Táto nasrdená mačka je restomod TWR Supercat z Jaguaru XJS

Samuel Turanský

29.11.2024

Britská firma Jaguar teraz čelí veľmi kontroverzným narážkam nielen na internete kvôli tomu, že nemá vlastne žiadne auto, ktoré by vôbec vyrábala, keďže všetky už zrušila a spustila veľmi kontroverzný štýl oživenia svojho pôsobenia. Verím, že z toho ale vyjde niečo zaujímavé, aj keď to bude elektrické. Veď náhľad na niektoré detaily nového modelu hovorí o zaujímavých dizajnových detailoch. Dovtedy, kým Jaguar predstaví celé auto, sa môžeme kochať historickými modelmi a ich prerábkami. Jednou z nich je TWR Supercat, ktorý je úplne extrémny. Je šialený, vyzerá brutálne, má výkon, toto auto má všetko!

Restomod vznikol ako prvé dielo firmy TWR. Možno každého všetkých nápadne spojitosť sa Tom Walkinshaw Racing, tímom pretekajúcim v mnohých podujatiach v histórii, ale toto je niečo kompletne iné, je to firma konštruktérska a s pôvodným menom nemá veľa spoločného. Firma vznikla už v roku 2020 a odvtedy pripravovala tento zaujímavý skvost, ktorého autorom, z pohľadu dizajnu, bol Khyzyl Saleem, vo svete extrémnych úprav, aspoň virtuálnych, známy ako The Kyza. Určite ho nájdete napríklad na Instagrame a odporúčam prejsť si jeho kreácie. Niektoré sa dostali dokonca aj do počítačových hier.

Proporcie vytiahnuté do extrému

Je zrejmé, že toto kedysi býval obyčajný Jaguar XJS V12, ktorý ale prešiel veľkými zmenami na to, aby sa z neho stal TWR Supercat. Áno, áno, veľa dizajnových prvkov ostalo rovnakých, dlhá nízka línia bokov ostala zachovaná, zachovaná je aj strecha s viacerými oknami, reminiscencie vidno v zadnej časti v podobe svetiel, ale aj predné svetlá sú modernou interpretáciou toho, ako vyzerali tie pôvodné.

A teraz zmeny. Na bokoch sú šialene vyzerajúce rozšírené blatníky, predná kapota má prelisy, ktoré by mohli byť kľudne aj na akomkoľvek aute budúcnosti a vzadu je taký ducktail, za ktorý by sa nehanbila akákoľvek kačka. Ani káčer. A nehanbilo by sa zaň ani ktorékoľvek tematické Porsche. K tomu všetkému sa pripájajú výfuky vyvedené na bok, aby spodok mohol byť čisto rovný kvôli aerodynamike a vzadu je extrémne veľký difúzor. Disky sú tiež zmenené oproti pôvodnému vozidlu. Z 15 palcov narástli na 18 palcov vpredu a na 19 palcov vzadu.

Zmeny pod pokrievkou

Zvonka vidno šialené zmeny, ale zmeny sa udiali aj pod touto vrchnou viditeľnou vrstvou. Samotný základ bol zosilnený karbónovými prvkami a pomocný rám navrhlo priamo konštruktérske oddelenie TWR ako vlastný produkt z vlastného vývoja. Je postavený z trubkového materiálu z nehrdzavejúcej ocele T45.

Zmeny prinášajú aj podvozkové časti TWR Supercat. Medzi ne patrí nový balík aktívnych a nastaviteľných tlmičov, pričom na zadnej náprave je naviac aj diferenciál s obmedzenou svornosťou. TWR pridalo aj trakčnú kontrolu. Ale na výber je až z 5 režimov fungovania auta a zároveň tejto trakčnej kontroly.

Monštrum pod prednou kapotou

Ak je karoséria masaker, tak to, čo je pod prednou extrémne dlhou kapotou je ešte niečo zaujímavejšie. Z otvorov na kapote totiž vidno kompresorom prepĺňaný 6,5-litrový motor V12, ktorý nahradil obyčajný štandardný motor 6,3 V12, ktorý mal Jaguár XJS pôvodne. Základ ostal úplne rovnaký, len je prevŕtaný a vylepšený. Tu by malo všetko fungovať, chladenie by malo byť na úrovni a od pôvodnej verzie sa dá očakávať aj výkonový nárast. Veď pôvodné XJS V12 HE málo 208 kW/281 k a 431 Newton metrov, ktoré cez trojstupňovú automatickú prevodovku posielalo na zadné kolesá. Čo má nový 12-valec v zálohe naviac?

