Porsche má nový model Panamera, ale nová generácia to nie je

Samuel Turanský

18.12.2023

Nemecká automobilka Porsche, špecializovaná hlavne na športové automobily, už dlhšie ponúka model Panamera. Je to vozidlo doplňujúce súčasný predajný úspech automobilky a umožňujúce vznik rýdzo športových verzií 911. Toto auto, Panamera, dokáže zaujať aj tých, ktorí občas potrebujú niekoho odviezť a nechcú SUV. Nemci aktuálne vyrukovali s tým, čomu hovoria nová generácia modelu. Ale je naozaj nová?

Pri pohľade zvonku určite vidno najviac novú prednú časť s hranatejšími svetlometmi a vzadu sa o slovo hlási jednoduchá línia svetiel, ktorá je viac príbuzná s elektrickými vozidlami značky ako s tými športovými. To je však zo zmien asi všetko. Nové disky sa ako zásadná zmena rátať nedajú a Panamera stále predvádza úplne rovnaké línie dverí, rovnakú líniu okien a vlastne aj rovnakú platformu. Takže tvrdenie o úplne novom vozidle je trochu skresľujúce a odvážne. Porsche však nie je prvé, ktoré takéto niečo prezentuje. Je viacero automobiliek, čo vydáva modernizovanú verziu za úplne novú generáciu. Ale my to vieme prekuknúť!

Ak by sme hľadali zmeny, ktoré sa udiali, tak určite treba spomenúť ponuku karosérií. Základný liftback ostáva stále v cenníkoch a rovnako ostáva aj predĺžená verzia Executive. Športovo strihnuté kombi Sport Turismo však musí ponuku opustiť. Prečo? Jednoducho preto, že sa nepredávalo podľa predstáv. Teraz si určite gratulujú všetci súčasní majitelia, ktorí budú mať zrazu unikátne auto bez aktuálneho nástupcu. No a to znamená aj možnosť budúceho rastu hodnoty.

Vylepšenia neprichádzajú len zvonka, ale aj vnútri. Vďaka zachovaniu platformy sa priestorové pomery nezmenili, takže najviac vidno novú prístrojovú dosku. Stredový tunel sa potichu zbavil prepínača prevodovky a vyhodil ho hore medzi dva displeje. Veľkou novinkou bude použitie tretieho displeja, toho pred spolujazdcom. Po vzore Ferrari a Mercedesu Porsche prichádza s displejom pre spolujazdca, na ktorom bude možné sledovať nielen dáta o jazde a rýchlosti, ale prinesie aj možnosť ovládať informačno-zábavný systém. Na tomto displeji bude môcť spolujazdec pozerať aj audiovizuálne diela streamované cez niektorú zo vstavaných služieb.

Rozmery ostali rovnaké, hlavne rázvor, dĺžka sa trošku upravila novými nárazníkmi. Ale to hlavné je, že Panamera získala do štandardnej výbavy vzduchový podvozok. Pre alternatívu Turbo e-Hybrid prinesie aj možnosť systému Active Ride. Systém vyrovnáva auto v zákrutách a čo je ešte dôležitejšie, dokáže fungovať s dvojkomorovým a dvojventilovým vzduchovým podvozkom tak, že vie auto naklopiť na jedno koleso. Ak neviete čo to znamená, tak si pozrite ako fungujú Lowridery. Tu je to obdobne, ale nie s takou razanciou.

Zásadné zmeny Porsche Panamera predvedie aj na poli pohonných agregátov. Na začiatok budú dostupné dve verzie. Tá základná a tá vrcholná. Základná bude mať výkon posunutý o 18 kW/25 k na 258 kW/350 k a bude dostupná nielen s pohonom zadnej nápravy, ale aj s pohonom všetkých 4 kolies. Ako štvorkolka dokáže stovku dosiahnuť za menej ako 5 sekúnd.

Extrémnejšiu nálož výkonu predvádza Panamera Turbo e-Hybrid. Kombinuje štvorlitrový motor V8 s prepĺňaním dvomi turbami a elektromotor. Celkový výkon je až 494 kW/670 k. Sústava spolupracuje s osemstupňovou automatickou prevodovkou s dvomi spojkami a na stovku auto vystrelí za menej ako 3,5 sekundy. To však nie je všetko, čím môžu majitelia v golfovom klube machrovať. Porsche pre Panameru pripravilo rovnako veľkú batériu akú má pre Cayenne s plug-in hybridným systémom. Kapacita batérie je dokonca taká, že ju nemali ani niektoré elektromobily donedávna. Panamera má väčšiu batériu ako Dacia Spring. Kapacita sa dostala na 25,9 kWh, čo by mohlo znamenať dojazd na plné nabitie takmer 100 km.

Porsche bude postupne doplňovať ďalšie a ďalšie modely do ponuky. Aktuálne už môžete zbehnúť ku svojmu predajcovi a objednať si novú Panameru. Dodanie by malo byť do pár mesiacov.

Porsche nakoniec nepredstavilo novú generáciu. Je to len výrazne vylepšená pôvodná. Pamätáte si na tvrdenie, že Passat B7 je nový? Tak bol rovnako nový ako táto Panamera. No a ešte treba spomenúť hlavného konkurenta, s ktorým sa Panamera pasuje na trhu. Je ním predsa Mercedes-AMG GT so 4 dverami a výkonom až 635 kW/863 k pre verziu e-performance. No a možno aj BMW radu 8 Gran Coupe, ale to rozhodne nemá, okrem M8 Competition Gran Coupe výkon nad 442 kW/600k.