Volvo zase aktualizovalo XC90, vracia sa ako zombie

Samuel Turanský

06.09.2024

Volvo, pamätáte si, to je automobilka, čo kedysi všetkých rozbíjala svoju bezpečnosťou a potom prešla na nový dizajn. V roku 2014 model XC90 šokoval svojou novou tvárou, poskytujúcou základ celému novému modelovému radu. Ale čo sa stalo odvtedy? Odvtedy automobilka model vylepšila a potom oznámila, že sa bude sústrediť iba na elektrické autá a spaľovacie má ako dočasnú a dojazdovú záležitosť. Lenže trh si toto nemyslel a hádajte čo! Prichádza druhý facelift stále obľúbeného modelu XC90.

Zhrnieme si to, v roku 2014 sa objavilo nové Volvo XC90 a odvtedy je rovnaké. Menia sa len detaily, menia sa motory a teraz sa mení čiastočne aj prístrojová doska s iným televízorom. Čo od vylepšení čakať môžete a čo ostáva? A prečo to ostáva?

Auto ukazuje nový predok

Volvo XC90 stále vo veľkom ostáva rovnakým autom, aké sme tu mali už celé desaťročia. Ale menia sa niektoré zásadné pohľady na vozidlo, čo je napríklad pohľad na prednú časť s výrazne osvieženou maskou chladiča. Tento nový prístup mi pripomína veľmi štýl, ktorý má Mazda ku svojím vozidlám. Veď predná časť je tvarovaná veľmi podobne, čoho dôkazom sú predné svetlá s podobným štýlom, ktorý Mazda použila pre najnovšie modely CX-60 a CX-80.

Svetlá s maticovým LED usporiadaním sú síce jedna vec, ale predok získal aj inovovaný čistejšie a jednoduchšie vyzerajúci nárazník. No a aby toho nebolo málo, maska chladiča sa zmenila a to môže byť najväčší skok v dizajne. Línie šikmo doprava a šikmo doľava sú preložené pekne ako línie v koložvárskej kapuste alebo vo francúzskych zemiakoch.

Ostatné vylepšenia až tak extrémne nie sú, ale niektoré disky sú nové a Volvo si dovolilo upraviť aj koncové svetlá. Majú viac pripomínať elektrické modely. Inak zvonku vyzerá XC90 už spomenutých 10 rokov stále rovnako. Veď sa dlho hovorí, že čo je dobré, to meniť netreba.

Nové zobrazenie

Interiér taktiež zostal vo veľmi veľa bodoch rovnaký ako doteraz, ale niektoré detaily sa menia. Pred vodičom je štandardne displej zobrazujúci informácie, volant si takýto pamätám už od začiatku, ale nové bude logo na volante a s týmto tvarom prepínača prevodovky sme sa už stretli. Vyrába ho sklárska firma, ak by ste to náhodou chceli vedieť. Aparatúru si pod svoje krídla zobrala firma Bowers and Wilkins, pre tie najlepšie stupne výbavy a najlepšie prevedenia modelu. No a ako je to s tým televízorom?

Volvo XC90 malo doteraz zabudovaný displej s uhlopriečkou 9 palcov, ktorý sa zástupcom automobilky asi zdal ako malý. Pre modelový rok 2025 teda prinesie uhlopriečku 11,2 palca na rovnakom mieste, takže čiastočne vytŕča. Je to ako keby ste si na miesto normálneho displeja narvali iný androidový kúsok z Aliexpressu. Dôležitejšie však je, že v tomto prípade nejde len o veľkosť, ale aj o zvýšenie počtu pixelov o 21%. Nie je to najväčší displej, ktorý Volvo ponúka, ten je v EX90 a má až 14,5 palca.

Nový displej beží na systéme Android a ak bude fungovať naďalej tak ako v EX30 a EX90, tak sa môžeme tešiť na niektoré zaujímavé zastávky pri ovládaní. Všetko ostatné ale ostáva rovnaké ako doteraz. Rovnaké sú sedadlá, rovnaký je ich počet, konkrétne až 7 a komfort na palube sa tiež meniť nebude. Vylepšenia rozhodne prinesie kyberbezpečnosť, ktorá je teraz celkom vážnou automobilovou témou. Veď všetky autá musia byť nejakým spôsobom pripojené.

