Automobilka BMW si občas vie spraviť vozidlo, čo je iné ako tie ostatné. A má povesť špeciálneho auta medzi ostatnými. Presne takým je aj nové BMW M3 CS, ktoré prichádza najnovšie s karosériou kombi označenou tradične Touring. Je to prvé CS kombi, ktoré si môžete kúpiť a je skvostné, výborne jazdiace a drahé ako pozemky v centre Bratislavy. Chcem ho. Ak chcete ho aj vy. Všetci. Lenže tá cena ma celkom dokáže odradiť.
Čo sa stalo s BMW M3 Competition Touring? Odišlo na odľahčovaciu kúru a po liposukcii, či skôr kovosukcii prichádza s mnohými odľahčenými časťami. Väčšina z nich je vyrobená z plastu vystuženého karbónovými vláknami. Z tohto materiálu sú nielen kryty zrkadiel, to by bolo predsa málo na ušetrenie 15 kg, ale je z nich aj predná kapota, časti predného nárazníka, ale aj výrazný difúzor v zadnej časti, poskytujúci priestor pre štyri titánové koncovky výfuku.
Nad zadným oknom je tiež strieška s červeným Lemom, aby ste vedeli, že toto auto je naozaj špeciálne. Je špeciálne už výzorom, ale aj jazdnými vlastnosťami. Na výber bude pre M3 CS Touring niekoľko farieb. Budú špecifické ako napríklad zelená British Racing Green, modrá Laguna Seca Blue, prípadne biela Frozen Solid White, ktorá bude matná, alebo aj klasická čierna metalíza Sapphire Black. Rozdielom zvonka bude aj použitie svetiel so žltými dennými prvkami.

To by aj stačilo, ale k tomu ešte prichádzajú ľahké zliatinové disky s priemerom 19 palcov na prednej náprave a 20 palcov na zadnej náprave. Vpredu sú obuté pneumatiky s rozmerom 275/35 ZR19 a vzadu sú zase 285/30 ZR20. Tieto pneumatiky môžu byť UHP, čiže tie pre najvýkonnejšie vozidlá. Ale musíte si ich našpecifikovať. Za diskami sú brzdy M Compound s brzdovými strmeňmi štandardne lakovanými červenou farbou, za príplatok čiernou. A za ďalší mastný príplatok takmer 11-tisíc eur sú keramické brzdy.
Prečo by ste si kupovali M3 CS ako kombi? Pretože je praktická a je šialene dobrá. Čo to znamená? Znamená to jediné. BMW M3 CS Touring má stále objem batožinového priestoru 500 litrov, ktorý sa dá zväčšovať sklápaním zadných operadiel sedadiel až na objem 1 510 litrov. Predné sedadlá sú športové škrupinové s podsvieteným znakom CS tam, kde sa vaša hlava dostáva do krku. V tých výškach. Vnútri je ešte niekoľko pripomienok modelu. Napríklad chýba kryt lakťovej opierky, ktorý je nahradený nejakým vankúšikom podopierajúcim ruku. Načo by ste mali lakeť na lakťovej opierke, keď ho musíte mať na športovom volante čalúnenom alcantarou, alebo podobným materiálom?

Tak ako má M3 CS Touring karbón vonku, priznáva ho aj vnútri na všetkých obkladoch, ale to sa asi dalo čakať. Kto to nečakal, nech si naštuduje ako sa robia športové auta v ostatnej dobe. Teda ako sa odlišujú od tých bežných jazdiacich bežnej premávke.
Lenže nech je to zvonka akokoľvek šialené, prípadne zvnútra akokoľvek dynamické, stále to môže byť iba balík pre štandardné BMW 320d. Lenže toto vozidlo, M3 CS Touring má niečo naviac. Má naviac ultimátne upravený motor s kovovým nástrekom valcov, s výrazne pevným kľukovým hriadeľom vyrobeným kovaním, ale má aj 3D tlačovú formu jadra hlavy valcov. A čo to vlastne všetko spravilo spolu s plniacim tlakom dvoch túrb posunutým na 2,1 baru?
Výkon sa zvýšil. Už štandardné BMW M3 Competition Touring, s pohonom všetkých štyroch kolies M xDrive dosahuje slušných 390 kW/530 k. Prevedenie M3 CS Touring sa dostáva ešte vyššie. Konkrétne sa dostáva až na 405 kW/550 k dostupných pri 6250 ot. Krútiaci moment je nemenej zaujímavých 650 Newton metrov. Má plochú krivku medzi 2750 a 5950 ot. M3 CS Touring šokuje naozaj rozsiahlym využiteľným spektrom možností dynamiky na akýkoľvek prevodový stupeň v akomkoľvek momente.

