Radujme sa, prichádza Aston Martin Vantage v svojej najlepšej forme

Samuel Turanský

16.02.2024

Aston Martin Vantage sa zmenil. Zmenil sa dosť detailne na to, že automobilka vylepšenia prezentuje výlučne ako facelift. Facelifty sú väčšinou omnoho menej rozsiahle a niekedy faceliftu stačí len pár vylepšení. Aston Martin sa na svoj model pozrel extrémne zopovedne a doladil všetko, aj to, čo nevyzeralo ako problém. Doladil kompletne celé auto a spravil z neho najlepší Vantage v celej histórii! Čo mu spravil?

Vylepšenia tvarov

Keď by bol ktokoľvek z vás zodpovedný za určitý model, prvé, na čo by sa zameral, by bol vzhľad auta. Modernizácia odhalila novú tvár modelu, príbuznú väčšiemu a omnoho drahšiemu bratovi. Vantage sa svojou prednou častou dostáva bližšie do príbuzenstva s DB12. Ak tipujete, že číslo v názve hovorí o počte valcov, tak máte smolu, toto už dávno neplatí. Aj najväčší model má stále motor V8.

Aston Martin Vantage odprezentuje väčšie svetlomety a tvary, čo nebudú kritizovať žiadni zákazníci, novinári, ani náhodní pozorovatelia. Vylepšený predok určite zaujme viacerých a zvládne akékoľvek meranie krásy. Zadok ostáva väčšinou taký istý, ak sa niečo zmenilo, tak maximálne niektoré línie nárazníka a s faceliftom prišla iná technológia svetiel. Pokrok nie je vidieť na prvý pohľad, treba riešiť úplné detaily.

Konštruktéri a dizajnéri ale týmto nekončia, vôbec nie, pripravili si aj zmenu, čo nie je vidieť takmer vôbec, ale keď ju zbadáte, tak viete, že toto je nový kus. Model Vantage je rozšírený až o takmer 3 centimetre. Stavím sa, že ste to nepostrehli, ani mne nenapadlo, že má úpravu šírky.

Vylepšenia techniky

Nie všetko je vidieť a tak ako nie je zreteľné rozšírenie, nie je vidno ani základné zmeny v konštrukcii auta. Aston Martin modely Vantage lepí, to je dlhodobo známy fakt. Lepenie umožňuje pružné reagovanie jednotlivých dielov a automobilka využíva flex vo svoj prospech. Ale áno, idete so správnou otázkou. A čo na to tuhosť konštrukcie?

Základom modelu je vylepšená platforma s presunutými výstužami. V konečnom dôsledku je vďaka malej zmene celé auto pevnejšie a tuhšie, čo sa blahodárne prejaví na famóznych jazdných vlastnostiach.

Vylepšenia konštrukcie Aston Martin Vantage umožnujú ešte lepšie využitie podvozku Bilstein DTX s adaptívnym a nastaviteľným tlmením. Na papieri a dokonca ani na displeji nevyzerajú zmeny nejako zásadne, ale Aston Martin sväto-sväte tvrdí, že jazda bude extrémne lepšia ako v pôvodnom prevedení. Zatiaľ nám ostáva jediné, veriť konštruktérom. Ak by ste náhodou mali obe verzie u seba v garáži, tak sa ozvite, rád to porovnám.

No a dôležitým dielikom do skladačky sa stanú aj vylepšené brzdy. Veď puzzle by bez nich bolo ako kôň bez nôh. Vpredu brzdový systém pyšne ukazuje kotúče s priemerom 400 mm, do ktorých sa zahryznú 6 piestikové strmene a vzadu sú štvorpiestikové strmene na kotúčoch s priemerom 360 mm. Oceľ sa vám zdá nevhodná? Tak si priplatíte za keramické kotúče znižujúce neodpruženú hmotnosť až o 30 kg. A to sa oplatí! Akurát nie do bežnej premávky, v ktorej keramické kotúče pískajú, lebo nikdy nedosiahnu optimálnu prevádzkovú teplotu.

