Lamborghini nevyrába iba extrémne športové auta, ale aj rodinne zamerané SUV. Mám na mysli Urus. Audi Q8 od Lamborghini, Porsche Cayenne s ešte väčším swingom. Lamborghini Urus ukazuje, že chce byť kompetentným autom, preto sa pripája do sekcie elektromobilov. Skoro elektromobilov. PHEV.
Lamborghini predstavilo nového hráča vo svojom portfóliu. Plug-in hybrid Urus SE bude voľbou pre tých, ktorí chcú mať zelené značky a chcú dostať auto do odpisov za dva, nie za štyri roky. Ale na to treba aj ukazovatele u úradov.
Pod kapotou Urusu SE je presne to, čo je pod kapotou aj základného Urusu S a Urusu Performante. Štvorlitrový motor V8 s dvojicou túrb má ale iné naladenie. V prípade plug-in hybridu ide bomby s výkonom 450 kW/612 k. Krútiaci moment sa dostal až na 800 Newton metrov a pribudol, celkom logicky, aj elektrický motor. Elektrická energia je v znamení výkonu 141 kW/192 k a krútiaceho momentu 483 Newton metrov. Tieto veličiny sú v konečnom dôsledku po zrátaní až 589 kW/800 k a 950 Newton metrov.
Výkon stačí na stovku za 3,4 sekundy a na maximálku 320 km/h. Mám silný dojem, že maximálna rýchlosť už nie je v znamení žiadnych elektrických hračiek, je čisto v réžii spaľovacieho motora. Aj napriek najvyššiemu výkonu zo všetkých Urusov je na stovke verzia SE pomalšie ako verzia Performante. Tej stačí o desatinu menší čas.
Dve stovky sú ale o čase 11,2 sekundy. Za mňa dobré. Môže byť, na bežný deň by mi to stačilo.
Elektrická energia potrebuje miesto na uskladnenie. Práve v batérií sa dajú nájsť spoločné parametre s inými vozidlami Volkswagen Group. Rovnakú batériu má aj plug in hybrid Porsche Cayenne a nebudem prekvapený, ak sa niečo podobné dostane aj do niektorého Audi Q8.
Batéria prezentuje kapacitu 25,7 kWh, ale nerátajte s dojazdom väčším ako 60 km vo WLTP. Veď Urus je ťažké auto, ktoré dostalo batériu do kufra. Možno by som sa trochu bál aj jazdných vlastnosti, lebo náhla zmena rozloženia hmotnosti môže mať za následok posunutie nežiadúcim smerom. Dúfam, že toto má Lamborghini dobre vyriešené. Alebo je tu aj druhá možnosť, že majitelia rozdiel ani nespoznajú, lebo tí, čo chcú naozaj jazdiť na SUV skôr vyberú Urus Performante.
Lamborghini Urus SE, ako sa nová verzia volá, je zmenené aj vizuálne. Nový predný nárazník nešokuje, skôr prekvapia úplne zmenené predné svetlá. Stále majú maticový LED systém, ale tvar je upravený. A rovnako je upravená aj zadná časť masívneho vozidla, aj keď to až tak vidieť nie je.
Interiér ostáva rovnaký, stále využíva dva 12,3-palcové displeje. Jeden je pred vodičom miesto klasických ručičkových ukazovateľov a druhý v strede. Na výber máte z viacerých režimov, prepínate ich šialenými prepínačmi v strede. Oproti štandardným verziám máte naviac aj režim na plne elektrickú jazdu. Plne elektrická jazda v zime nemusí možno znamenať ani tých 60 km, skôr by som tipoval tak 30 až 40 km.
Výhodou modelu Urus, aj verzie SE, je jeho jedinečnosť, aj keď je vyvážená cenovkou. Nerátajte, že bude pod 300 000 €, možno som strelil ešte príliš málo. Pridajte do toho mixu pár vylepšení ako jednu zo 100 farieb štandardného vzorkovníka, prípadne 47 prevedení interiéru a cena rastie. A rastie ešte viac, ak využijete program Ad Personam. Ale čím je toto auto jedinečnejšie a žiarivejšie, tým väčšia je jeho hodnota a možnosť zachovania do budúcna.
Urus nad všetkými ostatnými, aj vo verzii SE, kričí svojou športovosťou, veď ani nemá relevantných konkurentov. Relevantný konkurent môže byť, do budúcna, Mercedes-AMG s plug in hybridom, ale v nových Mercedesoch je plug in hybrid zameraný úplne iným štýlom ako dojazdovom režime znižujúcom spotrebu. Takže Urus bude jedinečný, do momentu, kým sa nepozriete na ponuku Porsche Cayenne Hybrid s karosériou Coupe. Podobných znakov nájdete celkom veľa, ale Cayenne má predsa každá zlatokopka a každý dedinský frajer.
Lamborghini Urus zatiaľ v ponuke nemáme, ale tých Porsche Cayenne sa pár nájde. Nemusíte byť ani jedno z menovaných, Cayenne je výborné auto aj na klasické jazdenie! U nás si určite vyberiete.