Samuel Turanský
23.08.2024
Pre mnohých je Porsche 911 zlatý grál. Je to vozidlo, čo chcú jednoducho všetci mať a nezáleží na verzií. Ale pre tých, čo chcú extrémne rýchle GT je v ponuke Porsche 911 Turbo. Začalo sa vyrábať pred 50 rokmi a postupne dospelo k mnohým zmenám. V súčasnosti je v cenníkoch s dvomi výkonmi a tiež odštartuje so špeciálnou sériou nazvanou 50 Years. Čo sa zmení a čo ostane?
Keď budete chcieť odlíšiť a rozoznať túto sériu od ostatných, musíte sa zamerať na detaily. Napríklad bočný nápis je rovnakým písmom ako nápis na koncepte z roku 1973. Z neho sa práve vyvinula súčasná éra prepĺňania automobilky. V roku 1974 totiž prišlo prvé Porsche 911 Turbo z generácie 930. Úplne prvý kus dostala ako dar dcéra Ferdinanda Porsche.
Napíš však nie je jediný. Ak sa pozriete na zadný nárazník, tak nájdete malý nápis Turbo 50 nalakovaný farbou Turbonite, ktorá kombinuje sivú a zlato-hnedú. Tiež môžete vzadu nájsť aj odznak na rebrovaní nad motorom. Zobrazuje slimáka, či skôr turbo, ktoré je doplnené o letopočty výroby vrcholného prepĺňaného modelu, ak teraz nerátam špeciálne modely GT3 a GT2. Porsche 911 Turbo stojí vždy na vrchole a Turbo 50 Years si zobral základ v tom najlepšom, v prevedení Turbo S.

Kým zvonka vidno zopár detailov, vnútri je tiež niekoľkokrát použitý od znak 50 Years a ku všetkému sa pridáva aj zlato-sivá farba. Toto auto bude zberateľský kúsok a vôbec by som sa nečudoval, keby niekde vnútri nájdem odznak s počtom vyrobených kusov a poradovým číslom tohto modelu.
Veľká zmena je v čalúnení. Štandardom pre 911 Turbo 50 Years bude čierna koža s károvaným stredom. Je to síce možno aj akási pripomienka Golf GTI, ale 911 Turbo toto čalúnenie používalo už vo svojej pôvodnej verzii a naznačoval ho aj ten koncept rok pred spustením sériovej výroby.
Interiér s prevedením Heritage Design, čo je za príplatok, pridáva ešte logá automobilky na opierky hlavy, viac károvanej látky a tiež mení znak na prednej kapote a volante za historický. Porsche tiež svoj znak občas mení, ale nie príliš.

Pohonná sústava prevedenia Turbo S sa nemení. Od prelomu milénia je motor vodou chladený a aktuálne má objem 3,8 litra. Ploché usporiadanie valcov sa zachovalo. Nemôžete si ale mýliť pojem Boxer a plochý šesťvalec, lebo to sú dva rozdielne prístupy ku rozovretiu valcov 180°.
V súčasnom prevedení dosahuje Porsche 911 Turbo S výkon masívnych 478 kW/650 k a krútiaci moment 800 Newton metrov. Porsche má vo svojich technických údajoch, že auto s hmotnosťou 1,6 tony sa na stovku dostane za 2,7 sekundy, dvojstovku má na tacháči za 8,9 sekundy. A maximu bude mať 330 km/h. Myslím si, že auto by šlo aj viac, ale pri 330 zasiahne obmedzovač.

Základná cena Porsche 911 Turbo S je približne 260 000 €. Je to odhad, ale špeciálna séria 50 Years pridá k tejto cifre ešte ďalších 30 až 40 000 €. Je to celkom adekvátne za zmeny, ktoré prináša. A naviac bude 911 Turbo 50 Years exkluzívnym kúskom v obmedzenej sérii. Porsche vyrobí 1 974 kusov tohto vozidla. Počet je priamo prevzatý z roku, v ktorom sa vozidlo začalo vyrábať. Teda začalo sa vtedy vyrábať Porsche 911 Turbo ako také.
A ako je pri špeciálnych sériách Porsche 911 zvykom, Porsche si bude pravdepodobne vyberať komu auto predá. Niečo podobné ako má Ferrari, ale s trochu nižšími požiadavkami. Veď každá zo špeciálnych sérií modelu predviedla, že cena postupom času stúpa a toto určite postihne aj 911 Turbo 50 Years. Áno, toto auto za takmer 300 000 € môže byť tiež investícia do budúcna, ktorá sa zhodnotí. Možno práve toto bude vozidlo, ktoré nezažije také extrémne prípady ceny ako zažíva občas Bitcoin a Ethereum.
Porsche ale nie je len o 911 Turbo, má viacero modelov a zopár z nich máme aj my v ponuke. Pozrite si ich a ak sa vám zapáčia, neváhajte kontaktovať našich profesionálov, radi pomôžu.
Maklér