Mazde CX-80 to trvalo riadne dlho

Samuel Turanský

22.04.2024

Všetci čakali, kým Mazda predstaví jedno jediné vozidlo. To s Wankelovým motorom. Stalo sa a v Mazde MX-30, elektromobile, je Wankel na predĺženie dojazdu! O niečo menej očakávanou novinkou je Mazda CX-80, vozidlo s možnosťou až 7 sedadiel. Po interiérovo celkom malej CX-60 si niektorí povedali hlasné a jendoznačné slovo konečne!

Mazda predstavila nové auto postavené na rovnakej platforme, len o kus zväčšenej. Ale iba do dĺžky, nemusíte mať strach, že by ste s týmto obrom nevošli na šírku. Predsa to nie je kamión.

Čo sa zmenilo pri zväčšení?

Zväčšenie najviac zasiahlo rázvor osí kolies a celkovú dĺžku. Čo to znamená v absolútnych číslach? Dĺžka sa dostala na 5 metrov, ale šírka ostáva rovnaká. Predĺženie je o dvadsaťpäť centimetrov a celá vzdialenosť pribudla v strede na rázvore. Zadný previs konštruktéri nemenili. Predĺžený rázvor má šancu zväčšiť vnútorný priestor kritizovaný na CX-60, aute veľkom zvonka a nie tak veľkom vnútri.

Zvonka je predĺženie vidno na prvý pohľad. Z malých zadných dverí sa stali obrovské. Ak by som hľadal paralelu v minulosti, tak by som asi siahol po Maybachu 57 až 62, kde Maybach 62 mal dĺžku dverí až 1,3 metra. Mazda CX-80 určite nemá až tak to dlhé dvere, ale na ilustráciu rozdielu je paralela úplne dokonalá. Sám som s ňou veľmi spokojný!

Čím chce byť?

Mazda CX-80 chce byť alternatívou, čo má nahradiť nielen Mazdu 5, za ktorou mnohí smútia, ale má priniesť aj nových zákazníkov zameraných na aktívny životný štýl vyžadujúcich veľa priestoru nielen na pasažierov, ale aj na prevážané športové náradie a nástrojov na iné voľnočasové aktivity. Mazda CX-80 by mala plniť aj takéto požiadavky. Ale v najskôr má byť veľmi príjemným rodinným autom, čo sa jej dobre darí ideálnou veľkosťou.

Koľko je v CX-80 miesta?

Poďme sa pozrieť dnu! Vpredu je všetko po starom, ak za staré považujeme usporiadanie v najnovšej Mazde CX-60. Prístrojová doska sa nezmenila, nemala prečo, ani ju nebolo treba naťahovať do šírky, lebo šírka auta sa nezmenila. Zmenila sa iba dĺžka a najmä v sekcii rázvoru. Celých 25 cm na zadných sedadlách cítiť extrémne. A aby toho nebolo málo, pribudol aj tretí rad sedadiel. Na nich miesta veľa nebude, ale to nevadí. Sú vždy len núdzové, pokiaľ nemáte dodávku.

Batožinový priestor pri 7 miestach predvádza objem 257 litrov. Je to síce menej, než ma Fabia, ale na základné veci stačí a stále môžete nakladať až po strechu. Ak sklopíte tretí rad sedadiel a naložíte až po strechu, tak viete pozerať na objem presahujúci 1 200 litrov. Ak sklopíte všetkých 5 zadných sedadiel, tak zase viete v aute prespať, prípadne do neho naložiť bicykle bez skladania kolies a úprav interiérových usporiadaní.

Aké bude mať motory?

