Pozrite sa na ponuku automobilky Cupra. Má aktuálne inovované modely Leon a Formentor, ale Ateca ostáva stáť stranou. Bornu netreba nič robiť, len tú Atecu treba nahradiť, to už je starý model a najviac to nie je čisto Cupra, bol to kedysi Seat, teda vlastne aj Seat stále ostáva. Atecu má nahradiť model Cupra Terrramar, ktorý sa ukázal len nedávno. Je to nové vozidlo postavené na novej verzii platformy s novými technológiami a novým prevedením. Všetko je nové!
Nová Cupra Terramar nie je začiatok novej etapy, tou už sa stali Leon a Formentor. Oba priniesli nový dizajn, ktorý sa rozšíri po celom portfóliu. Máte pravdu, je podobný modelom Tavascan a Born, ale pre spaľovacie modely je štýl stále odlišný. Prečo bude Terramar úspešným autom?
Pozrime sa na to, čo má Cupra aktuálne v ponuke. Je to Leon, Formentor, plus dve elektrické vozidlá a hlavne Cupra Ateca. Terramar mieri na pozície, ktoré hájila práve Ateca. Tá sa kvôli veku z ponuky vytratí a vôbec potrebuje nástupcu. Novinka bude mať 4,52 metra dĺžku, čo je nárast oproti modelu Ateca asi o 15 cm. Z tohoto vyplývajú aj celkom štedré vnútorne pomery, ale aj celková dĺžka, ktorá sa dostáva do veľkosti Leonu Sportstourer a Formentor. Bude to štandardné SUV postavené na platforme MQB EVO najnovšieho vývojového príspevku do ponuky a ukáže, že Cupra si ide nebývalú ofenzívu.

Tvary nového modelu sú ale podobné modelom Leon a Formentor. Predná časť priam akoby z oka vypadla, má žraločí nos, podobný tvar svetiel s tromi trojuholníkovými bodmi denného svietenia, ale aj znak umiestnený až na vrchu nárazníka, takmer na hrane kapoty. Vzadu si už svoje miesto obháji pás svetiel spojený v strede podsvietením logom. Terramar vyzerá jednoliato a ako solídny celok. Dokonca sa automobilke podarilo spraviť aj vyvážené bočné línie, keďže zadný previs nie je príliš krátky ako napríklad na Formentore.
Interiér modelu predvádza rôzne nastavenia a základe bude možné meniť polohu zadných sedadiel. Okrem naklápania ich bude možné aj posúvať, čo vypovedá o zmene objemu batožinového priestoru v hraniciach 540 litrov minimálne a 630 litrov maximálne. Lenže toto je platné iba pri spaľovacích modeloch, ktoré sú menej náročné na priestor. Veď nepotrebujú žiadne batérie naviac. Ak si zvolíte plug-in hybrid s menom eHybrid, tak bude batožinový priestor v rozmedzí 400 až 490 litrov. Sedadlá budú rozdelené, bude ich možné posúvať aj po častiach. A určite ich bude možné sklopiť, čím vznikne priestor s objemom odhadom tak 1 650 litrov.
Celý interiér sa ponesie v duchu viac elegancie a kúsok športu, čo prezentuje aj predná časť. Štandardom pre Terramar budú športové sedadlá a veľký displej s uhlopriečkou 12,9 palca. Cupra pri modeli Terramar našťastie nešla do šialenstva vo forme dotykového ovládania na volante. Vidno pekné klasické tlačidla ako má aj Formentor a Leon, ale vidno aj dve satelitné tlačidlá naviac, špeciálne pre volant Supersport. Je v základnej výbave aj pre základné výkonové prevedenie tohto dynamického modelu. Ak si poriadne všimnete stredovú konzolu, tak zistíte, že po vzore ostatných nových vozidiel na platforme MQB EVO má aj Terramar radiacu páku posunutú pod volant.

