Škoda Octavia po facelifte: RSka bude bez manuálu, ale výkonu bude viac

Samuel Turanský

15.02.2024

Ten, kto už mal v rukách Škodu Octavia, nech zdvihne ruku! Hlásite sa v práci, hlásite sa v MHD, niektorí šialenci sa hlásia za volantom počas jazdy. Toto rozhodne neschvaľujem, ale oznamujem, že modla každého chalupára a optimálne služobné vozidlo pre všetky podniky odpáli novú etapu s faceliftom. Vylepšenia sa Octavia dočká po 5 rokoch existencie na trhu. Škoda vylepšila všetky verzie a nezabudla ani na Sportline a najvýkonnejší model RS. Na čo sa môžeme tešiť?

Iný vzhľad zvonka

Dáme si hneď na začiatok krízovú otázku. Čo je najlepšia cesta ako auto vylepšiť za málo peňazí? Je to zmena diskov a farieb. Octavia ide aj touto cestou, ale zároveň ukazuje, že dizajnéri a konštruktéri nie sú lenivci. Vylepšili aj iné časti karosérie ako tieto úplne základné. Škoda Octavia hrdo vystavuje nový predok s novými svetlami. Nové svetlá štandardne žiaria LEDkami, ale príplatková výbava dokáže výmeny aj za maticové LED druhej generácie. Sú ešte pokročilejšie, svietia lepšie a hlavne vykrajujú autá dokonalejšie ako kedykoľvek predtým. Na svetlá s predĺženým stredným elementom nadväzuje širšie vyzerajúca maska. Výrazne širšie kvôli fúzom v spodnej časti. A rovnako širšie auto vyzerá vďaka inak stvárnenému nárazníku s novými plastovými dielmi a s usmernením obtekajúceho vzduchu po krajoch.

Nové disky prídu v troch veľkostiach a nové farby hlavne pre model RS a konkrétne červený model RS. Zadok tých zmien veľa nepýtal, svetlá si nechali pôvodný tvar, ale zloženie je iné. Inovované svetelné podpisy dopĺňa sekvenčná smerovka. A ako zrkadlo ku prednej časti je na zadnom nárazníku zase lišta podčiarkujúca šírku vozidla. Úprava vzhľadu bude nielen na päťdverovom liftbacku, ale zasiahne aj kombi. Škoda dobre vie, že práve kombi je tá z dôležitejších karosérií a od roku 2016 je najžiadanejším kombi v Európe práve Octavia. Nie Passat, vážení!

Doladený interiér

Ak sa zvonku auto zmenilo výrazne, vnútri Octavia až tak veľa zmien nepredvádza. Facelift zasiahol najväčšmi výbavy s novými stupňami, ale ostáva aj Sportline, Laurin a Klement dostupný neskôr a RS. Prevedenie interiéru si svoje podklady zoberie z elektrického Enyaqu a Škoda stále opakuje veci o udržateľnosti, ekologickosti a recyklácii. Dokonca aj pravá koža má byť upravovaná udržateľnejším spôsobom.

Veľká zmena je maximálne v prednej časti. Nie, prevodovka a jej prepínač sa nepresťahovali na prístrojovú dosku ako v Porsche Panamera a Porsche Cayenne, všetko ostalo rovnaké. Prečo je prepínač stále v strede a nie inde, kde by zavadzal menej? Lebo niektoré verzie budú mať aj manuál a s tým by sa na prístrojovke manipulovalo horšie a mal by horšie dráhy.

Hovorí sa, že to, čo je dobré, netreba meniť. Je až do oči bijúce, že presne týmto sa riadili aj dizajnéri. V novej Octavii už nebudete mať klasické ručičkové prístroje, všetko bude v displejoch, ale to už nejakú dobu funguje. Stredový displej bude obrovský s uhlopriečkou 13 palcov. Aký notebook používate? Nemá podobný rozmer displeja? To je jedno, na vašom notebooku beží buď MacOs, alebo Windows. Odvážnejší majú možno Linux. Ale v Octavii beží MIB4. Nový systém s novým rozložením a novými lištami. Klimatizácia bude stále dostupná na spodnej lište a pod displejom si svoje miesto háji aj ovládanie hlasitosti a vypínanie. Škoda nezanevrela ani na fyzické tlačidlá nad výduchmi v strede. To je pekný krok. A rovnako pekné gesto je ponechanie fyzických tlačidiel na volante. Veď samotný Volkswagen uznal, že dotykové plochy boli prijaté veľmi zle a ich vývoj sa stal slepou uličkou.

Simply Clever v srdci stále

Škoda nie je iba o moderných technológiách, ale aj o detailoch zlepšujúcich každodenný život. Pre celú sériu týchto unikátnych detailov zvolila automobilka už dávnejšie označenie Simply Clever a vylepšená Octavia určite Simply Clever bude naďalej. Bude Simply More Clever ako doteraz.

