Nové Porsche Macan bude už iba elektrické! Môže za to EÚ

Samuel Turanský

29.01.2024

Európska únia nám prináša stále nové a nové pravidlá a tie o spaľovacích motoroch už poznajú všetci. Je to obohraná pesnička a skáče ako pokazený gramofón s koncom spaľovacích motorov. Aj keď sa môže zdať, že toto je práve dôvod prečo Porsche Macan končí s ponukou spaľovacích agregátov v Európe, nie je to úplne tak. EÚ sa zaoberá viacerými agendami a jednou z nich je bezpečnosť pripojených zariadení. Práve tú nedokáže pôvodná verzia Porsche Macan splniť.

Porsche Macan je už na trhu už 10 rokov a vek sa neodrazil ani na jeho tvaroh, ani na vnímanej modernosti, ale práve na odolnosti voči kybernetickým útokom. Do starého Macanu nové protokoly nenatlačíte. Preto Porsche muselo pripraviť nový Macan. A rovno elektrický Macan EV! Nemecká automobilka dala za pravdu svojím tvrdeniam, že bude vyrábať aj elektrické modely a Macan EV je druhý po modeli Taycan. Berie si z neho inšpiráciu nielen vo vzhľade s podobnými svetlami, ale aj v architektúre riešení.

Nové Porsche Macan EV vyzerá len ako vylepšená verzia predchodcu. Designové riešenia sú veľmi podobné a vidno jemné zväčšenie. Porsche zapracovalo v aerodynamickom tuneli a koeficient odporu vzduchu je iba 0,25.

Tvary sú aerodynamické, o tom sa nebudeme hádať, ale ich prevedenie môže pôsobiť divno. Veď predok vraj pripomína minulú generáciu Hyundai Kona a ďalší hovoria, že Taycanu naložili vysoké rybárske gumáky. Je rozdiel, či sa pozeráte na základnú verziu, alebo na výkonnejšiu, líšia sa nárazníkmi, líšia sa diskami a líšia sa aj ďalšími zaujímavosťami, napríklad bočnými ochrannými lištami.

Ak je exteriér zvláštny, interiér Macan EV kope za rovnaký tím ako interiér v novom Cayenne, ale aj v novej Panamere. Využíva presne rovnaké riešenia, presne rovnaký volant, rovnaké 3 displeje a aj ovládanie klimatizácie a niektorých funkcií rádia na samostatnom paneli. Keďže bude novinka o niečo väčšia a budem mať batériu v podvozku, dá sa očakávať rovná podlaha a ešte viac miesta nielen v kufri, ale aj pre nohy vzadu. Jeden kufor bude vzadu a druhý vpredu. Do predného vopcháte maximálne nabíjačky.

Porsche sa pri novom modely Macan EV spolieha na spoločný vývoj s Audi. Platforma bude figurovať nielen v Štutgarte, ale aj v Ingolstadte. No a o pohon sa postarajú dva elektrické motory a celkovo dve verzie na začiatok. Základná bude Macan 4, s pohonom všetkých 4 kolies a zadným elektromotorom prevráteným hore nohami kvôli rozloženiu hmotnosti viac na zadok. Už základná verzia ponúkne luxusných 300 kW/407 k a 649 Nm. Kilečko zvládne za 5,1 sekundy a maximálka síce nie je dôležitá, ale je 220 km/h. Druhou a výkonnejšou verziou bude Macan Turbo. Výkon 464 kW/650 k a krútiaci moment 1 138 newtonmetrov bude znova roztáčať všetky 4 kolesá. Výkonnejší Macan Turbo sa na stovku dostane už za 3,5 sekundy a maximum dotlačí na 260 km/h.

Nová platforma hovorí o využití nového systému batérií s kapacitou 100 kWh. Využijete ale maximálne 95 kWh a z 800 voltovej nabíjačky zvládnete nabíjať výkonom 270 kW. Keby je to len jednoduchá matematika, tak by ste mali batériu nabitú za 25 minút kompletne. Lenže tu je to zložitejšie a ak nemáte 800 voltov, ale iba 400 voltov, tak sa batéria nabíja pomalšie a zároveň sa virtuálne rozdelí na dva kusy nabíjané paralelne. Porsche tvrdí, že podobný prístup výrazne zrýchli aj pomalšie nabíjanie. Porsche vyslovilo tvrdenie, že Macan na elektrickú energiu bude jazdiť výborne. Má byť za tým napríklad nezávisle zavesenie všetkých 4 kolies na dvojitých lichobežníkoch, alebo aj natáčanie zadnej nápravy za príplatok. Ak neviete ako funguje, tak v nízkych rýchlostiach sa zadné kolesá natáčajú proti natočeniu tých predných, aby auto lepšie zatočilo v menšom priestore a vo vyšších rýchlostiach sa vraj s ním zvyšuje stabilita tým, že sa zadné kolesá natáčajú rovnakým smerom ako predné.

Spaľovací Macan v Európe končí. Nahradí ho elektrický. Ale v niektorých krajinách, ktorým je zjavne kyberbezpečnosť ukradnutá, bude v ponuke stále. Teoreticky by ste ho mohli zohnať v Švajčiarsku, alebo dotiahnuť loďou z USA v kontajneri. Alebo si pozrite, či nemáme jeden v našej ponuke Porsche!