým tretím stromom.

Čo všetko tento elektromobil dokáže?

Mercedes potvrdil, že vďaka rebrinovému rámu stále zachováva nájazdový uhol 32,7 stupňa, prejazdový uhol 20,3 stupňa a odjazdový 30,7 stupňov. To je všetko pekné, a pekná je aj svetla výška 25 cm. Čerešničkou na torte má byť možnosť brodiť vodou s hĺbkou až 85 cm, čo by sa nedávno hodilo v Dubaji. Táto hodnota je až o 5 cm väčšia ako majú akékoľvek iné prevedenia triedy G.

Lenže to nie je všetko, čo má Mercedes triedy G pripravené. Celkový výkon zo 4 elektrických motorov po 108 kW/145 k je až 432 kW/587 k. Chcete ešte šialenejšie číslo? Krútiaci moment sa dostáva až na 1 164 Newton metrov  a každý jeden motor, ktorý je blízko pri kolese, viete ovládať samostatne. Alebo auto ho ovláda samostatne, aby to bolo presnejšie. Mercedes vďaka tomu dokáže otočiť tohto obra na mieste, keď jedny kolesa idú tam a druhé tam. Ďalšou bombou môže byť selektívne menenie krútiaceho momentu na simuláciu uzávierky diferenciálu a tiež na zmenšenie polomeru otáčania na princíp šmykového riadenia.

Mercedes oznámil, že trieda G by EQ zvládne šprint na stovku do 5 sekúnd a maximum bude 180 km/h. Vyššiu maximálnu rýchlosť nemá takmer žiadna spaľovacia verzia kvôli tvarom vozidla a aerodynamike, prípadne kvôli stabilite.

Čo je nevýhoda v teréne?

Všetky terénne vlastnosti vyzerajú úplne ideálne, ale má to jeden háčik. A nie je to v dojazde. Dojazd bude terénnymi etapami radikálne znížený, ale je tu ešte niečo horšie. Tým strašiakom bude hmotnosť. Veď Suzuki Jimny preskáče s nízkou hmotnosťou všetky terénne nerovnosti absolútne s prstom v nose a iba jednou rukou. Horšie to bude práve s Mercedesom triedy G od sekcie EQ. Bude vážiť 3,1 tony. 3,1 tony je o 480 kg viac ako má najťažšia spaľovacia alternatíva vo forme G63 AMG. S tou však do terénov chodiť nebudete. Omnoho častejšie na terénne bláznenie a terénne práce využijete verzie G450d a G500. Sú ľahšie až o 650 kg, čo nie je výhoda len pri prejazde terénom, ale určite aj pri prevoze pasažierov a nákladu. G so spaľovacími motormi jednoducho uvezie viac.