Cupra Terramar stojí na najnovšej platforme MQB EVO, ktorou nielen automobilka, ale aj celý koncert disponuje. Využíva najmodernejšie motory, čo sú dostupné a úplný základ má byť štvorvalcový. Pristavme sa ale pri tej štvorvalcovosti a výkone 110 kW/150 k z 1,5-litrového agregátu. Motor je spojený s pohonom predných kolies a má automaticky automatickú prevodovku so siedmimi stupňami a dvojicou spojek. Lenže, dôležitý pohľad nastáva pri kontrole podvozoku. Podvozok má štandardne nezávislé zavesenie kolies vzadu, takže Terramar bude aj dobre jazdiť. Cupra upravila kompletne všetky komponenty vrátane tlmičov, zavesenia, silentblokov, ale aj pružín na to, aby vozidlá predvádzali výborné jazdné vlastnosti.
Ďalším vlkom v tejto svorke bude dvojlitrový motor TSI. Na rozdiel od 1,5 litrového už nebude mať mild hybrid, ale prevodovka ostáva s rovnakým počtom spojek, ale aj s rovnakým počtom prevodov. Pre štandardný Terramar prinesie výkon 150 kW/204 k a pohon všetkých 4 kolies. Prevedenie Veloz, to výkonnejšie, schované za písmenami VZ ponúkne až 195 kW/265 k. Výkon je už patrične nadpriemerný a ľahko si poradí aj s vyššou stavbou karosérie modelu Terramar. Naftové agregáty nebudú, toto nie je traktor, ale budú pohonné sústavy plugin hybridné.

Základný plugin hybrid pre Terramar kombinuje 1,5 litrový motor TSI, ktorý s elektromotorom dosahuje 150 kW/204 k. To je plugin hybridný základ, ale VZ dosiahne na métu až 200 kW/272 k. Bez ohľadu na výkon bude PHEV predvádzať pohon iba prednej nápravy. A rovnako bude totožné aj prevedenie batérie. Rovnako bude mať kapacitu 19,7 kWh, na plné nabitie s ňou Terramar prejde takmer 100 km a nabíjať bude možné výkonom 11 kW AC a 50 kW DC.
Cupra Terramar sa do sveta rozbehne aj s rôznymi asistentami. Už nemusíme hovoriť len o adaptívnom tempomate, či o sledovaní vodiča, alebo o udržiavaní v pruhu. Toto auto bude mať vlastne takmer autonómne riadenie, ale to už je asi štandard pri viacerých modeloch. Využije tiež nový informačno-zábavný systém tretej generácie pre automobilku a je založený na štvrtej generácii koncernovej.
O ozvučenie sa postará firma Sennheiser, ale dôležitým faktorom bude aj použitie bezdrôtovej nabíjačky s výkonom 15 W a s chladením. Takže sa vám mobil ani pri zrkadlení a nabíjaní tak ľahko ne prehreje. Štandardom bude určite aj pripojenie cez mobilný telefón s aplikáciou My Cupra. Novinkou môže byť systém PreCrash, ktorý vozidlo pripraví na možnosť nárazu. Niečo podobné už má dlhodobo aj napríklad Mercedes.

Cupra pre model Terramar pripravila na začiatok špeciálnu sériu America’s Cup, ktorá bude mať matnú sivú farbu Enceladus a tiež čierne zliatinové disky s priemerom 20 palcov. Interiér bude čalúnený tiež špecifickou kožou s logami tejto série. Logo tejto série sa bude dať zbadať na stĺpikoch karosérie, kde bude vygravírované laserom. Séria pripomína veľké jachtárske preteky.
Základná cena by mala byť niekde okolo 42 000 €, pričom to bude cena za základný 1,5 litrový motor modelu Terramar. Terramar VZ s dvojlitrom a pohonom všetkých 4 kolies by mal stáť niekde okolo 54 000 € a za prevedenie z limitovanej série 1 300 kusov zaplatíte približne 60 000 €. PHEV bude, celkom logicky, o niečo drahší. Presné ceny pre náš trh budú známe už onedlho, ale aspoň akú – takú predstavu o nich už máme.
Zopár kusov áut s logom Cupra máme v ponuke aj my! Pozrite si ich!
Maklér