Nemecké prémiové automobilky majú určite zástupcov v každej jednej triede. BMW nevynímajúc. Veď má aj jednotku, ktorá je základným stupňom v hierarchii. Už nižšie číslo mať nemôžete a po odchode BMW i3 sa stáva najmenším vozidlom v ponuke komplexne. Jednotka od BMW prichádza s novou generáciou, ale nemusí byť úplne celá nová. Čo je nové a čo nie, vám skúsim priblížiť.
BMW predstavilo novú generáciu, ktorá ale nemusí byť úplne nová. Automobilky jednoducho znižujú náklady a pri vytváraní elektrických vozidiel sa nemôžu sústrediť úplne na naftové a benzínové prevedenia. Toto je veľmi zjednodušené. Celá situácia ešte trochu zložitejšia. Ale tým vás otravovať nejdem. BMW využíva osvedčenú platformu, pričom trochu predlžuje život jednotke.
Spoločné línie s predchodcom vidno pri pohľade zboku, BMW nezabudlo na klinovitý profil a ani na charakteristický tvar bočných okien. Línie bočných okien budú štandardne lesklé, či už čierne, alebo strieborné. Aj to je zaujímavosť, ktorá pridáva vozidlu na exkluzivite. Čo ešte pridáva exkluzivite? Zvuku to môžu byť masívne zliatinové disky, alebo jeden z 9 štandardných a 4 BMW Individual odtieňov karosérie.
Ak čakáte, že najviac sa zmenil predok, tak máte určite pravdu. Predná časť do sveta hľadí novými a kompaktnejšími reflektormi. Tie majú mať maticovú technológiu LED, ktorá dokáže ešte lepšie osvetliť vozovku a dokáže aj nasvietiť lúčmi do zákrut. Pri týchto svetlách už BMW tradične používa modré akcenty. No a čo poviete na tú masku? Maska chladiča neprešla na obrovské proporcie, stále si zachovala veľkosť, ktorú strávi veľa zákazníkov. A o to predsa ide! Čo na tom, že s čiernym lemom prevedenie úplne zaniká a jednotka vyzerá ako Kia Ceed?
BMW vylepšilo aj zadnú časť a zadné svetlá sú tvarované ešte výraznejšie. Rovnako výraznejší je aj difúzor v zadnom nárazníku. Nie som si istý tým, či masívne plní funkciu prítlaku, ale určite viem, že z pohľadu dizajnu je príjemným zakončením vozidla. BMW radu jedna si zachováva svoj charakter.
Poďme na to pekne od kufra. Má objem 380 litrov v štandardnom stave a ak sklopíte sedadlá delené na tri časti v sfére operadiel, tak viete dosiahnuť objem až 1 200 litrov. Čiže asi toľko, koľko má štandardne Volkswagen Caddy v predĺženej verzii.
Priestorové pomery sa vďaka rázvoru ostávajúcemu na hodnote 2 670 mm nemenia a nových 5 cm dĺžky je len o nárazníkoch. BMW hovorí o pevnejšej štruktúre karosérie, ale to sa ťažko meria. Ťažko sa to meria pohľadom. Až keď s autom narazíte, viete, či tlačové správy neklamú. Alebo s ním musíte aspoň jazdiť.
Predná časť zase ponúka na výber z viacerých druhov sedadiel, ale aj z viacerých volantov. Medzi nimi je aj nový M-kový volant so zmeneným tvarom a prevedením. Celkovo sa interiér trochu zmenil a pred vodičom je nové zakrivené sklo s 2 displejmi. Veľká zmena prebehla aj v počte tlačidiel. Tlačidlá zmizli takmer kompletne aj klimatizáciu ovládate cez displej. Pre niekoho to môže byť mínus, ale plusom je určite čistota interiérových dizajnérskych prvkov. A krok vpred je vynechanie pravej kože, nahradili ju udržateľné materiály.
Veľké zmeny avizuje aj stredová konzola na stredovom tuneli. Novinka už nepodporuje ovládanie kolieskom, ale podporuje prepínanie prevodovky malou páčkou.
BMW aj pre novú generáciu jednotky, či skôr hĺbkovo vylepšenú predchádzajúcu, pripravilo na začiatok 4 pohonné jednotky. V tomto momente už musí byť zreteľné, že ďalšie pribudnú časom. Začnime tým najslabším v ponuke. Najslabší, ktorý ale určite nemá padáka, je 118d s dvojlitrovým naftovým štvorvalcom. Dosahuje výkon 110 kW/150 k a je už štandardne spojený s osemstupňovou automatickou prevodovkou s dvomi spojkami. Inú prevodovku ani, v tejto generácii modelu, mať nemôžete. Ak vám záleží na dynamických parametroch, tak vedzte, že zrýchlenie z nuly na rýchlosť 100 km/h trvá 8,3 sekundy. Ak berieme do úvahy, že 118d je absolútnym základom ponuky, tak si môžeme povedať, bravó, BMW.
