Samuel Turanský
23.06.2025
Honda sa lúči so svojím najikonickejším športovým hatchbackom dôstojne. Civic Type R Ultimate Edition bude v Európe posledným výkrikom technickej dokonalosti, emócie a precíznosti, ktorú už možno nikdy viac v takej forme nezažijeme.
Civic Type R je viac než len verzia ostrého hatchbacku. Od svojho debutu v Japonsku v roku 1997 sa stala stelesnením inžinierskej filozofie značky Honda, precíznosti, nízkej váhy, vysokootáčkového motora a najmä spätnej väzby z jazdy. Európa sa s týmto modelom zoznámila až v roku 2001 v podobe dnes už kultovej generácie EP3. Výroba v britskom Swindone, motor K20 s výkonom 200 koní, 6-stupňový manuál a presné riadenie, to všetko spravilo z EP3 auto, ktoré na okreskách pôsobilo ako predĺženie ruky.
Nasledujúca generácia FN2 stratila niečo z čistoty predchodcu, no zachovala si to najdôležitejšie, motor bez turba s lineárnym nástupom výkonu a nadšenie pre otáčky. V roku 2015 prišla FK2, prvýkrát s prepĺňaním a s ambíciou porážať časmi aj renomovanejšie značky. Na Nürburgringu už neskrývala svoje ambície, ktoré potvrdila ostrá FK8, a definitívne spečatila aktuálna verzia FL5. Elegantnejšia, technickejšia, ale stále brutálne rýchla.

Za tých takmer 30 rokov Civic Type R zosobňoval prístup, ktorý sa pomaly vytráca: zábava z jazdy je viac než len čísla. Dnes je už jasné, že v tejto forme sa Civic Type R v Európe skončí v roku 2026 – emisné normy a elektrická budúcnosť nepustia.
Civic Type R Ultimate Edition je poctou celej ére. Vyrobí sa len 40 kusov pre celú Európu a každý z nich bude exkluzívny už na prvý pohľad. Karoséria v ikonickej farbe Championship White doplnená o červené polepy na kapote a bokoch vytvára výrazný kontrast s čiernou strechou a karbónovými detailmi. Karbónový zadný spojler, prahové lišty a decentné dekorácie dávajú modelu agresívny, ale premyslený výraz.
Interiér nezostal bokom – karbón sa presunul aj na stredovú konzolu, pridané ambientné osvetlenie zvýrazňuje dvere, priestor na nohy aj stredový tunel. Po otvorení dverí sa na zem premietne logo Type R, efektné gesto, ktoré ešte umocní pocit výnimočnosti. K tomu darčekový balík: očíslovaný emblém, karbónový krúžok na kľúče, autoplachta a špeciálne koberce. Honda nezabudla na nič.
Z hľadiska techniky sa Ultimate Edition nelíši od štandardnej FL5 verzie, no to vôbec nevadí, pretože táto technika je stále jednou z najlepších, aké si môžete v predokolke kúpiť.

Pod kapotou sa ukrýva osvedčený 2,0-litrový štvorvalec VTEC Turbo s výkonom 242 kW/329 k pri 6500 ot./min a krútiacim momentom 420 Nm od 2600 do 4000 ot./min. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 5,4 sekundy a maximálna rýchlosť je 275 km/h. Prevodovka je 6-stupňová manuálna s krátkym chodom a funkciou automatického medziplynu.
Podvozok tvorí predná náprava s oddeleným čapom (dual-axis strut), adaptívne tlmiče a viacprvková zadná náprava. Riadenie je mimoriadne presné, brzdy sú od Brembo s veľkými kotúčmi (vpredu 350 mm) a nízkym fadingom aj pri ostrej jazde. Pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S sú montované na 19-palcové disky z kovaných zliatin, odľahčené, pevné a naladené na výkon.
Honda si dala záležať aj na aerodynamike. Každý prvok karosérie je funkčný, od otvorov v nárazníkoch až po difúzor a spojler. Všetko je podriadené stabilite vo vysokých rýchlostiach. Výsledkom je, že aj bez pohonu všetkých kolies dokáže Civic Type R jazdiť nielen rýchlo, ale najmä s istotou a priamou spätnou väzbou.
Segment ostrých predokoliek je v Európe na ústupe. Hyundai i30 N už v bežnej ponuke nenájdete, Renault ukončil produkciu Megane RS Trophy, a tak Civic Type R ostáva osamotený vo svojej kategórii. Alebo nie celkom?

