Top 5 hothatchov súčasnosti

Samuel Turanský

04.03.2024

Máte čerstvo vodičák? Áno? Tak nečítajte ďalej. Naučte sa na slabšom aute poriadne jazdiť, aby ste neskončili niekde zavesení na stĺpe, či v priekope. Vtip pekný, realita je taká, že práve mladí chalani ocenia univerzálnosť hothatchov. Hothatche sú obľúbená kategória sprostredkujúca nielen zábavu, ale aj úžitok. Pozrime sa spolu na 5 zaujímavých hothatchov, čo môžu spôsobiť vzplanutie vášní v nejednom mladom junákovi, alebo mladej deve. Veď aj medzi dievčatami by mali byť také, čo majú rady autá, štatistika nepustí. Všetko s rozumom a pri jazde to platí dvojnásobne. Mali by ste šoférovať podľa predpisov a s predvídaním, bezpečnosťou a rozvahou. Žmurk. Všetci to tak robia, všakže!

Ja som sa pekne zamyslel a pozrel si ponuku hothatchov súčasnosti. Dal som si naozaj ťažkú úlohu, lebo je ich čím ďalej, tým menej. Preto ak chcete, tak si fakt pohnite. Zopár sa ich stále nájsť dá. Toto je 5 z nich a jedno extra.

Volkswagen Golf GTI

Veľa ľudí si myslí, že kategóriu ostrých hatchbackov založil práve Volkswagen Golf GTI. Niektorí zase hovoria, že to bol Peugeot 205. Bez ohľadu na historický fakt musí byť každému jednému človeku známe, že Volkswagen sa na to ešte nevykašlal. Volkswagen Golf GTI bude žiť naďalej aj po modernizácii, o čom som písal dávnejšie.

Nové GTI už nebude mať manuálnu prevodovku, ale bude mať vyšší výkon. Volkswagen posunul hodnotu zo 180 kW/245 k na 195 kW/265 k a Golf sa stále môže pochváliť aj praktickosťou. To sú základné atribúty hatchbacku, ktorý by mal byť aj na každý deň, ale aj so športovou charakteristikou. Volkswagen Golf GTI, najmä s príplatkovým podvozkom DCC, spĺňa požiadavky s gráciou sebe vlastnou. Pri konfigurovaní nového si nezabudnite adaptívny podvozok, ale pri jazdenom bude možno rozumnejšie zostať bez neho. Tlmiče s adoptívnou charakteristikou sú výrazne drahšie ako štandardné.

Na fotke je ôsma generácia Golfu GTI z našej ponuky.

BMW M135i

Kto by to bol povedal, že aj BMW skončí v segmente hotatchov nižšej strednej triedy? Asi nikto. Ale má až dvoch zástupcov, z ktorých M135i je vyššie a pasuje sa ako kráľ ponuky. Má vpredu umiestený dvojlitrový motor s výkonom 225 kW (306 k). Poháňa štandardne všetky 4 kolesá, čo môžeš brať ako záruku extrémnych jazdných vlastností a určite aj bezpečnosti.

A možno práve M135i bude najlepšou verziou jednotky, čo je v ponuke. Podľa papierov sa na stovku dostane za 4,8 sekundy.

Hyundai i30 N

Ak za Hyundaiom i30 N piští srdce, tak sa treba veľmi ponáhľať, lebo Hyundai oznámil, že spaľovacie agregáty v modeloch N budú len do polky tohto roka. Potom sa treba spoľahnúť na skladové zásoby dílerov a importérov.

Pritom predstavenie i30 N sprevádzala pompézna akcia s prizvaním konštruktéra z BMW M do partie. Výsledkom vtedy bolo výborne jazdiace auto s perfektným zvukom a brutálnou prevodovkou s manuálnym radením. Odvtedy pribudol automat a všetko je inak. A odvtedy už aj ubudlo všetko ostatné.

Tento i30 N je z našej ponuky.

Renault Megane RS

Renault Megane RS je bojovník. Svoje silné stránky už dlhoročne predvádza na okruhu Nürburgring, kde sa do krvi bije s Volkswagenom Golf GTI o titul najrýchlejšieho hatchbacku. Lenže títo dvaja agresori nie sú jediní. Honda Civic Type-R ich vraj pobila, ale ešte nie sú oficiálne výsledky.

