Mercedes-Maybach SL 680 je ultraluxus bez strechy a sedadiel, dvoch

Samuel Turanský

25.08.2024

Mercedes-Maybach je tá odpoveď na otázku, ktorú dávate, ak chcete Rolls-Royce, ale chcete servisovať u svojho dílera Mercedesu. Zamotal som vám hlavu? Asi áno, ale v stručnosti som asi povedal to, o čom Maybach je. Luxusná odnož automobilky Mercedes, ktorá sa v prvom rade spolieha na predaj modelu GLS a triedy S, ale teraz k nim pridáva novinku. Pridáva SL. A to je kameň úrazu.

Prečo je to problém? Pretože toto auto, Mercedes triedy SL nie je úplne autom od Mercedesu. Jeho vývoj malo na starosti kompletne AMG a to znamená, že bolo primárne stavané ako extrémne športové auto a nie ako luxusný koráb a luxusný krížnik na komfortné jazdy po svetových cestách. Čo teda musel Maybach spraviť, aby toto auto mohlo byť relevantné na luxusnej hladine vozidiel?

Zmeny tvarov exteriéru

Mercedes SL 680 Monogram Series od Maybachu sa od svojich ostatných bratov a sestier v rámci triedy SL líši veľmi. A veľmi je ešte slabé slovo. Je to akoby úplne iné auto postavené na základe toho pôvodného. Je to ako restomod, je to ako tuning, je to ako úplne prestavaná mašina.

Každý, kto sa na auto pozrieť, zbadá, že predná časť je akási iná. Môže to byť inak štrukturovaným naraznikom. Netreba masívne otgvory na privádzanie vzduchu pre motor, toto auto má dokonca aj zníženie maximálnej rýchlosti a zhoršené parametre kvôli väčšiemu luxusu. Väčší pohľadový luxus má podporiť chrómová lišta v prednom nárazníku chrómový lem masky chladiča s chrómovými vertikálnymi zubmi a malým nápisom oznamujúcim, že toto auto nie je úplne Mercedes samostatný, ale je to Mercedes-Maybach, ktorý má byť luxusným prvkom v sekcii automobilov. Jediné, čo mu chýba je svetelná šou so Swarovského kryštálmi, ktorú mal kedysi Mercedes triedy S za príplatok.

Ale nechýba mu zameriavač. Ak chcete triafať chodcov, prípadne kanále na strane chodníka, tak to zvládnete vďaka paličke a okrúhlemu logu na konci kapoty. Kapota sa zmenila tiež extrémne.

Kapota štandardného AMG nemá ani logo, tu logo je a je tu nový prelis v strede miesto dvoch “Powerdomes” po stranách. Takto auto pôsobí elegantnejšia e máte na výber z bielej série a červenej serie, ktoré hovoria o farbe karosérie. Ale hovoria aj o tom, že v oboch prípadoch máte čiernu kapotu s opakovaným logom Maybach. Ak by ste chceli niečo extra, tak sa pozrite na zavretú strechu. Tento vzor sa opakuje aj tam a rám okna dostal hliníkový štýl. Nemôže mať chróm, lebo ten by sa príliš odrážal a možno že by oslepoval okoloidúcich, prípadne aj vodiča.

Zboku je na výber z dvoch prevedení zliatinových diskov s priemerom 21 palcov. Buď zvolíte Monoblocky s 5 lúčmi, alebo mnoholúčový design s čiernym povrchom a strieborným lemovaním. V oboch prípadoch auto vyzerá extrémne luxusne.

Bočnú časť ešte dopĺňa chrómová lišta v spodnej časti, ktorá nadväzuje na predný chróm a pokračuje v zadnom chróme. Zadný naraznik sa kompletne zmenil, lebo tu netreba žiadne prítlaky, žiadne difúzory, žiadne srandičky. Tu stačí krásny oblý tvar evokujúci luxus. Koncovky výfukov sú vsadené v nárazníku a tiež hrajú na elegantnú strunu.

