Porsche 911 GTS radikálne mení pohon, bude mať hybrid

Samuel Turanský

30.05.2024

Nemci siahli na ďalší stupienok evolúcie modelu 911. Automobilka Porsche ukázala, že je kompetentná aj vo výrobe hybridných vozidiel. To sa ukázalo už v modeloch e-Hybrid Panamera a Cayenne, ale pre 911 bol hybrid doteraz tabu. Odteraz už je situácia iná a T-Hybrid bude najskôr v Porsche 911 GTS a možno sa rozšíri ako sa rozšírilo v modelovom rade prepĺňanie.

To ale nie je všetko, čo sa podarilo vylepšiť pri prechode na túto zvláštnu novinku. Sústava pohonu je prvou daňou ekológii, druhou sú vylepšenia predku s aktívnou aerodynamikou a tretím bodom zmien bude displejové kráľovstvo.

Zmeny interiéru

Porsche 911 si až doteraz zachovávalo klasický ručičkový otáčkomer obklopený až dvomi displejmi už nejakú dobu. To sa zmení a miesto neho Porsche predvedie niečo iné. Tým niečím je veľký displej Poskytujúci útočisko všetkým údajom. Vnútri je práve toto hlavná zmena. Menej zásadnou, ale pre fanúšikov značky rovnako smutnou, bude použitie nového prepínača na štartovanie.

Tam, vľavo, kde bol výstupok, ktorým ste štartovali ako kľúčom je niečo iné. A nudné. Porsche nahradilo pôvodný otočný vypínač klasickým tlačidlom. Nevyzerá to ako zásadná zmena, ale určite sa nestretne s vrelým vítaním. A to nie je všetko. V základnej výbave 911 už nebudú zadné sedadlá, zrejme kvôli šetreniu hmotnosti. Štandard bude polica na odkladanie batožiny a za príplatok, aj keď nulový, budú malé a nepoužiteľné sedadlá.

Zmeny exteriéru

Najväčší skok zažije určite prevedenie 911 GTS. Získa aj nový predný nárazník, taký, čo bude mať aktívnu aerodynamiku. Otvory na prívod vzduchu bude auto vedieť zatvárať, ale ešte dôležitejšie je, že systém zatvárania vyzerá ako strúhadlo na syr. Alebo na zemiaky. Podľa toho, čo práve v kuchyni chytíte. Pomocou aktívnej aerodynamiky sa dajú nielen dosahovať vyššie maximálne rýchlosti, ale dá sa aj znížiť spotreba.

Ďalším krokom dizajnu vpred bude jednoznačne posun pre zliatinové disky. Získajú nové tvary a pre GTS sa na zadnej náprave udomácni pneumatika s šírkou s väčšinou o celý centimeter. Zadná náprava bude už štandardne natáčateľná. Prečo by malo byť natáčanie zadnej nápravy výhodou? Lebo v tesných priestoroch bude 911 GTS obratnejšia ako bez natáčania a zároveň vo vyšších rýchlostiach predvedie lepšie držanie na ceste. Vtedy sa zadné kolesá natáčajú rovnakým smerom ako tie predné.

Zmeny pohonu

Ak si myslíte, že strúhadlo na syr v prednej časti bude najväčšou úpravou vozidla, tak si chyťte klobúky, jazda len začína! Porsche pozrelo na sústavu pohonu a na začiatok si ujasnime, že manuálna prevodovka bude v GTS úplne mŕtva. Prečo? Jednoducho preto, že vozidlo už bude hybridné. Na výber nám stále zostane s pohonom zadnej nápravy a pohonom všetkých štyroch kolies. Ale už to nebude to, čo bývalo. Presne túto formulku hovorili ľudia aj pri prechode z klasických atmosférických motorov na prepĺňané. No a toto je ďalší krok dopredu, do budúcnosti. Krok do budúcnosti k možnosti stále predávať obľúbený model. A nechať stále miesto, popri masovejších prevedeniach pre špeciality ako 911 GT3.

Všetko hybridné šialenstvo začína prevedením GTS, ktoré bude mať celkový výkon 398 kW/540 k a krútiaci moment 610 Newton metrov. Stovka by mala byť na rýchlomeri niekde v oblasti 3 sekúnd.

Aké čary sú za týmto zrýchlením? Porsche pripravilo pre nový model 911 GTS úplne nový motor s objemom 3,6 litra a zníženou výškou o 110 mm. To umožňuje použitie invertora umiestneného priamo na vrchu agregátu a na rovnakom mieste Porsche našlo miesto aj pre medzichladič stlačeného vzduchu. Lenže je to úplne nový motor? Aj áno, aj nie. Základy motora sú totiž ešte v modernizovanom Porsche 911 generácie 997 a motor nesie začiatok označenia 9A.

Novinkou je použitie hybridného systému. Porsche nazvalo svoj hybridný čin T-Hybrid, ako analógia ku e-Hybrid v Panamere a Cayenne. Hybrid využíva batériu s kapacitou 1,9 kWh a nie je možné na ňu prejsť ani kilometer. Energiu tlačí do elektrického motora s výkonom 40 kW/54 k a krútiacim momentom 150 Newton metrov,. Je umiestnený priamo v 8-stupňovej automatickej dvojspojkovej prevodovke.

Hybridný doplnok funguje podobne ako mild hybrid, ale s inak umiestnenými komponentami. Nie je to štartér generátor, ale pomáha vozidlu pri zrýchlení. Ďalšou devízovou nového systému je použitie elektrického prepĺňania. Práve elektrické prepĺňanie umožňuje dosahovať vyšší výkon. A tiež zlepšuje odozvu na plynový pedál, čo vedie k skráteniu reakčného času turba.

Koľko bude tento špás stáť?

Každý určite čaká nárast ceny, lebo technológie sa posúvajú vpred. O koľko bude 911 GTS s modernizovaným hybridným systémom drahšie? Približne o pätnásťtisíc eur a základná cena v Nemecku sa odráža od dna s hodnotou 170 000 €. 911 GTS nebude jediným prevedením Porsche 911, ktoré dostane vylepšenia. Už aj základné modely získajú medzichladiče a turbá z výkonnejších prevedení.

Porsche krok s hybridom spravilo nielen kvôli výkonu, ale aj kvôli emisiám. Hybrid znižuje zaťaženie prostredia výfukovými plynmi a, teoreticky, dokáže znížiť aj spotrebu. Porsche 911 si ale nekupujete kvôli nízkej spotrebe. Dôležitejšie sú úplne iné parametre a charakteristiky tohto auta.