Megane RS zatiaľ pomaly odchádza z ponuky a náhradu mať nebude, za čo vďačíme rozhodnutiu Renaultu vyrábať len električky. V poslednom prevedení Megane RS Ultime priniesol výkon 221 kW/300 k, ale aj samosvorný diferenciál a brutálne jazdné vlastnosti. Počul som názory, že je lepší s manuálnou prevodovkou, ale ani automat nie je na zahodenie. Má totiž výrazné pádla pod volantom a radenie je bleskové.

Toyota GR Corolla

Toyota GR Corolla je rozhodne najnovším prírastkom do ponuky podobných vozidiel. Má motor s výkonom 221 kW/300 k a objemom 1,6 litra. Ale čo je hlavné, má podobný systém diferenciálov, ktorý je badateľný aj v menšom modeli GR Yaris. Ale hothatch má byť predsa praktický! GR Yaris nie je, ale GR Corolla áno. U nás ju šoféroval málokto, lebo k nám sa nedostane. Aspoň nie oficiálne.

Ak chcete, tak vám vieme pomôcť s jej kúpou, ale budete mať rozhodne americkú, alebo skôr kanadskú špecifikáciu. Prečo kanadskú? Lebo v Kanade majú štandardne kilometre a nie míle, takže odpadá problém pri prerábaní vozidla.

Extrémny kandidát: Mercedes-AMG A45 S 4Matic+

Mercedes tiež podniká kroky na prilákanie rybiek v tomto rybníku. Ale ide na to trochu inak a ak chcete Áčko od AMG, tak rovno zabudnite na 35, choďte rovno do 45. Dvojlitrový motor dosahuje výkon 331 kW/420 k. Toľko nemal kedysi ani 5-litrový osemvalec! Mercedes-AMG A45 S 4matic+ je neskutočne rýchly a má v zálohe rôzne režimy fungovania, medzi ktorými nechýba režim na pretáčavé šmyky, drifty.

Pri Mercedese platí zásada, že výkon je jedna vec a druhá je kvalita spracovania. Pred faceliftom ešte nebola tak dobrá, ale pri tom výkone určite pár drobností prehliadnete. Pazvuky vedia svoje pôsobenie obhajovať v plastoch okolo displeja, ale tiež na dverových výplniach. Po modernizácii je situácia omnoho lepšia. Mercedes má výhodu v rôznych karosériách. Okrem klasického A45 S ako hatchbacku môžete mať aj kombi CLA45 a rovnako pomenovaný sedan. Alebo je to štvordverové kupé, podľa toho ako nahliadate na triedenie karosérií.

Na fotke je minulá generácia A45, ale z našej ponuky.

Divoká karta: Honda Civic Type-R

Honda svoje želiezko ohni hothatch obhajuje už niekoľko desaťročí. U nás začínalo vozidlo s karosériou pripomínajúcou malý van a postupne sa pretransformovalo cez fázu hypermodernej žehličky až do súčasného stavu. Súčasný stav hovorí o malej nádrži, ale aj o extrémnych výkonoch a priľnavosti za hranicou toho, čo sa vlastne dá chápať pri vozidlách s pohonom prednej nápravy.

Veľká nevýhoda ale docupká pri pohľade do cenníka. Civic Type-R stojí skoro toľko, čo Mercedes A45 AMG. Blíži sa ku 70 000 €.

Nová generácia vyzerá inak, toto je stále hypermoderná žehlička z našej ponuky.

Záver

Každý z vyššie spomenutých ostrých hatchbackov je svojím vlastným spôsobom výborný a ešte ich zopár na trhu je. Veď ostro sa tvári aj Ford Focus ST. A svojej želiezko ohni má Volkswagen aj v menšom segmente v podobe modelu Polo GTI. Kategória ale už zaniká a postupne si budeme musieť zvyknúť na elektrické autá, ktoré sa tvária ostrejšie. V príprave je Volkswagen ID.3 GTX a onedlho príde aj na náš trh Cupra Born VZ. Vlastne aj Cupra Leon stále háji farby ostrých hatchbackov. Ešte stále žijeme v dobe, že máme výber. Výber je síce drahší, ale stále je. A ak by ste hľadali historické kúsky, tak nezabudnite napríklad na Peugeot 308 GTI v minulej generácii modelu. Bol brutálny!