Japonská automobilka postavila nový model CX-80 na základoch, ktoré patria modelu CX-60 a sú z najnovšej platformy preferujúcej pohon zadnej nápravy. Ale CX 80 bude iba s pohonom všetkých štyroch kolies. V cenníkoch určite nájdete verziu s plug-in hybridom lákajúcu na výkon 240 kW/320 k a krútiaci moment 500 Nm. Benzínový základ využíva 2,5-litrový atmosférický motor preferovaný zákazníkmi v Mazde 6, ale aj v Mazde CX-5. Na stovku vie plug-in hybrid vyraziť za 6,8 sekundy. Batéria s kapacitou 17,8 kWh zase udeľuje autu dojazd viac ako 50 km na jedno nabitie. Nabíjať sa dá štandardne iba striedavým prúdom, Mazda ešte s jednosmerným prúdom nabíjania neprišla. To je možno hudba budúcnosti.

A nech sú výhody plug-in hybridu akokoľvek masívne, všetci budú chcieť naftový motor. Mazda vyvinula radový šesťvalec s objemom 3,3 litra, ktorý má v menšom modeli CX-60 dva výkonové stupne. Pre CX-80 bude dostupný, aspoň na začiatku, iba ten výkonnejší. Odovzdáva 187 kW/254 k a naplno sa spolieha na mild hybrid. Krútiaci moment je 550 Nm a tak ako plug-in hybrid, aj tento naftový pracant využíva osemstupňovú automatickú prevodovkou, s ktorou vie stovku zvládnuť za 8,4 sekundy. Ak by ste šli naplno, tak s naftovým motorom viete dosiahnuť 220 km/h, čo je o 20 km/h viac ako zvládne plug-in hybrid.

O nejakom zásadnom rozširovaní ponuky agregátov Mazda určite nehovorí. Môžete teda zabudnúť na benzínový šesťvalec, ak o ňom snívate, tak musíte dopredu rátať s tým, že máte smolu. Aspoň na európskom trhu. V Amerike automobilka ponúka modely CX-70 a CX-90, ktoré sú ale prispôsobené tamojším podmienkam. U nás musí stačiť CX-80 s naftou. Vraj sa s ňou dá jazdiť okolo 6 litrov na sto.

Koľko bude stáť?

Mazda CX-80 bude drahšia ako je aktuálne CX-60. Treba len pripomenúť, že Mazda CX-60 začína u nás na cene 46 760 € po odrátaní štvortisícového akčného bonusu platného v súčasnosti. Lenže to je začiatok cien plug-in hybridu. Pri 3,3-litrovom naftovom agregáte sa musíme pozerať na ceny verzie s vyšším výkonom. Tá pre CX-60 začína na 48 140 €. A o koľko bude drahšia CX-80? Môj predpoklad je, že by sa mohla dostať na cenový rozdiel 2 000 € až 3 000 €. Po zrátaní by to mohlo znamenať, že úplný základ by sa mohol dostať tesne pod 50 000 €. Ceny budú  porovnateľné ako má napríklad Hyundai Santa Fe, či Kia Sorento. Je potenciál, že by mohli byť o niečo vyššie, čo by stále znamenalo, že Mazda CX-80 bude výbornou ponukou medzi novými autami.

Prečo by ste mali chcieť práve CX-80? Asi preto, že môže mať trochu pretáčavý charakter vďaka stavbe platformy a voľba verzie bude viac, či menej jednoznačná. Z hľadiska budúceho predaja bude určite väčší záujem o radový šesžvalec s vyšším výkonom ako o plug-in hybrid. Predsa musíte nabíjať a to nezvláda každý, plus panuje obáva ako na tom bude batéria po niekoľkých rokoch. Všeobecné obavy celkom výrazne znižujú ceny plug-in hybridov na trhu jazdených vozidiel. Vidno to aj na Mazde CX-60, kde rovnaký ročník plug-in hybridu a dízlu predstavuje rozdiel minimálne 2 až 3 000 € v prospech CX-60, ak ste predávajúci, aj napriek faktu, že naftová možnosť je nezriedka lacnejšia v cenníku.

Ak hľadáte niečo so siedmimi miestami a nemusí to byť úplne nové, kľudne si pozrite aj našu ponuku! Naši vyškolení experti vám s výberom dokážu pomôcť a dokážu vám pomôcť aj s financovaním, či dodatočnou zárukou a poistením.