Warning: chmod(): No such file or directory in /data/d/e/de39d50c-bfed-4bea-beea-82f34861f010/autorro.sk/web/wp-content/plugins/drag-and-drop-multiple-file-upload-contact-form-7/inc/dnd-upload-cf7.php on line 209
Ako tyčinka Twix, dva v jednom, Cupra vylepšila Leon aj Formentor | Autorro, známe ako Autorealitka

Ako tyčinka Twix, dva v jednom, Cupra vylepšila Leon aj Formentor

Samuel Turanský

30.04.2024

Modely Cupra sa stále úspešnejšie etablujú aj na našom trhu. Rôzne chýry o tom, že je to vlastne len vylepšený Seat sú úplne mimo, lebo Formentor je model úplne samostatný. Leon až tak nie. Ale teraz prichádza moment, kedy sa ako Leon, tak aj Formentor ešte viac odlíšia a prinesú novú identitu automobilky. Novú identitu pre spaľovacie verzie, lebo Tavascan už s takýmto štýlom prišiel.

Viem to, tieto novinky by si zaslúžili každá samostatný článok, ale to je zbytočné plytvanie časom. Zmeny sú veľmi podobné, agregáty tiež, interiér je vylepšený tiež rovnako.

Vylepšenia exteriéru

Cupra nerieši Leon a Formentor len tak pre nič, za nič. Majú ukázať novú tvár vozidiel s týmto logom. Leon, kedysi odídenec od Seatu má ukazovať svoju hrdú a silnú identitu. Má mu na vyjadrenie slúžiť nový štýl prednej časti so žraločím nosom. Hlavný otvor sa z masky chladiča presúva dole do nárazníka a odkazuje všetkým, že Cupra je relevantný hráč. Veď bodaj by nie, keď sa už na menší rozdiel dostáva ku pôvodnému Seatu. Myslím teraz predajmi.

Úplne nové budú aj svetlomety. Cupra ich spravila podobným štýlom ako má nové veľké elektrické auto. Leon aj Formentor budú tvarovo príbuzné, ale budú mať tiež 3 trojuholníkové body denného svietenia. V príplatkovej výbave bude figurovať aj maticová verzia predných svetiel.

S inováciou sa predvedú aj zliatinové disky oboch modelov. Na Formentore budú mať priemer 18, alebo 19 palcov. A vzadu sa tiež niečo udeje. Svetlá budú prepojené svetelným pásom a v strede bude svietiace logo. Presne ako na koncepte Urban Rebel. Cupra Formentor, ale aj Cupra Leon ukážu, že sa neboja a podobnú formu trojuholníkov s 3D efektom ukážu aj vzadu.

Vylepšenia interiéru

Interiér sa tiež posunul. Ako Formentor, tak Leon s obidvomi karosériami odpália zmeny novým displejom s uhlopriečkou 12,9 palca, ktorý bude mať štandardne zobrazenie lišty s aplikáciami a lišty pre klimatizáciu. Tieto dve lišty budú zobrazené neustále a prinesú okamžitú možnosť ovládania niektorých dôležitých funkcií.

Na displej pred vodičom sa nasťahujú niektoré doladené zobrazenia a automobilka šokuje pri aparatúre. Niektoré verzie modelu Cupra mali aparatúru Beats. To už je minulosťou. Teraz Cupra spolupracuje s výrobcom Sennheiser, ktorý pripravil 12 reproduktorov s celkovým výkonom 390 W. Reproduktory sú prepojené v jednej centrálnej jednotke. Centrálna jednotka dokáže stereo zvuk prispôsobiť a spraviť z neho zvuk priestorový. Využíva na to dlhodobé skúsenosti zvukárskej značky.

Toto sú skôr neviditeľné zmeny. Až na ten displej. Najviac viditeľnou bude úprava stredového tunela s vylepšeným okolím páky prevodovky. A pod slovom páka myslím malý prepínač. Taký ako je výkyvná hlavica holiaceho strojčeka.

Tech posun

Všetko sa posúva, veď technológie napredujú. Vidno to nielen na displeji, ale aj na svetlometoch. Lenže Formentor, ani Leon nezabudli na bezpečnosť a využívajú všetky adaptívne tempomaty, udržiavanie v pruhu, prípadne iné bezpečnostné vylepšenia.

Istým druhom pokroku má byť aj vylepšený adaptívny podvozok s možnosťou prispôsobenia sa rôznym okolnostiam a všetkým situáciám. Nastavenie má niekoľko stupňov a aj na veľkých zliatinových diskoch je schopné sprostredkovať komfortnejšie prejazdy. Istá pevnosť podvozku musí ostať nedotknutá, lebo Formentor je stále športovejšie zamerané auto. A rovnako je na tom aj Leon.

