Kto nepočul, že automobilka Volvo bude plne elektrickou automobilkou do toho a toho roku akoby ani nevedel, že je v čínskych rukách. Volvo postupne prerába svoju ponuku v prospech elektrických vozidiel, ale znenazdajky prišla aj tá správa uvedomenia, kedy manažéri zistili, že bez spaľovacích agregátov to asi tak ľahko nepôjde. Po modernizácii Volva XC60 a XC90 prichádza aj modernizované Volvo S90.
A ak sa pýtate prečo sedan stále má miesto v ponuke automobilky, tak sa pozrite na celosvetové predaje. V celosvetových predajoch figuruje Sedan výrazne vyššie ako kombi V90. Lenže toto tvrdenie je extrémne geograficky ohraničené. Kde sa Volvo S90 vyrába? V Číne. Prečo? No kvôli tomu, že tam sa ich aj najviac predáva. A preto sa nie je čomu čudovať, že ako prvý trh, na ktorý sa nové Volvo S90 dostane bola stanovená práve najľudnatejšia krajina na svete. Dostane sa tam už v lete tohto roka a ostatné vybrané trhy budú nasledovať postupne do konca tohto roka a začiatkom toho budúceho.
Čo by ste chceli zmeniť na aute, ktoré je vlastne pekné už od svojho predstavenia pred 9 rokmi? Chceli by sme zmeniť asi tú masku chladiča, ktorú dostali aj väčšie SUV aj menšie SUV. Toto rozmerné takmer 5 metrové auto získalo masku presne rovnakú a Volvo S90 je tým pádom pripravené na ďalší život. Vpredu sa zmenil ešte nárazník, ale retuše sú len detailné a severská automobilka v čínskych rukách model S90 upravila veľmi nenápadne.
Pokračujeme! Ďalšie zmeny vidno zboku, automobilka priniesla úplne nové tvary diskov. Nové tvary znamená, že majú iné lúče a inak lakované časti, základný tvar ostáva rovnaký okrúhly, tu asi nie je veľmi čo meniť. Ak máte verziu T8 Recharge, tak za ľavým predným kolesom máte aj nabíjací konektor, ktorý môžete používať so striedavým prúdom. Jednosmerný prúd na nabíjanie nebude.

Novinka v ponuke budú nové farby. Červená temná Mulberry a strieborná Aurora ozvláštnia vzorkovník, ale mám pocit, že niektoré farby sa z neho stratili, podobne ako pri modeli XC90. Nevadí, nie je to až taký zásadný problém.
Osobne mám omnoho väčší problém so zadnými svetlami, ktoré akoby imitovali tie svetlá predné a majú veľmi podobnú grafiku. Sú ale iné a sú iné ako na verzii pred modernizáciou. Keďže sú také dymové, tak vyzerajú akoby bolo S90 už po zásahu nejakého tuningového obchodu z deväťdesiatych rokov. Vtedy bola trendom výmena zadných svetiel za tie, ktoré sú číre a majú štýl Lexusu IS200 v dobovom prevedení.
Vnútro modelu Volvo S90 je už štandardne rozmerné vďaka rázvoru dosahujúcemu takmer tri metre a celkovej dĺžke dosahujúcej takmer 5 metrov. Akurát ten kufor nie je na tom až tak dobre ako môže byť konkurencia. Veď bežné mild hybridmé verzie majú 461 litrov a plug-in hybrid má ešte dokonca o 30 litrov menší objem. Ale to nevadí, dôležitejšie je, že pesničky hrané vnútri môžu byť cez aparatúru Bowers & Wilkins, ktorá hrá skvostne a oplatí sa ju prikúpiť aj za šialenú cenu.

Lenže toto sú všetko charakteristiky, čo malo auto aj pred touto modernizáciou. Čo sa teda mení, mení sa vôbec niečo? Áno, mení a celkom výrazne. Radiaca páka ostáva síce na svojom mieste a rovnako na svojom mieste zostávajú aj lesklé prvky na volante, ale nový je displej. Ten je väčší a má uhlopriečku až 11,2 palca, z čoho vyplýva jediné. Do pôvodnej prístrojovej dosky a miesta sa jednoducho nezmestil, tak to teraz vyzerá ako keby ste si kúpili čínske rádiu z Aliexpressu a vymenili ho za pôvodný displej. Vyzerá to ako tablet prilepený pred pôvodný displej. Na druhú stranu, používateľský komfort bude omnoho väčší vďaka neskutočnému zvýšeniu výpočtovej kapacity vozidla, podobne ako v modeli XC90. Znamená to nielen rýchlejšiu odozvu, ale aj rýchlejšie prekresľovanie a niektoré služby Google zabudované priamo do tohto nového a moderného systému.
Ďalej nič, motory ostávajú stále rovnaké a Volvo zatiaľ hovorí hlavne o plug-in hybride T8 Recharge, ktorý má dva motory. Jeden z nich je elektrický a dosahuje 108 kW/145 k a zároveň 309 Newton metrov. Spaľovací motor prináša aj hodnotu celkového výkonu. Maximálne sa toto auto dostáva na 228 kW/310 k a 400 Newton metrov. Sú to všetko zaujímavé hodnoty, ktoré dokážu vozidlo vystreliť na stovku za 4,7 s.
Lenže je tu ešte niečo dôležitejšie. Volvo S90 má batériu s celkovou kapacitou 18,8 kWh, ktorá umožňuje využiť až 14,9 kWh reálne. V praxi to má znamenať dojazd až 80 km podľa celkom prísnej normy WLTP. Prečo je prísna? Lebo čínske normy sú úplne ustrelené a úplne nereálne.
Keď budeme pokračovať od najvýkonnejšieho k najmenej výkonnému, tak ďalším želiezkom v ohni môže byť B6 AWD, ktoré prinesie výkon 220 kW/299 k a krútiaci moment 420 Newton metrov. To všetko produkuje zo štvorvalca s objemom 1969 cm³. Na stovku sa najvýkonnejšie mild hybridné prevedenie dostane za 6,2 s a využíva pritom doplnok, ktorý má 10 kW/14 k a 40 Newton metrov.

Ak nebudete potrebovať štvorkolku, tak sa môžete pozerať aj na prevedenie B5, ktoré je znova výlučne benzínové a stále používa 8 stupňovú prevodovku. To má výkon 184 kW/250 k, ktoré smeruje ku predným kolesám. Aj vďaka krútiacemu momentu 350 Newton metrov sa dostáva na stovku za 6,9 s. Základ motora je pritom rovnaký ako vo všetkých ostatných motorických verziách.
No a na úplnom spodku hierarchie zatiaľ stojí prevedenie B4, ktoré má dvojliter a výkon 145 kW/197 k. Má stále pohon prednej nápravy a krútiaci moment 300 Newton metrov. V podaní týchto huslí je stovka za 7,9 s.
Ale o presnom zložení motorov pod prednou kapotou sa dozvieme postupne. Toto sú agregáty, ktoré fungovali v aute doteraz, ale nemusia pokračovať aj ďalej. A aj tak nám to môže byť jedno.
Prvý trh, na ktorý sa nové Volvo dostane bude teda Čína, ktorá je pre vozidlo najdôležitejšia. Európa S90 nedostane, lebo nemá už vzťah ku sedanom. Ale jazdené S90 aj V90 sú stále aj v našej ponuke, takže je z čoho si vyberať. Ak sa vám tieto autá páčia, naši vyškolení odborníci vám určite pomôžu s ich financovaním a poistením.
Maklér