Nový vylepšený motor V12 s väčším objemom dosahuje výkon až 485 kW/660 k a krútiaci moment sa dostáva na 730 Newton metrov. Cez šesťstupňovú manuálnu prevodovku motor poháňa stále zadné kolesá a má na zadnej náprave aj samosvorný diferenciál ako pomocníka pri rozdelení krútiaceho momentu na obe strany. Zaujímavosťou môže byť, že nový pohon a nová elektronika zvládajú aj štart systémom Launch Control.

Vnútri aj displeje

Vnútri tiež vidno zachovanie snahy o pôvodné charakteristiky vozidla, ale taktiež vidno aj úplne nové podsvietenia a displeje. Dôležitejším faktom môže byť, že kým pôvodné auto malo štyri sedadlá v usporiadaní 2+2, TWR Supercat má iba tie predné fotelky, ale pekne čalúnené kožou a so zadnou stranou z karbónu.

Dá sa povedať, že digitálny displej pred vodičom miesto klasických kruhových ukazovateľov vyzerá prinajmenšom divne. Síce evokuje kruhové ukazovatele, ale dalo by sa to spraviť aj trochu inak. Stredový displej zase prezentuje infotainment, ktorý podporuje už aj zrkadlenie obidvoch prepojiteľných mobilných platforiem bezdrôtovo, aspoň to tak vyzerá. Na to by pôvodný Jaguar XJS mohol rozhodne zabudnúť, všakže!

V interiéri určite vidno zaujímavé kožené čalúnenie, ktorým je potiahnuté takmer všetko kam oko dovidí. Doplnkom sú hliníkové prvky a hliníkovú hlavicu má aj radiaca páka. Niektorí nemusia byť fanúšikmi čierneho lesklého plastu, ale snaha o dokonalé prevedenie všetkých ovládacích prvkov je až očividná. A zaujímavé sú aj kovové mriežky na reproduktoroch. Keď sa vám toto auto niekedy náhodou dostane do rúk, tak štartovacie tlačidlo nájdete za radiacou pákou. Práve tu je aj prepínanie režimov malým kolieskom.

Koľko ich bude?

Firma TWR oznámila, že zmení na takúto modernú formu iba 88 vozidiel XJS. Z 88 Jaguarov XJS sa stane TWR Supercat. je to číslo, ktoré pripomína, že  tím Tom Walkinshaw Racing s modelom XJR-9 vyhral v roku 1988 Le Mans 24 hodín. Auto bolo vtedy odeté do farieb Silk Cut a šoféroval ho Andy Wallace. Ďalšími pilotmi boli Johny Dumdries a Jan Lanmers. Druhé vozidlo z tímu skončilo na štvrtom mieste.

TWR spravilo z auta, ktoré bolo vlastne celkom vlažne spoľahlivé niečo, čo vyzerá extrémne a určite rozdelí ľudí na dva tábory. Jedným sa bude táto konverzia páčiť, druhý Supercat budú považovať za výstrelok a znehodnotenie pôvodného vozidla. Ale toto sa deje bežne. Restomod je prístup, ktorého sa dočkali aj Porsche 928, Ferrari 550 Maranello, mnohé ďalšie Porsche 911, či aj Lancia Delta Integrale. Je to prístup, kedy úpravca vyladí vozidlo tak, že mu pridá moderné a aktuálne prvky, čiže s ním je možné jazdiť aj za súčasných podmienok. Najdôležitejšou úpravou bývajú zväčša lepšie moderné brzdy a rôzne spôsoby ako zvýšiť spoľahlivosť.

Jaguar má dlhú a zaujímavú tradíciu, ktorá v súčasnosti ide akosi do úzadia. Preto je možné sa pozrieť po jazdených šelmách v našej ponuke. Naši odborníci vám poradia nielen s kúpou, ale aj s financovaním, zárukou a s poistením!