Benzínové N-kové Hyundaie sú mŕtve, musíte hľadať inde

Samuel Turanský

29.02.2024

Mnohí si teraz určite poplačú. Benzínové modely Hyundai N sú už na konci svojho života. Hyundai oznámil, že ich už nebude ďalej vyrábať a svet tak príde o dva veľmi vydarené športové modely. Kupujte kým sú, lebo nebudú. Alebo budú, ale nie nové, tak si ich môžete kúpiť aj cez našich maklérov!

Čo sa stalo?

Hyundai sa zaviazal, že do nejakého roku bude karbónovo neutrálny a bude mať iba elektrické portfólio modelov. Benzínové motory v elektrickom svete nemajú relevanciu a interné vyvražďovanie benzínových a naftových verzií už začalo. Začalo aj s modelmi s logom N. Je to príznačné v situácii nahrávajúcej elektrickým autám. Hyundai síce nachystal elektrický Ioniq 5N so šialenými parametrami a až nechutným zrýchlením, ale benzín bude chýbať.

Predstavitelia Hyundaiu prehlásili:

„Hyundai Motor sa rozhodol ukončiť produkciu modelov N so spaľovacími motormi pre európsky trh v prvej polovici tohto roka. Toto nasleduje po ohlásení záväzku ponúkať európskym zákazníkom vozidlá s nulovou emisiou celého produktového radu do roku 2035 a záväzok stať sa stopercentne uhlíkovo neutrálnym výrobcom vo všetkých fázach produkcie automobilov a procesov do roku 2045. V Nemecku sú verzie i20 N a i30 N stále v konfigurátore, ale budú dostupné trochu dlhšie až do konca tohto roka podľa skladových zásob.“

Čo to znamená pre nás, čo máme radi rýchlejšie auta?

Jednoducho sme v situácii, že do budúcna budú modely N najnovšie s modelovým rokom 2024. Napríklad i30 N s výrobou v roku 2025 bude chiméra a niečo ako Jety. Nie Škoda, ale mýtická postava. Európa príde o i30 N s dvojlitrovým motorom a výberom z manuálnej šesťstupňovej prevodovky s radením s medziplynmi, či o verziu s ôsmimi stupňami automatickej prevodovky. Hyundai i30 N z dvojlitra stále produkuje 206 kW/280 k a s typickou bledomodrou je ozdobou každého podujatia, ktorého sa zúčastní. Podobne je to aj s modelom i20 N. Má ale iba jednu prevodovku, 6-stupňový manuál, a z motora s objemom 1,6 litra dáva 147 kW/200 k.

Aká je budúcnosť?

Hyundai už svoje rozhodnutie určite meniť nebude. Do budúcnosti chystá niekoľko dynamických elektrických noviniek. Prvou lastovičkou môže byť model Ioniq 5N s dvomi elektrickými motormi, režimom na driftovanie, ale aj s úplne brutálnym výkonom 479 kW/650 k. Krútiaci moment monštra sa prepracoval ku cifre 740 Nm. Kilečko dokáže dať za 3,4 sekundy a pri drsnej jazde dokáže vypáliť baterky omnoho skôr ako zvládne i30 N minúť celú nádrž.

Plakať istotne netreba, Hyundai nie jediný, ktorý kašle na takéto autá. Renault zarezal RS úplne, Peugeoty GTI sú mŕtve dávno. Jedine Volkswagen ukazuje, že tadiaľto cesta stále vedie. No a ešte si môžeme spomenúť Mercedes s AMG Áčkom a BMW s jednotkou a jej hothatchmi. Situácia bude už len horšia a onedlho nám nebude zostávať iná cesta ako kupovať len použité dynamické vozidlá s tým charakteristickým zvukom a spaľovaním tekutého paliva. Alebo je v hre ešte možnosť zarobiť naozaj veľa a kúpiť si Porsche, ktoré hovorí, že spaľovacie motory bude držať pri živote čo najdlhšie. Hovorí, ale Macan je už iba elektrický.

Ak sa vám Hyundai i30 N páči, tak neváhajte a pozrite si našu ponuku. Kolegovia a kolegyne vám radi pomôžu s výberom toho správneho auta aj s vyšším výkonom!