O veciach ako kôš vo dverách ste už dávno počuli. Škodovka tu siahla na ikonickú súčasť modelu, na legendárnu škrabku v kryte nádrže. Škrabka je vylepšená, aj keď nikto nevie akým spôsobom. Povedali to konštruktéri na tlačovej konferencii a tým predsa musíme veriť, lebo vylepšením strávili určite nejednu bezsennú noc bez spánku, len o káve.

Reálnou novinkou pre model bude to, čo Octavia prevezme z Enyaqu. Predĺženie stredovej konzoly na stredový tunel až ku zadným sedadlám je výrazným posunom. Nový priestor na odkladanie dokáže zbodnúť menšie kabelky, prípadne fľaše s nápojmi. Do držiakov na nápoje v lakťovke vzadu vedia pasažieri umiestniť držiak na mobilný telefón, prípadne tablet. A rovnaký držiak je kompatibilný aj so sedadlami so športovým charakterom vo verziách Sportline a RS. Priamo z držiaku na poháre do operadla sedadiel! Simply Clever sa ešte vo väčšej miere dostane aj do kufra, nebude to len o visiacej polici z látkového až gumového materiálu, ale aj o dvoch vešiakoch schopných uniesť 2 kg na jej zadnej priečke. Praktickosť tímu konštruktérov nedala rozhodne spávať!

Asistenti nezostali v minulosti

Škoda Octavia s najnovšou generáciou ukazuje aj nové ovládacie a asistenčné systémy. Bezpečnosť podporí možnosť automatického vylepšenia systému MIB4, čo je dôsledok nariadení Európskej únie o kyberbezpečnosti. Do systému bude ďalej zabudovaný chatbot ChatGPT založený na prvkoch umelej inteligencie, bude dostupný neskôr, ale v základnej výbave. Takisto vylepšeniami prešli systémy na rozpoznanie únavy a pozornosti vodiča. Ku analýze pristupujú s väčšou presnosťou a prispievajú k väčšej bezpečnosti.

Reálne novými systémami môže byť systém automatického parkovania naviazaný na automatickú prevodovku DSG. Ovláda brzdy, riadenie, plyn, prevodovku. Na svoje fungovanie používa kamery a ultrazvukové snímače a poskytuje podporu pri parkovaní. Pri vy parkovaní zase upozorňuje na prichádzajúce vozidla. To však nie je všetko z pohľadu parkovania. Škoda má v zálohe aj parkovanie na diaľku, ktoré ale nemôže zatáčať. V praktickom svete si nastavíte auto a cez aplikáciu MyŠkoda ho posuniete na požadované miesto v parkovacom boxe.

Motory s tromi valcami sú fuč

Škoda Octavia štvrtej generácie ukázala, že aj do takto veľkého auta je možné namontovať trojvalec. Treba lese určite nie je zlý motor, ale mal tak slabé predaje, že ho predstavitelia radšej nahradili niečím väčším. Základnou pohonnou jednotkou vylepšenej Škody Octavia bude 1,5 TSI Evo 2. Príde s výkonom 85 kW/115 k a zároveň s manuálnou prevodovkou. Na výber bude aj s automatom s dvomi spojkami a siedmimi stupňami, ale ten do pohonnej sústavy prinesie aj mild hybrid. Rovnaká situácia s prevodovkami a mild hybridom je aj pri použití vyššieho výkonu tohto istého agregátu, 110 kW/150 k.

Ak vám stále chýba pohon všetkých 4 kolies, tak počkajte do roku 2025. Do cenníku sa dostane dvojlitrové TSI s vylepšeným cyklom, prepínaním vačiek a zvýšeným výkonom. Bude mať iba sedemstupňovú automatickú prevodovku a výkon 150 kW/204 k.

Štandardné verzie musia štandardne spaľovať aj naftu! Dvojliter TDI sa bude spoliehať buď na manuál a 85 kW/115 k, alebo na automat a 110 kW/150 k. Všetko je fajn, až do momentu diskusie o Octavii RS. Octavia RS už nebude mať manuál v žiadnej zo svojich verzií. Aj tak bude iba jediná. Ale výkonom dorovná Golf GTI. Z dvojlitra vypumpuje 195 kW/265 k pre automat a pohon výlučne predných kolies. Kto za to môže? Všetci tí, čo si kúpili Octaviu RS s automatom a úplne zanevreli na manuálnu prevodovku. Bola ich väčšina a manuál už nedával ekonomický zmysel.

Ak sa vám viac páči pôvodná Octavia, alebo niektorá predtým, neváhajte, pozrite si našu ponuku a kontaktujte našich maklérov!