Ford Kuga vyzerá ináč, kráča v šľapajách Focusu

Samuel Turanský

17.01.2024

Ford Kuga, ten automobil zo sekcie SUV, čo otvoril Fordu dvere do kategórie terénnejších áut, presne ten prichádza s faceliftom po zotrvaní tretej generácie na trhu od roku 2019. Facelift je to hneď viditeľný, lebo ma úplne odlišný predok, ale aj palubku a motory.

Bod prvý do vylepšenia prináša hneď pohľad na predok SUV. Jedna vec sú zmenené tvary masky chladiča, druhá užšie a nižšie svetlomety spôsobujúce výraznú optickú masívnosť tejto časti auta. Už v štandarde ale prinesie Kuga Full LED usporiadanie. To doteraz možné nebolo! Základ pôvodnej verzie tretej generácie kombinoval LEDky a halogénové žiarovky pre diaľkové svetlá, alebo dokonca halogény s LEDkovým denným svietením ako základ pre hybrid a plug-in hybrid. Časy sa menia, výbavy tiež.

Absolútnou klasikou pri podobných činoch automobiliek v polke životného cyklu je zmena hliníkových diskov. A pri Kuge to nie je všetko! Ford si dal záležať a upravil aj zadné svetlá, zadný nárazník, ale aj výbavy. Ku štandardu a ST-line pribudne niečo označené ako Active. Označenie už určite poznáte z ostatných modelov a hovorí o terénnejšom prevedení zovňajšku. Kuga ešte ďalej okoreňuje výbavu zvýšenou svetlou výškou o 10 mm vpredu a 5 mm vzadu. Od ostatných verzii sa odlíši inou farbou imitácie ochrany spodku. Nebude to len pod taktovkou čiernych plastových lemov spodnej časti, ale aj sivých takmer hliníkových farbách imitujúcich ochranu podvozku a dielov zospodu.

Ak si myslíte, že zvonku sa Kuga zmenila, tak interiér vám odpáli dekel. Kufor meniť nebolo treba, takisto nebolo treba meniť priestorové pomery, ale zmenila sa komplet palubná doska. Pred vodičom je stále 12,3-palcový displej, ale v strede je ďalší s uhlopriečkou 13,2 palca, čo je takmer dvojnásobok oproti pôvodnej alternatíve. Na novom veľkom displeji beží najnovší systém Fordu, SYNC 4. To ale nie je úplne najväčšia zmena a veľká zmena nie je ani na volante. Dostal iba trochu iné okolia klasických tlačidiel. Ak sa pozriete za volant, tak tam niečo chýba. Ak sa pozriete do spodnej časti pod displejom, tak tam tiež niečo chýba, ale niečo je aj naviac. Tlačidlové ovládanie klimatizácie s dvomi kolieskami sa presťahovalo kompletne pod systém displeja a miesto panelu je línia gombíkov s prepínaním infotainmentu. Sem sa presunulo aj štartovacie tlačidlo! Zmeny sú síce relatívne malé, až na ten displej, ale o to výraznejšie. Výrazné je aj použitie obyčajného plastu okolo nových tlačidiel. Plastu, ktorý degraduje prémiový pocit z auta. Čiže presne ako vo Focuse, recept je navlas rovnaký.

Ford sa pri vylepšeniach zameral aj na bezpečnosť modelu Kuga, čo prezentuje vylepšeným adaptívnym tempomatom. Využíva nielen radar na odstup, ale dokáže spolupracovať s brzdovým systémom na základe podkladov v mapách. Ak vám prichádza do cesty zákruta a idete príliš rýchlo, alebo sa blížite ku križovatke, tak vozidlo zasiahne a spomalí. Automobilka tvrdí, že modernizácia prinesie aj kamerový systém s kompletným výhľadom okolo vozidla z vtáčej perspektívy.

No a teraz motory. Smutná správa na začiatok hovorí, že nafte je v Kuge koniec. Ford sa uchýlil ku ponuke výlučne benzínových a hybridných motorov. Základná motorizačná jednotka ostáva stále rovnaká. Má 3 valce a objem 1,5 litra. Inú ako manuálnu šesťstupňovú prevodovku k tomuto motoru mať nemôžete a takisto k nemu nemôžete mať iný pohon ako pohon predných kolies. Základná verzia zostáva absolútne rovnaká bez zmien s výkonom 110 kW (150 k).

Stupienok vyššie ukazuje tradičný hybrid, ale jeho novú verziu s výkonom 132 kW (180 k) s pohonom prednej nápravy. Sústava dostala do vienka prevodovku eCVT, na ktorej vývoji Ford spolupracoval s Toyotou. Takže je pravdepodobné, že vydrží nezmyselne dlho. Plný hybrid sa pýši ešte aj jedným zaujímavým bodom do krčmových ústnych súbojov. Dojazd na naplnenie nádrže sa má dostať cez 900 km.

Ak pôjdeme ešte vyššie, tak ďalším bodom bude rovnaký plný hybrid, ale s pohonom všetkých štyroch kolies, stále bez možnosti nabíjania. Bude veľmi podobný tomu s pohonom prednej nápravy a predvedie výkon 133 kW (183 k). Vtipná situácia nastane ak porovnáte nové hybridy s tými pred faceliftom. Veď pred zásahom mali hybridy až 140 kW (190 k)!

Fanfáry, najlepšie na koniec! Vrcholom ponuky vylepšeného modelu Ford Kuga bude alternatíva s možnosťou nabíjania batérie z elektrickej siete. Plug-in hybrid s poháňanou výhradne prednou nápravou odvodňuje svoju prítomnosť v ponuke nielen zvýšeným výkonom zo 165 kW (225 k) na 179 kW (243 k), ale aj s väčšinou batériou udeľujúcou vozidlu dojazd v kombinovanom cykle podľa merania WLTP až 69 km. Vynechajte kombináciu, jazdite iba v meste a dojazd by mal byť, meraním rovnakou metodikou, až 88 km na jedno nabitie. Ford vylepšil pohonné ústrojenstvo a z toho vyplýva aj možnosť ťahať ťažšie prívesy. Štvorková hybridná verzia a predokolkový plug-in hybrid dokážu potiahnuť príves s hmotnosťou až 2,1 tony. Kuga s pohonom prednej nápravy a základným 1,5-litrovým trojvalcom zvláda ťahať iba 1 730 kg a hybrid s prednou hnanou nápravou dokáže potiahnuť príves s hmotnosťou maximálne 1 600 kilogramov. Stále sme pri brzdených prívesoch, nebrzdené majú štandardne 750-kilogramovú hmotnosť prívesu, ako je zvykom pri väčšine ostatných áut.

Zatiaľ nie jasné kedy sa vylepšená Kuga dostane na náš trh, ale odhadovať sa dá príchod koncom roka. Dovtedy sa môžete kochať verziou Active s parádnou zelenou farbou na fotkách, alebo si môžete pozrieť ponuku Fordu Kuga u nás!