Keď sme pri prevodovke, má 8 prevodových stupňov a spolupracuje s pohonom zadnej nápravy so špeciálnym zadným diferenciálom a s pripojiteľným pohonom prednej nápravy. V preklade to znamená, že aj stredový diferenciál dokážete vypnúť a z auta spraviť zadokolku pri príslušnom nastavení. Ale so štvorkolkou dokážete zrýchliť na stovku za 3,5 sekundy, čo je o 0,1 sekundy rýchlejšie ako má zrýchlenie BMW M5 Touring a na dve stovky sa dostanete s M3 CS Touring už za 11,7 sekundy. Ešte zaujímavejšie môže byť pružne zrýchlenie na 4. prevodovom stupni, kedy vám šprint z 80 na 120 km/h trvá 2,7 sekundy a rovnaký šprint na 5. prevodovom stupni trvá 3,5 sekundy. BMW pre M3 CS Touring zvýšilo aj maximálnu rýchlosť s obmedzením. Maximálna obmedzená rýchlosť je teraz 300 km/h, čo je znova nárast o 20 km/h oproti štandardnému M3 Competition Touring s balíkom M Drivers Package.
Väčšinou sa hovorí okrídlená formulka, že konkurencia nespí. No a je to pravda? Audi spí ako medveď v zime, nie v tejto, ale v normálnej, ktorá je s mrazom. Audi má maximálne S5 s výkonom omnoho nižším, nižším až o takmer 147 kW/200 k. Vyšší výkon zase ponúka Mercedes C63 S aj v prevedení kombi. Ale ten má určenú praktickosť a má aj iný pohon. Má totiž plug-in hybrid dosahujúci 500 kW/680 k. Vďaka nemu sa síce dostane na stovke za 3,4 sekundy, ale na váhach pridáva možno aj 300 kg. M3 CS Turing je svojim vlastným spôsobom unikátom, ktorý teoreticky nemá žiadnu konkurenciu. A tomu je adekvátna aj cena 147 900 €.

Žiadna ďalšia automobilka nemá vo svojom portfóliu takto pretekársky špecifikované kombi. Vlastne najbližšie mu asi svojím prejavom mohol byť model Porsche Panamera Sport Turismo, ktorý sa už ale nevyrába v modernizovanej verzii. A prečo by ste mali chcieť BMW M3 CS Touring aj za túto šialene vysokú cenu? Lebo je dokonalým skĺbením jazdy po okruhoch a jazdy na každý deň vďaka adaptívnemu podvozku. Ak ho chcete, tak sa asi musíte poponáhľať, lebo alokácia kusov na jednotlivé trhy bude celkom špecifická a dodanie nebude zrovna krátke. Takže šup–šup do predajne BMW, zajednať si takýto skvost, odporúčam buď tú modrú, alebo zelenú! Z príplatkových prvkov ale rozhodne odporúčam prednú rozperu, ktorá stojí 1 165 € a zlepšuje jazdné vlastnosti. Naopak keramické brzdy až tak dôležitým prvkom asi nebudú.
Ak náhodou chcete BMW M3, tak určite viete nájsť nejaké aj u nás v ponuke. Naši kolegovia, ktorí sú experti na autá a všetko okolo nich, vám dokážu pomôcť nielen pri zaobstaraní vozidla, ale aj pri jeho predaji, prípadne pri poistení a pri financovaní.
Maklér