Zákazník, ktorý chce výkonný hatchback, dnes často končí pri prémiových alternatívach. Audi S3 s pohonom quattro a výkonom 310 koní ponúka skvelý allrounder, ale bez takej spätnej väzby. BMW M135i je tiež silné a poháňa všetky štyri kolesá, no jeho dynamika pôsobí trochu sterilne. Mercedes-AMG A35 s výkonom 306 koní je rýchly, ale jeho cena šplhá do neba.
Zaujímavým zástupcom segmentu je aj Cupra Leon VZ. S výkonom 300 koní, ostrým DSG a ladením, ktoré v sebe nesie ešte zvyšky športovej duše pôvodného Seatu, sa stáva konkurenciou najmä pre tých, čo hľadajú rýchly hatchback bez prémiového loga. No aj v prípade Cupry ide o model, ktorý už smeruje k digitalizácii, komfortu a menšej emócii.
Zostáva teda Civic Type R jediným autom pre puristov? V mnohom áno. Je to posledná predokolka, ktorá bola od začiatku vyvíjaná ako výkonný hatchback s manuálom, mechanickým diferenciálom a tvrdohlavým dôrazom na jazdu.
Civic Type R sa na Slovensku predáva od 53 790 € vo svojej štandardnej verzii FL5. Tá ponúka všetko podstatné, techniku, výbavu aj charakter. Ultimate Edition zatiaľ oficiálnu cenu nemá, no vzhľadom na limitovaný počet, špeciálne prvky a zberateľskú hodnotu sa očakáva, že bude výrazne drahšia ako štandardná verzia. Dostať sa môže aj riadne cez hranicu 60 000 €, prípadne ešte vyššie, v závislosti od trhu a dopytu.
Pre porovnanie, Audi S3 v základnej výbave začína na približne 54 000 €, no bez príplatkov sa nezaobídete. BMW M135i xDrive sa pohybuje v podobnej hladine, okolo 53 až 55 000 €, a Mercedes-AMG A35 4MATIC štartuje okolo 58 000 €. Zdanlivo podobné autá, ale každý, kto mal možnosť sedieť v Civicu Type R a potom v prémiovej trojke, potvrdí, že to sú úplne iné svety.
Cupra Leon VZ je v tomto kontexte najdostupnejšou alternatívou. S výkonom 300 koní a cenou od 45 000 € ponúka výborný pomer ceny a výkonu, no v porovnaní s Type R jej chýba ten posledný percentuálny bod vo vášnivosti.

Honda Civic Type R Ultimate Edition je viac než len špeciálna edícia. Je to rozlúčka s érou, ktorá formovala jednu celú generáciu fanúšikov rýchlych áut. V čase, keď autá strácajú emócie, charakter a kontakt s vodičom, prichádza ešte raz Civic Type R, v najčistejšej a najikonickejšej forme. Bude drahší, limitovaný a možno aj rýchlo vypredaný. Ale bude stáť za to. Pretože keď o pár rokov zostanú len tiché elektromobily, táto Honda bude pripomienkou toho, ako chutí čistá benzínová vášeň.
Ak sa vám Civic Type-R páči, tak neváhajte, ale možno nájdete nejakú staršiu verziu aj u nás v ponuke. Naši odborníci vám s radosťou pomôžu vozidlo financovať, poistiť, prípadne vám aj poradia, čo zvoliť.
Maklér