Vyzerá to tak, že lacné veľké SUV je na našom trhu ako jednorožec. Jednoducho ho niet. Ešte ak pôjde do zabudnutia Seat Tarraco, tak fakt nič nebude. Ale Amerika má riešenie, ktoré je teoreticky možné doviezť aj do našich končín individuálne. Volá sa Honda Passport a vyzerá drsne. Vyzerá tak, že prejde akýkoľvek terén a na koniec dokáže vytiahnuť eso z rukáva.
Honda Passport sa ale na náš trh určite nedostane. Je na to viacero dôvodov. Niežeby Honda nechcela, určite by sa našiel niekto, kto by toto auto v Európe videl rád, ale má iba motor, ktorý nie je veľmi zohľadňujúci európske požiadavky a všetky normy, ktoré musí spĺňať na to, aby sa vôbec dal predávať. Nie je to hybrid a nehodí sa ani do súčasného portfólia automobilky.
Prvý pohľad na Hondu Passport hovorí, že toto auto je, bez pochýb, terénnym autom. Je to vozidlo, ktoré meria na dĺžku viac ako 4,8 metra a jeho terénny zjav je úplne extrémny. Honda podporila vzhľad svojho modelu ešte aj štartovacou oranžovou farbou, ktorá mu na fotkách fakt pristane. Passport svoju terénu charakteristiku predvádza v prednej časti obrovským deklom spodnej strany nárazníka, ktorý má pripomínať ochranu spodku a podobný dizajnový prvok je aj v zadnej časti na zadnom nárazníku.
Asi je nám jasné, že nie každá verzia bude vyzerať takto. Toto je prevedenie TrailSport, ktoré je odlíšené iným štýlom doplnkov. Ale poďme po poriadku, čo má základ TRL? Má napríklad aj 18-palcové zliatinové disky s pneumatikami s celkovým priemerom 31 palcov. Môžete si to prepočítať. Jeden palec je 25,4 mm, ale všetci, čo kedy jazdili off-road určite budú vedieť. A pritom, toto je základná výbava RTL.
Výbava TrailSport a TrailSport Elite bude mať aj metalicky pôsobiace ochranné prvky, ktoré vidno na fotkách a čierne lesklé doplnky doplnené o oranžové ťažné oči. Na 18-palcový zliatinových diskoch budú all terrain pneumatiky General Grabber, ktoré sú vytvorené v gumárenskej firme špeciálne pre tento model. To hovoria všetci, ale realita je taká, že každý výrobca má trochu upravenú zmes. V tomto prípade Honda hovorí pravdu, ale inak sú to štandardné General Grabber, ktoré by fungovali aj v normálnom prevedení takmer rovnako.
Zvonka jasné, že Passport kričí o jedinečnosti a o drsnom dizajne. Ale interiér už je presne taký ako má aktuálne Honda vo zvyku. Volant je úplne rovnaký ako má CR-V, ale celá prístrojová doska je znova vystavaná výrazne vodorovne a Passport prináša väčší displej. Môže mať uhlopriečku až 12,4 palca, čo je výrazne väčšia plocha ako má akýkoľvek európsky model.
Za displejom by sa mal schovávať nový informačno-zábavný systém Passportu schopný využívať služby Googlu, ale aj bezdrôtovo zrkadliť Android Auto a Apple CarPlay. Ako výraznú vychytávku pre Passport Honda uvádza až 10 držiakov na nápoje pričom 6 z nich je dostatočne veľkých aj na litrovú fľašu.
Čo môže byť škoda pri takto veľkom aute je poznanie, že reálne má k dispozícii iba dva rady sedadiel. To ale znamená, že na nich bude dostatočný priestor. V takto dlhej karosérii by si však miesto určite našli aj dve menšie zadné sedadlá, ktoré by núdzovo dokázali z auta spraviť sedemmiestne.
