Hovorí sa, že všetky nové autá sú rovnaké a výrazné zmeny v dizajne sa spraviť nedajú. Toto tvrdenie úplne vyhorelo pri pohľade na nový Fiat Grande Panda. Fiat spravil design odlišný od všetkého ostatného, ale zároveň pripomínajúci pôvodný model z osemdesiatych rokov. Toto je budúcnosť inšpirovaná minulosťou!
Fiat Grande Panda vstupuje do segmentu B. Je to deviácia od pôvodného zaradenia do segmentu A, medzi mini automobily. Teraz už bude Panda crossover v segmente B, medzi malými autami. Crossover prináša hneď niekoľko karosérií, ktoré nakombinuje do zaujímavého celku. Prvá z karosérií je určite hatchback. Veď má 5 dverí, pričom tie zadné sú relatívne zvislé.
Druhým bodom zaradenia môže byť MPV. To je zase kvôli výraznejšej výške interiéru a o SUV, či o terénom vozidle, zase hovoria línie spodných lemov. Sú čierne a okolo kolies tvoria požadovanú líniu odkazujúcu na vozidlá s lepšou priechodnosťou. Grande Panda všetko umne kombinuje do jedného celku so svojbytným riešením dizajnu.
Talianske dizajnérske umy v Turíne ukázali zaujímavú koncepciu tvarov s extrémne kvadratickým usporiadaním. Fiat by istotne dal aj kolesá kockaté, keby to ide. Takto je vidno prepojenie s minulosťou. Veď hranaté Pandy už sme tu niekoľkokrát mali a vlastne aj tá predchádzajúca ukazovala prevedenie tvarov a línií lahodiace každému kubistovi. Picasso aj Dali by tlieskali.
Najšialenejší dizajnový prvok prednej časti je svetelná rampa. Nie je to úplne svetelná rampa, lebo svietia len kraje, ale jednotlivé body sú riešené naozaj ako na svetelnej rampe. Fiat Grande Panda zvláda šokovať aj takýmito detailami. A veľmi podobné to bude aj v zadnej časti, kde svetlá nabrali rovnakú tému, ale zároveň sa ukazuje aj masívna výklopná stena, nadväzujúca na ostro rezaný nárazník s imitáciou ochrany spodnej časti vozidla.
Interiér modelu Grande Panda s dĺžkou 3,99 m ešte zatiaľ nebol odhalený, ale už teraz je známe, že má ponúknuť miesto pre 5 pasažierov. Toľko z tlačovej správy automobilky. Akiste bude hranatý prístup použitý aj vnútri. Celková dĺžka auta naznačuje, že batožinový priestor by mal mať objem niekde nad 300 litrami a Grande Panda vďaka nemu môže osloviť aj rodiny ako druhé auto.
Ešte stále pretrváva doba, kedy si niektoré automobilky myslia, že si to odskáču len zopár elektromobilmi. Ale Fiat má iný názor. Fiat Grande Panda nebude elektrické auto. Bude mať klasické spaľovacie motory a zatiaľ pohon na elektrickú energiu nebude ani len v ponuke.
Talianska automobilka stavila na koncernovú platformu a využíva koncernové motory. Čo to znamená pre nás, ktorí sa tešíme na výkonné pohonné sústavy? Asi nič dobré, ale porovnajme to s minulou, či skôr predminulou generáciou. Vtedy mala Panda výkon 74 kW/100 k a bola považovaná za ostrejšie auto. Presne toľko bude mať 1,2-litrový trojvalec, ovenčený niekoľkými oceneniami Motor roka, ako základná pohonná jednotka pod prednou kapotou. V Grande Pande bude pracovať jeho najnovšia a veľmi detailne prepracovaná ostatná generácia.
Do cenníkov sa má dostať aj hybridná verzia, ale tá bude mať o niečo vyšší výkon. Aký? Je to zatiaľ ťažké povedať, ale odhad je okolo 130 koní, čiže 96 kW až 100 kW/136 k. To už by malo s krpatým autom zamávať poriadne a temná ostrá duša by sa mohla tiež prebudiť.
Predchádzajúca generácia Fiatu Panda to mala jednoduchšie. Veď mala na muške iba Kiu Picanto, či Hyundai i10. Malé autá, tie najmenšie, už nie sú v kurze a v kurze začínajú byť o niečo väčšie vozidlá. Malé auto sa predsa neoplatí vyrábať kvôli sprísňujúcim sa bezpečnostným požiadavkám a požiadavkám aj na sieťovú bezpečnosť, lebo všetky autá budú pripojené. Fiat Grande Panda narástol. Veď má v názve slovo Grande. Takže s dĺžkou 3,99 m konkuruje skôr v segmente B, čo znamená jediné. Na muške má Hyundai Bayon, starší Citroën C3 Aircross, ale možno aj Peugeot 2008. Lenže ten je na vrchole triedy a Grande Panda bude na jej začiatku. Najviac prekvapivým protihráčom bude určite Suzuki Vitara. Veď má tiež pohon spaľovacími agregátmi a celkovú dĺžku 4,1 metra.
Pozrite si aj našu ponuku Fiatov, zopár ich v našej databáze máme!
Maklér