Zošalel Mercedes? Do AMG GT dal štvorvalec

Samuel Turanský

31.03.2024

Porsche má stále šesťvalce, Mercedes svoj model AMG GT odprezentoval s osemvalcom, ale o budúcom zložení ponuky niečo napovedala spriaznená karoséria roadster s označením SL 43.

Mercedes odhalil najnovšiu možnosť v ponuke AMG GT, čo má byť úplným základom. Bude hrdo niesť označenie AMG GT 43. Označnenie 43 už automobilka používala v minulosti, lebo v deväťdesiatych rokoch predviedla triedu C s osemvalcom a atmosférickým plnením. Nič nemôže byť ďalej od súčasnej situácie! Nové AMG GT bude využívať pozdĺžne umiestnený malý motor, nebude to trojvalec HTP, ale aj tak sa veľkosť niekomu môže zdať úsmevná.

Na čom je postavený?

Nový Mercedes-AMG GT 43 je, podobne ako sú väčšie kubatúry, postavený na spoločnom základe ako aj model SL. Daná príbuznosť určila, že AMG GT môže dostať aj iné motory ako osemvalec. Veď SL ich už má!

Nová platforma, na ktorej stoja modely, je vyvinutá špeciálne divíziou AMG a špeciálne pre použitie v týchto dvoch modeloch. Žiadny iný ich mať nebude, čo vystrelilo náklady na jej splatenie extrémne vysoko. Preto ani základné AMG GT určite nebude lacné!

Aký má AMG GT43 motor?

Pod dlhou prednou kapotou, kde doteraz trónil iba osemvalec je v modely AMG GT 43 iba štvorvalec. Má valce pekne v rade, veď ako inak, ale má aj objem 2 litre. Označenie je M139. Malý motor vo veľkom kupé s výraznými športovými ambíciami môže vyvolávať diskusiu a posmešky, ale realita je niekde inde.

Motor stopercentne nie je slabý, má taký výkon, ako malo Porsche 911 Turbo, to prvé s chladením vzduchom. Dosahuje výkon 310 kW/421 k a krútiaci moment má relatívne plochú krivku s hodnotou 500 Nm. Automobilka posunula výkony SL 43 ešte o kúsok vyššie. Veď SL 43 má o 29 kW/ 40 k menej. A tiež ma o 20 Newton metrov menej.

V kupé fungujú parametre tak, že na stovku vystrelí za 4,6 sekundy, roadster SL potrebuje 4,9 sekundy. No a maximum je tiež rozdielne. SL sa rozbehne na 275 km/h, AMG GT ukáže rýchlosť až 280 km/h.

Ako funguje pohon?

Mercedes stavil na dvojlitrový motor spojený s 9-stupňovou automatickou prevodovkou s dvomi spojkami. Volá sa AMG Speedshift TCT a musí mať extrémne rýchle reakcie. Veď má dve spojky a známe meno AMG, to nemôže byť pomalá prevodovka. Ale je celkom rovnaká ako aj v ostatných modeloch. Oproti iným verziám AMG GT sa AMG GT 43 líši niečím iným.

Mercedes-AMG GT 43 je iba s pohonom zadnej nápravy. Zadné kolesá sa roztáčajú výhradne a odstránenie pohonu prednej nápravy je tiež za celkovým znížením hmotnosti až o 150 kg oproti osemvalcom.

Aké sú, na pohľad, rozdiely medzi V8 a štvorvalcom?

Mercedes-AMG GT 43 je na prvý pohľad absolútne totožný s osemvalcovými verziami. Ale sú malé detaily, podľa ktorých môžete jednotlivé verzie rozoznať. Najzákladnejší deliaci prvok je určite označenie vzadu. Tu pomaly, aj Mercedes ponúka jeho odstránenie a inkognito verziu. Vtedy treba hľadať viac.

Ak by ste hľadali rozdiely ďalej, tak určitá nápoveda môže byť druhý model SL 43. Líši sa koncovkami výfuku. AMG GT 43 má štyri okrúhle koncovky výfuku, kým AMG GT 63 má hranatejšie prevedenie s lichobežníkovými kontúrami.

AMG GT 43 sa na slovenský trh a celkovo do Európy dostane so štyrmi sedadlami, ale budú za príplatok. Štandardne budú iba dve a rovnako za príplatok bude natáčanie zadnej nápravy. Obe doplnkové výbavy potrebujete! Prečo? Zadné sedadlá sú dôležité, ak si doma pred partnerkou chcete odôvodniť športové auto. Toto sa dá označiť aj za rodinné, keď má 4 sedadlá, aj keď len na prvý pohľad. A zatáčanie zadnej nápravy potrebujete kvôli manévrovaniu a trochu lepšej stabilite vo vysokých rýchlostiach.

Komu konkuruje AMG GT 43?

Základný konkurent AMG GT 43 je tiež z rovnakého mesta a môže ním byť Porsche 911. Ale AMG GT výkonom a parametrami konkuruje skôr verzii základnej ako tej, čo má podobný výkon. Porsche je ľahšie a dynamickejšie. Za konkurenta ku AMG GT sa dá označiť aj Aston Martin DB12, ale ten už má iné motory, tiež s logom AMG. No a Ferrari Roma? Ferrari Roma má tiež väčší motor. S týmto základom ponúka podobné auta málokto a to môže byť výhoda pre Mercedes a celkovo divíziu AMG. AMG GT 43 je univerzálne auto, ktoré je relatívne ľahké a musí byť vynikajúce na ovládanie vďaka ešte lepšiemu pomeru hmotnosti ako má osemvalec. Alebo chcete otvorený model SL 43?

Z hľadiska výkonových parametrov sa dá pozerať ešte na jeden model. Je to síce úplne šialené, ale veľmi podobné parametre má aj Volkswagen Golf R. Má pohon všetkých štyroch kolies, ale zrýchlenie a maximálna rýchlosť sú veľmi podobné tomuto športovému modelu. Akurát Golf R ponúkne použiteľnejší vnútorný priestor a aj priestrannejšiu karosériu kombi Variant! A to každého fanúšika wolfsburského bestselleru určite zahreje pri srdiečku.

Ak by sa vám Mercedes-AMG GT páčil, tak ho odporúčame, ale ak chcete akýkoľvek iný Mercedes, neváhajte osloviť našich maklérov v každom kraji vo vašej blízkosti!