Oškaredel nový Rolls-Royce Cullinan?

Samuel Turanský

10.05.2024

Angličania predali automobilku Rolls-Royce už dávnejšie skupine BMW. Kto o tom nevedel, nech sa prihlási a nech si ide doštudovať, kľudne aj z Wikipédie. A BMW chce čísla. Čísla automobilke Rolls-Royce nezaručia ani tak sedanové modely, ktoré sú ale tradičné a charakteristické, ale treba na to niečo iné. Nie, nie sú to ani kupé, je to SUV. Alebo skôr trochu teréne zmýšľajúce luxusné vozidlo?

Otázkou sa zaoberať nemusíme, veď existuje model Cullinan. Už je na trhu nejaký čas, takže sa dostal do momentu, kedy si naň dizajnéri a konštruktéri posvietili a vylepšili ho. Keď hovorím vylepšili ho, tak myslím, že ho možno aj zhoršili. Záleží od uhla pohľadu a vkusu.

Čo sa zmenilo vpredu?

Nová verzia Rolls-Royce Cullinan štartuje svoj život veľmi kontroverzne. Predná časť sa podľa mňa nepodarila. Nehovorím, že je hnusná, ale pred modernizáciou sa mi páčila viac a vyžarovala viac charakteru britskej automobilky, aj keď je v nemeckých rukách. Ak si už videli nové BMW radu 7, či X7, tak asi viete, odkiaľ vetry vanú. V BMW majú radi šokovanie. A určite sa nájde aj veľa zákazníkov, ktorí chcú šokovať tiež.

V Ázii sa predsa chcete odlíšiť. Keď nad tým rozmýšľam, tak oproti modernizovanej verzii sú aj kreácie Mansory celkom konzervatívne. Preto sa zmenili predné svetlá s denným svietením pretiahnutým do spodnej časti nárazníku a k nemu by mali ladiť aj šikmé otvory v spodnej časti. Či až tak ladia si úplne istý nikdy nebudem. Možno do momentu, kedy auto uvidím na vlastné oči. Na prvých fotkách vyzerá ako lacná čínska kópia, prípadne niečo, čo vypadlo zo sci-fi filmu. Ale maska ostáva na svojom mieste, má svoj perfektný tvar a podsvietenie a takisto sa môžete spoľahnúť na výsuvnú sošku Spirit of Ecstasy vo viacerých prevedeniach a s viacerými povrchmi.

Sú nejaké ďalšie zmeny viditeľné?

Ďalších zmien veľa nie je, veď stačí šokovať prednou častou. Zboku by ste aj tak nič nemenili, nechali by ste rovnaké otváranie kufrových dverí vo dvoch kusoch, ale zachovali by ste aj normálnu zadnú časť. Práve otváranie batožinového priestoru v dvoch kusoch je dôležité z pohľadu použitia výsuvných sedadiel. Zadok možno trpí na iné koncovky výfukov, za ktoré by sa ani spomenutá firma Mansory nehanbila.

Ak by ste ale hľadali poriadne, tak by ste ešte určite našli výrazné pokroky. Stačí sa pozrieť na rozmer pneumatík. Rolls-Royce prešiel k diskom s priemerom až 23 palcov a budú dostupné ako na základnom modeli, tak na dynamickejšie ladenom Black Badge, ktorý bude mať špecifické 10-lúčové prevedenie. 23 palcov je asi maximum, lebo aj Range Rover oznámil, že nad túto hranicu už nie je vhodné ísť. To asi znamená, že aj výrobcovia pneumatík už sa do väčších aftermarketových priemerov nehrnú. Paradoxne, disky sú menej pútavé ako ten zvláštny predok.

Ako je na tom interiér?

Interiér sa takmer vôbec nezmenil. Vnútri netreba šokovať žiadnymi širokouhlými displejmi a dotykovými plochami. Rolls-Royce Cullinan má byť konzervatívny. A keď to neplatí zvonku, tak to má asi platiť zvnútra. Zatváranie tlačidlami je na svojom mieste, všetky prvky sú ovládané tlačidlami a displej ovládate primárne kolieskom.

Okrem novej hnedej farby zvonka do štandardného vzorkovníka pribudli aj vylepšené čalúnenia. Môžete si vybrať verziu s prešitím s dĺžkou nití takmer 17 km a viac ako 2 miliónmi stehov, alebo si môžete vybrať čalúnenie perforovanou kožou s priemerom 107 000 dierok buď 0,8, alebo 1,2 mm. Takýmto štýlom vie Rolls-Royce určite vymyslieť aj nejaké grafické usporiadanie. O tomto aute sa dá povedať, že je reálne opulentné. Veď má 7 miest. Ale iba 5 využijete na cestovanie, tie zvyšné dve máte práve na pozorovanie okolia. A to je veľmi špeciálny pocit!

Čo má nový Cullinan pod kapotou?

Vylepšený Rolls-Royce Cullinan, neviem prečo mám problém s termínom facelift, má pod masívnou prednou kapotou stále rovnako masívny motor. V12 s objemom 6,75 litra prináša až dve výkonové verzie. Základ má 420 kW/571 k a je určený pre obyčajné verzie. Ak si zvolíte dynamickejší štýl Black Badge, tak sa výkon vyšplhá na 442 kW/600 k. Úplným štandardom pre toto auto bude pohon všetkých štyroch kolies a tiež osemstupňová automatická prevodovka.

Asi sa mi nedivíte, že pod kapotou nebolo treba nič riešiť. Veď už základná verzia dokáže pokoriť rýchlosť 100 km/h za 5,2 sekundy, ale Black Badge to dá za 5,0 sekundy. Zaujíma to vôbec niekoho? Veď Rols-Royce už dlhé roky ani len nemá otáčkomer, má iba ukazovateľ Power Reserve.

Ma vôbec konkurentov?

Rolls-Royce Cullinan je veľmi špecifické auto na trhu. Je obrovské a má obrovské ambície. Veď stojí cez pol milióna, ak si ho letmo vybavíte. A za tie peniaze môžete mať vlastne hocičo iné, ale nič nebude vyžarovať také vibes ako 563 k. Môžete mať akýkoľvek Maybach GLS, vždy keď uvidíte Cullinan, budete rozmýšľať o tom, že treba minút viac peňazí. A vlastne rovnako je to aj s Range Roverom. Azda jediná konkurencia by mohla byť vo forme Bentley Bentayga. Lenže aj tu trošku pokrivkáva exkluzivita. Veď Bentayga nestojí ani 70% z toho čo Cullinan.

Ak chcete parádne SUV, tak pre vás určite niečo nájdeme. Pozrite si našu ponuku SUV od Mercedesu, či Range Roveru, alebo BMW.