Svet je hore nohami, Maserati Grancabrio môže byť elektromobil

Samuel Turanský

17.04.2024

Maserati sa podujalo na extrémne strastiplnú kariéru prechodu k elektrickej energii pohonu svojich modelov. Po modeloch Grecale Folgore a GranCoupe Folgore prichádza rovnaký pohonný systém aj do modelu GranCabrio. Len si to predstavte! Elektrické auto s otvorenou strechou! Chceli by ste také? Má vôbec zmysel? To už záleží od konkrétneho kupujúceho, ale GranCabrio Folgore bude musieť spĺňať aj požiadavky pevnosti karosérie.

Maserati GranCabrio bude minimálne zaujímavou voľbou. Čo o ňom vieme? Aké bude mať parametre? Koľko bude stáť? Podarí sa mi nájsť odpovede na všetky otázky? 42 je odpoveď na základnú otázku zo Stopárovho sprievodcu galaxiou, ale to sem motať nemusíme.

Prečo toto Maserati dopustilo?

Najprv sa musíme pozrieť prečo automobilka musí ísť týmto smerom. Dôvody sú logické a jednoduché! Záväzok vytvárať od určitého roku už iba elektrické autá platí pre všetky automobilky. Ak chce byť aj Maserati relevantné a prítomné na tomto šialenom trhu, musí sa prispôsobiť. Preto je potrebné prezentovať aj modely s pohonom na elektrickú energiu. Máme prechodnú dobu, kedy ešte spaľovacie vozidlá neskončili a nezačala ani temná doba s výlučne elektrickými novými autami. Všetci ale veríme, že zákaz predaja Európska únia trochu oddiali a nebude ho ťahať do extrémov. Maserati bude mať dovtedy možnosť voľby. A v kabriolete elektrická energia zmysel má!

Má výkon?

Že či! Jediné, čo bude Maserati GranCabrio Folgore chýbať je zvukový prejav. Ale chcete ho pri prechodoch miestnym letoviskom pri mori? Len pre zaujímavosť, Británia je krajinou s najväčším podielom kabrioletov. V Doveri a Brightone nechcete vytŕčať hlukom. Chcete vytŕčať iba tým ako auto vyzerá. No a potom zdúchnuť z križovatky smerom k legálnemu limitu.

Zrýchlenie na stovku trvá modelu GranCabrio Folgore 2,8 sekundy a maximum je 320 km/h. Maximum zatiaľ automobilka oznámila iba pre kupé, ale kabrio nebude príliš ďaleko. Môže mať napríklad 305 km/h. Na to všetko využíva tri elektrické motory. Dva sú umiestnené vzadu pri každom kolese a jeden je umiestnený vpredu. Každý má 300 kW/408 k, ale celkový výkon je 610 kW/825 k. Normálne by mohol byť až 900 kW/1225 k, ale to by musela byť ešte iná batéria. Celých 610 kW/825 k je dostupných v režimoch Max Boost a tých najšportovejších. Bežne je pod pravou nohou 555 kW/750 k.

Koľko prejde na nabitie

Automobilka Maserati postavila Grancabrio Folgore na základe architektúry s 800 voltami. To znamená nielen rýchle odovzdávanie a prijímanie energie, ale aj možnosť dočasnej rekuperácie výkonom až 400 kW. Nabíjanie je možné výkonom 270 kW a z 20 na 80% viete, na správnej nabíjačke, auto nabiť za 18 minút. Taliani využili špeciálne meniče na zrýchlenie striedavého nabíjania. Nabíjanie striedavým prúdom znamená výkon až 50 kW.

V útrobách auta bude batéria s kapacitou 92,5 kWh. V celkovej kapacity bude využiteľných 83 kWh a samotná batéria bude mať zvláštny tvar. Nebude rozliata po celom podvozku, ako býva bežné pri dedikovaných elektromobiloch, ale bude mať tvar písmena T. Bude sa ťahať stredným tunelom pod zadné sedadlá. Aj tu je kopa rečí o nízkom ťažisku a výborných jazdných vlastnostiach. S tým by som bol ale opatrný, lebo jazdné vlastnosti auta s veľkou hmotnosťou sú vždy podriadené fyzikálnym zákonom. Ťažisko môže byť akékoľvek. A batéria určite hmotnosť okolo 500 kg.

Vidno rozdiely?

Nech sa pozeráte na Maserati Grancabrio Folgore akokoľvek detailne, rozdiel medzi klasickou verziou a elektrickou nájdete až pri pohľade na koncovky výfuku. Všetko ostatné zostáva rovnaké, design sa nemení, veď už na spaľovacom modeli bol výborný. Čosi môže naznačovať aj nápis Folgore a pri pohľade na dvierka nádrže tiež budete vedieť. Čerpanie energie tohto auta zabralo miesto v ľavej zadnej časti nárazníka, aby mal majiteľ lepšie manévrovanie ku konektoru.

Interiér znova ostáva rovnaký s miestom pre 4 pasažierov a s ventiláciou siahajúcou až do opierok predných sedadiel. Výduchy smerujú teplý vzduch aj na krk vodiča a spolujazdca. Vnútri bude rozdielom azda iba zobrazenie informácií na displeji pred vodičom a na displej v strede. Všetky ďalšie ovládacie prvky ostávajú na svojom mieste. Aj pre elektrickú verziu si dokážete zvoliť niekoľko rôznych čalúnení, rôzne výbavy, napríklad aj aparatúru so 16 reproduktormi.

Je na trhu niekto podobný?

Chcete elektrický kabriolet? Veľa toho na výber nemáte. Maserati Grancabrio je určite lastovičkou oznamujúcou jar medzi kabrioletmi vážiacimi viac ako 2 tony. Porsche sa na túto cestu ešte nedalo, Ferrari ani nemá v pláne, McLaren tiež nie. Maserati GranCabrio Folgore môže byť ešte chvíľu na trhu absolútne samostatným elektrickým modelom s otvorenou strechou. Nie je ale jediným elektrickým modelom automobilky. Portfólio vykazuje aj Grecale Folgore a Grancoupe Folgore.

Kupovať, či nekupovať? Svojím spôsobom je elektrický kabriolet najlepšia možná voľba kvôli absencii vibrácií a kvôli tichu. Ale to zákazníci Maserati určite nechcú. Veď všetky doterajšie prevedenia mali burácajúce osemvalce, či šesťvalce s charizmatickým prejavom. Netvrdím, že si tento kabriolet nenájde zákazníkov, ale je príjemné, že v ponuke ostáva stále aj štandardná spaľovacia možnosť. Ja si prosím benzínovú trojlitrovú V6 s akustickými prejavmi!

Ak si chcete užívať jazdu s vetrom vo vlasoch, nezabudnite si pozrieť našu ponuku kabrioletov!