Spaľovacie motory pre Leon a Formentor

Niektoré motory sú totožné, niektoré nie. Niektoré agregáty sú pre všetkých, iné zase iba pre Leon, ďalšie pre Formentor a Leon Sportstourer.

Základným šteblíkom v hierarchii pohonných jednotiek bude 1,5-litrový motor TSI s výkonom 110 kW/150 k. Spolupracuje s manuálnou prevodovkou so 6 prevodovými stupňami. Pre všetky modely bude dostupný aj rovnaký objem, ale s mild hybridom a automatickou prevodovkou zase so siedmimi stupňami. A dvojicou spojok.

Až dvojliter odlišuje verzie. Pre Formentor a Leon Sportstourer bude v ponuke verzia s výkonom 150 kW/204 k, čo poháňa všetky 4 kolesá cez automat.

Hatchback bude mať zase exkluzívne agregát s výkonom 221 kW/300 k, tiež dvojliter, spolupracujúci so sedemstupňovou automatickou prevodovkou. Na prednej náprave bude mať samosvorný diferenciál.

Stupienkom vyššie pre Formentor bude už model VZ s dvojlitrom s výkonom 195 kW/265 k a pohonom prednej nápravy.

Vrcholom, z pohľadu výkonu, bude verzia kombi modelu Leon a Formentor VZ zase s dvojlitrom, ale výkonom vystreleným na 245 kW/333 k. V oboch prípadoch bude model vybavený špeciálnymi zadnými nápravami, ktoré budú mať multilamelové spojky na každej strane a budú tak lepšie vedieť smerovať krútiaci moment. Presne tento vectoring je záležitosťou Drift režimu a ešte ostrejších prejazdov zákrut.

Ale to nie je všetko! Automobilka Cupra myslí aj na tých, ktorým v žilách nekoluje benzín, ale nafta. Pre tých má pripravenú dvojlitrovú verziu agregátu s výkonom 110 kW/150 k, s pohonom prednej nápravy a tiež s automatickou sedemstupňovou prevodovkou. Naftový motor bude znova dostupný pre všetky tri modely. Či skôr dva, z nich jeden má dve karosérie.

Plug-in hybrid eHybrid

Ak doterajšie zmeny v pohone boli len veľmi nepatrné, pri hybride môžeme hovoriť takmer o revolúcii. Vychádza totiž s úplne inými komponentami a bude dostupný ako pre Formentor, tak pre Leon, ale aj pre Leon Sportstourer.

Základný stavebný prvok hybridného pohonného ústrojenstva bude nový 1,5 liter so 4 valcami. Jeho označenie je TSI Evo 2 a k hybridu je perfektne nachystaný.

Spaľovací motor spolupracuje s elektrickým motorom umiestneným v útrobách automatickej prevodovky. Aj preto tam už nevliezol siedmy prevodový stupeň, eHybrid si musí vystačiť iba so šiestimi prevodovými stupňami, ale dve spojky sú v aute stále. Samotný elektrický motor má výkon 85 kW/115 k. Celkové výkony sú však úplne niekde inde. Štandardný základ bude mať 150 kW/204 k a vrchol eHybrid VZ odkryje vo všetkých troch prevedeniach 200 kW/272 k.

Lenže v eHybride nie sú úplne kone a kilowatty tým správnym charakteristickým údajom. Omnoho dôležitejšie je nabíjanie batérie a jej kapacita. Vo všetkých troch prípadoch je kapacita 19,7 kWh už netto. Výrobca tvrdí, že na jedno nabitie prejdú všetky tri modely viac ako 100 km. Všetky tri modely samostatne, nie sumárne.

Ďalší dielik do hybridného puzzle je nabíjanie. Predchádzajúci eHybrid predvádzal iba 3,6 kW pri striedavom prúde. Nová verzia pri striedavom zvládne až 11 kW. Ale najväčší trik je určite jednosmerný. Nový model s novou architektúrou hybridu je možné nabíjať aj výkonom 50 kW jednosmerného prúdu. Čo to znamená pre bežného používateľa? Asi toľko, že z nuly na 100% sa batéria nabije za menej ako tridsať minút. Takže menučko v McDonalde stíhate úplne bez problémov a s plným nabitím.

Autá od Seatu a automobilky Cupra máme v ponuke aj my. Pozrite si ich všetky a možno si z nich vyberiete.