Viac výkonu, vďaka mildhybridnej technológii, prinesie prevedenie 120d. Má mať celkový výkon až 120 kW/163 k a krútiaci si moment samotného agregátu ostáva rovnakých 360 Newton metrov ako v prevedení 118d. Zvýšenie výkonu sa podpísalo pod čas na stovku skrátený o 4 desatiny sekundy.
Benzínové motory budú ešte zaujímavejšie ako tie vznetové. Aký mám dôvod na takéto tvrdenie? Základom totiž bude prevedenie 120. Ak hľadáte písmeno i, ktoré symbolizovalo benzínové spektrum, tak máte trochu smolu. Automobilka ho už vypúšťa a argumentuje spätosťou písmena s jej elektrickými modelmi. Podľa mňa je to len varenie z vody a dostávanie sa na prvé stránky časopisov v uhorkovej sezóne. Nový model 120 má pod prednou kapotou trojvalec s objemom 1,5 litra, ktorý vlastne začínal svoju púť v ikonickej BMW i8. Tak ako silnejší naftový agregát, aj benzínový bude mať mildhybrid. Celkový výkon má byť 125 kW/170 k a ak budete jazdiť ako borci v režime WLTP, tak sa máte dostať na spotrebu do 6 litríkov na sto kilometrov. Pritom zrýchlenie z pokoja na stovku má byť už za 7,8 sekundy. Pomalé? BMW si prichystalo ešte niečo lepšie.
Absolútnym vrcholom celkovo, nielen zatiaľ, bude prevedenie M135 xDrive. Znova bez písmenka i. Exkluzívna možnosť ukáže schopnosti dvojlitrového benzínového motora, ale celkový výkon bude o 4 kW/6 k nižší ako v predchádzajúcom prevedení. Je to daňou za ekologické normy a podobne na oko pozitívne snahy pre budúcnosť. Výkon sa dostane na 221 kW/300 k a krútiaci moment zvládne hodnotu 400 Newton metrov. S vrcholným prevedením BMW radu jedna novej generácie viete jazdiť so spotrebou 8 litrov, alebo so zrýchlením na stovku do 5 sekúnd. Ja by som volil práve toto športovo ladené vozidlo. Z ponuky je najviac vyvážené a má aj pohon všetkých 4 kolies, ktorý dokáže pomôcť nielen v zime, ale aj pri naozaj rýchlych prejazdoch zákrut.
Pod spoločným krycím sklom pred vodičom máte dva displeje. Informácie o rýchlosti, otáčkach, spotrebe a všetkom ďalšom, čo môžete potrebovať, ukazuje displej za volantom s uhlopriečkou 10,25 palca. Je plne nastaviteľný a zobrazenie má hneď niekoľko rôznych tém.
Zaujímavejšie to je so stredovým displejom. Je ešte väčší, uhlopriečka dosahuje až 10,7 palca a využíva najnovší systém BMW Operating System 9. To je dôvod, prečo koliesko chýba. Automobilka tvrdí, že BMW Operating System 9 v BMW radu jedna má stavbu na ovládanie hlasom a dotykom. BMW nám chce teda naznačiť, že koliesko je z minulosti a tam má aj ostať. A to si všetci pamätáme ako Banglova sedmička priniesla revolučnú novinku, ktorou sa inšpirovali viacerí konkurenti.
Na záver máme zásadnú otázku. Kedy? Automobilka hovorí, že už v októbri tohto roka. BMW radu jedna prináša novinku ako konkurenta pre stále lepší a lepší Mercedes triedy A, ale aj pre inovované Audi A3, či pre mainstreamové modely, ktoré tiež majú čo povedať nielen v dynamickom charaktere, ale aj v základných prevedeniach.
BMW stavilo na kartu, čo hovorí o použití vznetových agregátov aj v dnešnej dobe. Toto sa najviac bude hodiť, keď automobilka predstaviť BMW 2 Gran Coupe. Ak ho vôbec predstaví mala by.
Aj my máme v ponuke niekoľko jednotiek od BMW. Presvedčte sa sami a vyberte si z našej ponuky!