Dôvod na absenciu tretieho radu v modeli Passport je zase veľmi jednoduchý. Honda má v ponuke v Severnej Amerike aj niečo väčšie. Konkrétne model Pilot, schopný prepraviť 7 pasažierov úplne s prehľadom. Takže vozidlá rozlišuje aj takýmto spôsobom. Ak chcete 7 miest, nemôžete mať Passport, musíte mať Pilot. Ale v Passporte máte eso v podobe kempingového stolíka a stoličiek. Keď už vyleziete na koniec sveta, tak si tam môžete dať občerstnenie.
Oproti minulosti sa Honda Passport výrazne zmenila zvonka. Má úplne iné tvary, je hranatejšia, je odvážnejšia a je omnoho drsnejšia. A rovnako drsná ostáva aj pohonná sústava. Pod kapotou bude predsa 3,5 liter, šesťvalec s atmosférickým plnením. Do budúcna teda nebude mať problém so žiadnymi turbami, ani kompresormi.
Nový motor má mať výkon 210 kW/285 k, čo je o 4 kw/5 koní viac ako mala pôvodná verzia ešte minulý rok. Predchodca bol slabší, ale zároveň ostal rovnaký krútiaci moment dosahujúci 355 Newton metrov. Šesťvalcový motor je spojený s 10-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá nahradí 9-stupňový automat minulej generácie. Základom bude pohon všetkých 4 kolies a možnosť usmernenia krútiaceho momentu na konkrétne koleso cez systém nazvaný i-VTM4. Je príjemné vedieť, že Honda ponúka iba štvorkolku, že to myslí naozaj vážne. Veď toto auto s pohonom prednej nápravy by asi bolo poriadne smiešne.
Honda očakáva, že cena nového Passportu bude niekde v polovici medzi 40 a 50 000 $. Je to celkom logické, lebo predchádzajúca generácia stála v základe 43 795 $ aj s príplatkom za doručenie. Oficiálne informácie ešte nie sú, ale na tamojšom trhu má byť Passport relatívne lacným autom. V ponuke bude s výberom z 8 farieb a 2 z toho, Sunset Orange a Ash Green Metallic budú vyhradené pre prevedenia TrailSport.
Model ponúkne ešte aj mnoho rôznych doplnkov, ktoré z auta dokážu spraviť drsnejšie terénne vozidlo. Napríklad by v ponuke doplnkovej výbavy mali figurovať iné kolesá, rôzne nástupné schodíky s pevným charakterom, prípadne reálne ochrany spodnej časti, zamedzujúce problémom pri jazde terénom s vyčnievajúcimi kameňmi.
Domáci americký trh ale bude drsný aj pre takto drsný terénny automobil. Veď každý výrobca na tamojšom domácom trhu má niečo, čo by vo väčšej, alebo menšej miere mohlo konkurovať tomuto vozidlu. Len v rýchlosti, stále existuje Jeep Wrangler, ale aj Ford Bronco, čo majú približne rovnaké rozmery v päťdverovom prevedení a majú ešte terénnejšie gény. Veľkým problémom auta môže byť, že na prezentačných fotkách vyzerá vynikajúco v tej najvyššej výbave, ale realita bude skôr taká, že najviac pôjdu základnej verzie RTL. Budú mať síce dostatok položiek výbavy, ale nebudú vyzerať takto dobre. Takže áno, platí stále to, čo aj v Európe, ak si kupujete podobné terénne auto, alebo akékoľvek auto, tak si dávajte pozor na to, že katalógová fotka môže hovoriť niečo úplne iné ako realita.
Ak sa vám páči takýto štýl terénneho auta, tak si môžete pozrieť ponuku našich SUV, medzi ktorými určite nájdete aj vy svojho favorita. Honda totiž Passport neplánuje dovážať do Európy, na to by sa musela zmeniť kompletná pohonná sústava na hybridnú. Aj keď ani to by určite nebola zlá alternatíva.