Nový systém informačno-zábavného zobrazenia predvádza skratky ku aplikáciám a ovládaniu na základnej obrazovke, čo pre užívateľa značí napríklad prepínanie elektrického režimu plug-in hybridu priamo na jeden dotyk. Nový informačno-zábavný systém sa prispôsobil. Prispôsobil sa novým vozidlám automobilky.

Skokom v interiéri XC90 by mal byť aj hluk, Volvo zapracovalo na odhlučnení a prerobilo výduchy a dekoračné materiály interiéru. V stredovej konzole pribudlo ešte viac odkladacieho priestoru a nový odkladací držiak na poháre. Zmenil sa aj priestor pre bezdrôtové nabíjanie, posunul sa na nové miesto, kde nezavadzia.

Nafta je mŕtva

Pod kapotou môžete chcieť čo len máte na mysli, ak to nebude naftový motor a plne elektrická verzia. Plne elektrickú verziu supluje prevedenie EX90. Volvo XC90 ale presadzuje nielen plug-in hybridy, ale aj mild hybridy. Plug-in hybrid T8 má zvládnuť na nabitie prejsť približne 70 km, čo by malo byť zhruba o 10 km viac ako doteraz. Plug-in hybrid T8 bude vrcholom, ale v ponuke budú aj benzínové mild hybridy B5 a B6. Pre náš trh sa ale do ponuky dostane iba verzia označená B5. B6 nájdete v ponuke za oceánom, v USA a Kanade.

V ponuke Volva XC90 bude vzduchový podvozok, ktorý dokáže zvýšiť svetlú výšku až o 5 cm a znížiť ju naopak o 2 centimetre na diaľnici. Aktívne monitorovanie stavu cesty robí 500 úkonov za sekundu, všetko preto, aby bola jazda čo najpríjemnejšia.

Prečo toto auto ostáva?

Volvo XC90 nie je nový model. Je to model, čo začal novú éru dizajnu automobilky. Lenže potom prišli rôzne informácie o možnosti predaja iba elektrických vozidiel a Volvo zareagovalo promptne. Lenže plošná dostupnosť výhradne elektrických áut sa posunula ďalej do budúcnosti a Volvo nalialo už príliš veľa peňazí do technológií a modelov iba na elektriku.

Ponechanie XC90 je výlučne v racionálnym krokom spoliehajúcim sa na neutíchajúcu popularitu veľkého SUV. Volvo jednoducho zistilo presne to, čo ostatní výrobcovia. Urýchlený prechod na elektrickú energiu bol rýchly až príliš. XC90 ostane ešte minimálne do roku 2028 v ponuke s týmto obnoveným prevedením.

Je to určite dobrá správa, lebo pôvodný plán, že Volvo v roku 2025 prestane predávať spaľovacie vozidlá znel ako úplne šialená verzia, ktorej rozhodne nesekundovali žiadne ekonomické ukazovatele a rozhodne tomuto plánu nezodpovedal ani záujem ľudí o výlučne elektrické autá. Veď u nás bolo možné získať podporu na elektrické vozidlo pár rokov dozadu a celá podpora bola minutá za 4 minúty.

O tom, že Volvo XC90 ostáva v nezmenenej forme teda netreba hovoriť, treba hovoriť o niečom inom. Musím pochváliť dizajnéra pôvodného modelu, Thomasa Ingenlatha, ktorý spravil absolútne dobrú robotu s tým, že auto netreba meniť zásadne a aj po 10 rokoch je aktuálne na ďalšie minimálne 4 až 5 rokov do budúcna.

DOPLNENIE: Základ B5 s výkonom 184 kW/250 k bude za 76 230 € a T8 PHEV bude s výkonom 228 kW/310 k z benzínu a 107 kW/145 k z elektra stáť 89 700 €.

Ak vám tvary Volva XC 90 lahodia, tak si pozrite aké kúsky máme v našej ponuke. Naši špecialisti vám pomôžu pri kúpe nielen s autom samotným, ale aj s poistením a financovaním, prípadne so zárukou!

Samuel Turanský

Maklér

Som automobilový nadšenec a autor článkov na Autorro.sk 🚗💨 Milujem autá a rád sa delím o svoje skúsenosti, novinky a tipy zo sveta motorizmu. Píšem recenzie, praktické rady pre vodičov a zaujímavosti, ktoré by nemali uniknúť žiadnemu fanúšikovi štvorkolesových strojov. Či už ide o superšporty, veterány alebo autá na každý deň, vždy sa snažím priniesť hodnotné a pútavé články.