Aký chcete Peugeot 5008? Naftu mať nemôžete, ale výber je široký

Samuel Turanský

22.03.2024

Peugeot 5008 ukázal, že na veľkopriestorové vozidlo nepotrebujete mať nutne MPV, rovnaké možnosti viete mať aj v SUV a v duchu nastavenej filozofie má pokračovať aj nová generácia modelu. Nová generácia prichádza po tom, čo Francúzi ukázali elektrický Peugeot 3008. Akurát novinka zvládne nielen elektrický pohon, ale do ponuky dotlačí aj spaľovacie agregáty s elektrickým asistentom.

Nový Peugeot 5008 na stredne veľkej platforme koncernu Stellantis s označením STLA Medium. Ak za tým hľadáte niečo ďalšie, tak môžete, ale hlavne sa musíte sústrediť na ponúknuté možnosti pohonných sústav a veľkosti batérií. Čo vlastne prináša Peugeot 5008?

Futuristické tvary

Od Francúzov podvedome každý čaká trochu excentrické a avantgardné tvary. Tak by to malo byť aj pri Peugeote 5008 a vyzerá, že sa zámer podaril úplne na 100 %. Peugeot 5008 využíva dizajnový jazyk svojho menšieho súrodenca a využíva aj nechutne veľké disky s extrémne zložitým tvarovaním a dojmom kompletného prekrytia. Kompletné prekrytie má zlepšovať aerodynamické možnosti a, v konečnom dôsledku, celkový dojazd.

Predná časť predvádza dynamickú masku chladiča, ktorá vyzerá ako šetrič kedysi vo Windowse a vzadu vidno charakteristické črty s novými štylizovanými pazúrmi. Línie, čo predviedol predchodca, sa dočkali úprav a stále vyjadrujú jasné príbuzenské pomery do minulosti, ale aj do súčasnosti.

Veľký interiér

Auto s dĺžkou 4,79 metra, šírkou 1,890 metra dokáže predvádzať rázvor s 2,9 metrami. Prečo je to dôležité? Asi preto, že rázvor určuje vnútorný priestor v interiéri. Vnútro vozidla, nového Peugeotu 5008, môže mať až 7 sedadiel, bez ohľadu na sústavu pohonu. Pri všetkých 7 sedadlách na mieste ostáva na batožinu objem 259 litrov. Sklopte zadné sedadlá a máte 748 litrov, pri 5 miestach, pri 2 miestach až 1815 decimetrov kubických. Priestor pre zadných pasažierov má byť tiež adekvátny, ale stále si myslím, že zadné 2 sedadlá v kufri budú tak ako vždy, iba do počtu a na občasné využitie.

Predná časť nového 5008 v interiéri nabrala inšpiráciu z Peugeotu 3008. Displeje sú znova až pod čelným sklom a princíp i-Cockpit platí aj tu. Displej má uhlopriečku až 21 palcov a prepojenie je veľmi jemné. Ovládate iba pravú časť, ale ešte dôležitejšie je, že vpravo od vodiča je ďalší displej disponujúci až 10 predvolenými ikonkami, ktoré si dokážete prispôsobiť presne podľa svojej chuti a podľa svojich preferencií, čiže podľa toho, čo najčastejšie ovládate.

Spaľovacie možnosti

To, čo všetci dúfali, že sa stane je asi realitou. EU postupne zvažuje, či príchod elektrických vozidiel a ich absolútna dominancia v ponuke je naozaj správna voľba. Peugeot si nechal otvorené dvierka a platforma STLA Medium dokáže sprostredkovať aj benzínové zážitky. Základný motor bude full hybrid so spaľovacou časťou postavenou na základoch 1,2-litrového trojvalca PureTech známeho z ostatných a všetkých doterajších modelov. Motor vyhral niekoľkokrát titul Motor roka vo svojej kategórií, takže je vhodným základným stavebným prvkom. K nemu Peugeot dopasoval šesťstupňovú automatickú prevodovku s dvomi spojkami a elektromotorom vstavaným v koši prevodovky. Celkový výkon sústavy je 100 kW/136 k. Nestačí? čítajte ďalej.

Výkonnejšia verzia zvládne už plug-in hybridné usporiadanie. Na baterku dokáže auto prejsť až 80 km, ale presnú špecifikáciu zatiaľ Peugeot neprezradil. Môžeme sa domnievať, že má približne 15 až 18 kWh. Elektrický motor a spaľovací motor dokopy dávajú výkon 143 kW/195 k a poháňajú stále predné kolesá.

Elektromobilita

Elektrické autá to majú celkom nahnuté, lebo EU začala rátať aj s tým, koľko emisií vyprodukujú v prípravnom procese. Ale stále sú zaujímavá alternatíva pre tých, čo ich vedia nabíjať napríklad z fotovoltaických článkov na streche garáže, prípadne domu. Pre tých Peugeot pripravil hneď niekoľko verzií. Základná bude mať pohon prednej nápravy, výkon 155 kW (211 k) a batériu s kapacitou 73 kWh. Udelí možnosť dojazdu 500 km. Viac výkonu prinesie druhá možnosť dosahujúca 170 kW (231 k), ale rovnaký krútiaci moment 345 Nm. Bude spojená s batériou s kapacitou 98 kWh, ktorá dokáže udeliť dojazd až 660 km.

Absolútny vrchol predstaví štvorkolková verzia s 2 motormi. Bude mať celkový výkon 235 kW (326 k) a na väčšiu batériu prejde o kúsok menej, odhadom tak 600 kilometrov, stále to nebude málo, ale skráti sa doba potrebná na zrýchlenie na stovku.

Peugeot ozrejmil, že záruka na batériu bude 8 rokov, alebo 160 000 km. O nízku spotrebu sa má starať aj efektívny elektromotor, ale k dojazdu prispieva aj tepelné čerpadlo, znižujúce spotrebu hlavne v zime. Pri nabíjaní môžete využiť 11 kW striedavého prúdu, alebo za príplatok 22 kW striedavého prúdu. Jednosmerný prúd je v znamení 160 kW a za 10 minút dokáže doplniť energiu na prejdenie 100 km. Za 30 minút sa elektrický Peugeot 5008 nabije z 20 na 80%. Čas platí pre väčšiu batériu. Jedna dlhšia návšteva záchoda pri nabíjačkách a prejdete 400 kilometrov znova.

Umelá inteligencia

Peugeot 5008 bude jedným z áut, v ktorých automobilka využije avizovaný systém na spoluprácu s umelou inteligenciou. Umelá inteligencia má zaručiť jednoduchší preklad akýchkoľvek povelov do reči strojov a má vyhovieť požiadavkám zákazníkov na rôzne zmeny v automobile bez hľadania v menu. Zaťahovanie strešnej rolety už určite problém nebude, dá sa riešiť hlasovo, rovnako ako iné nastavenia.

Pozrite sa na ponuku Peugeotov na Autorro. Ak budete mať záujem o auto z našej ponuky, môžete k nemu získať financovanie s možnosťou poistenia hneď pri kúpe vozidla.