Zmeny vo vnútri 

Zmeny zvonka sú prvou častou skladačky. Druhou sú zmeny interiéru. Športové sedadlá triedy SL sú preč a nahradili ich komfortné kreslá z najlepších krížnikov automobilky. Aj to je dôvod, že zadné sedadlá museli ustúpiť. Nemôžete ich použiť, miesto nich je len kožou Nappa čalúnená lavica. Je to kvôli mohutnosti predných sedadiel a ich komfortu. Aj tie sú čalúnené kožou Nappa s vyrazeným logom Maybach a predvádzajú nielen vyhrievanie, ale ventiláciu a masáž. Všetko môžete nastaviť dokonca do rutín automaticky.

Všetky vylepšenia a odstránenie zadných sedadiel smerujú aj k použitiu novej zvukovej aparatúry s výraznejšími basovými líniami, čistejším zvukom, ako v ktoromkoľvek inom SL. Veď miesto zadných sedadiel je možné použiť aj reproduktor. Zadné sedadlá sú fuč a lavica, či skôr polica je prekrytá krytom s líniami nadväzujúcimi na opierky hlavy predných sedadiel.

Ak by ste hľadali ďalšie zmeny, tak tie uvidíte na lištách, ale aj na volante. Nemá tvar AMG so šiestimi lúčmi, ale má iba tri lúče štandardnejšieho prevedenia kormidla, ale s použitím tých najluxusnejších materiálov, ktoré automobilka v rukách kedy mala. Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series má byť pripomienkou dokonalej manufaktúry špecifických modelov.

Zmeny nastavenia 

Mercedes-AMG SL je celkom tvrdým autom, preto Maybach musel prísť aj k úpravám podvozku. Tlmiče sú nastavené omnoho komfortnejšie ako kedy SL mohlo byť a zároveň je komfortnejšie nastavený aj výfukový systém. Maybach nepotrebuje pútať extrémnym hlukom, na to sú predsa iné sekcie automobilky. Maybach potrebuje kľud a aj to je dôvodom, prečo skočil do použitia ešte lepšej zvukovej izolácie od motora, od kolies a vlastne od všetkého. Takto to má Maybach mať, konštruktéri sú si vedomí každého želania svojich zákazníkov.

Stále rovnaký motor

Najvýkonnejší Mercedes SL má štvorliter s ôsmimi valcami do V a doplnkom plug-in hybrid. Lenže Maybach nepotrebuje plug-in hybrid, potrebuje iba klasický výkon, takže sa zaobíde bez nabíjania. Ale málo výkonu aj tak mať nebude.

Veď motor V8 s dvomi turbami produkuje až 430 kW/585 k a krútiaci moment vrcholí nemenej zaujímavými 800 Newton metrami. Spolupracuje s 9-stupňovou automatickou prevodovkou a tiež štandardne s pohonom všetkých štyroch kolies, podobne ako štandardný Mercedes SL od AMG. Akurát prevodovka má iný program na jemnejšie radenie.

V rámci úprav je Mercedes SL od Maybachu pomalší ako od AMG. Je to až o 0,5 s pri zrýchlení na stovku, takže môže atakovať kľudne 4,2 s a maximálna rýchlosť je obmedzená na 260 km/h. Normálne by sa auto rozbehlo takmer na 300, ale vnútri nikto nechce taký hluk, ktorý by spôsobovala plátená strecha a ktorý by sa od auta dostával.

Cena z hladiny snov 

Nový roadster šokuje nielen výzorom a transformáciou z rýdzo športového vozidla na ultraluxusné. Bude šokovať aj cenou. Mercedes si zaň vypýta peknú nakladačku finančných prostriedkov! Cenník ešte nie je dostupný, ale odhady hovoria o sumách medzi 350 a 400-tisíc eurami. Za jedinečnosť sa predsa platí a ani základné SL nepatrí medzi ľudové autá. 

Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series bude určite na ceste jedinečným kúskom a aj jedinečnost má svoju hodnotu.

A ak sa vám páči štýl otvorených Mercedesov, my ich tiež zopár máme. Pozrite si ich!

Samuel Turanský

Maklér

Som automobilový nadšenec a autor článkov na Autorro.sk 🚗💨 Milujem autá a rád sa delím o svoje skúsenosti, novinky a tipy zo sveta motorizmu. Píšem recenzie, praktické rady pre vodičov a zaujímavosti, ktoré by nemali uniknúť žiadnemu fanúšikovi štvorkolesových strojov. Či už ide o superšporty, veterány alebo autá na každý deň, vždy sa snažím priniesť hodnotné a pútavé články.