Vylepšenia motora

Motor pre Aston Martin už dlhodobo dodáva Mercedes zo svojej sekcie AMG. Aj v najnovšom Vantage bude štvorlitrový vidlicový osemvalec s dvomi turbami, ale rozhodne si pripíše zopár vylepšení na svoje konto. Do konštrukcie inžinieri zakomponovali nové vačkové hriadele, nové časovanie ventilov a tiež väčšie turbá, prípadne aj zmenený kompresný pomer. Celý motor je pevnejší a odovzdáva vyšší výkon. Dostáva sa až na 490 kW/655 k, čo je o 115 kW/155 k viac ako mal pôvodne.

Už pôvodný výkon pôsobil zdrvujúco, ale teraz prichádza správna kombinácia extrému. Úpravy motora pokračujú aj v pridaní troch ďalších výmenníkov tepla. Bokom nezostala ani olejová sústava, výrobca ju vylepšil novým olejovým chladičom s väčšou plochou. Až by sa mohlo zdať, že Vantage v pôvodnom prevedení tejto generácie mohol občas prísť ku vysokej teplote a prehriatiu.

Motor sa rozhodne zmenil extrémnym spôsobom nielen z výkonového spektra, ale aj zo spektra spoľahlivosti. Ale stále je spojený s osemstupňovou automatickou prevodovkou od ZF a posiela výkon na zadné kolesa cez elektronicky riadený samosvorný diferenciál. Finálny prevod je skrátený na 3,083:1, čo zabezpečuje ešte lepšiu akceleráciu. Na stovke je vylepšená verzia Astonu Martin Vantage za 3,5 sekundy a maximum atakuje 325 km/h.

Vylepšenia softu a interiéru

Nový a tuhší podvozok, vylepšený motor a jednotlivé komponenty rieši vylepšený softvér. Vodič môže zvoliť z mnohých nastavení trakčnej kontroly, môže vybrať odpal z miesta Launch Control, ale o jeho kontakt s autom sa bude starať aj vylepšený elektronický posilňovač riadenia. Aj keď je elektronický, automobilka sľubuje, že poskytne priamejší pocit z riadenia a lepšiu spätnú väzbu. Všetky systémy vo vozidle zaznamenávajú dáta a po odoslaní do fabriky ich konštruktéri analyzujú, vďaka čomu môžu do budúcna prinášať vylepšenia softvéru.

Karoséria Vantage prešla veľkými zmenami, rovnako veľkými zmenami si musel prejsť aj systém pohonu, podvozok, ale aj všetky ostatné časti. Ale šoférovi bude aj tak najviac záležať na tom, že interiér vyzerá lepšie. Vodič má pred sebou digitálny displej zobrazujúci všetky potrebné parametre a stredový displej už nie je na vrchu na výsuvnom podstavci, ale dostal sa až pod výduchy. Prečo je toto krok vpred? Rozhodne preto, že nezavadzia vo výhľade. No aj preto, že všetko pôsobí čistejšie a krajšie. Akým Porsche hlási odklon od klasických pák na prehadzovanie režimov prevodovky, Aston Martin sa poučil a v novom a vylepšenom modeli Vantage ohlásil návratku malej páčke v strede. Ak by ste chceli vedieť, pôvodný model mal už dlhšie využívané prepínanie prevodovky pomocou štyroch tlačidiel. Môžeme to nazvať návratom dôstojnosti do automobilového priemyslu. Aspoň od britskej automobilky. Veď od koho iného?

Aston Martin počúva

Všetky tieto zmeny majú jediného pôvodcu. Aston Martin vypočul zákazníkov a pripravil do reality auto, čo sa zaobíde z výrazných pripomienok. Pôvodný model bol často kritizovaný nielen za tvar prednej časti, ale aj za interiér. Interiér je miesto s najväčším dopadom na reálne používanie a preto je výborná zvesť, že je úplne nový a prestal vykazovať známky hračkárskych autíčiek. Veď už len volant sa posunul od hranatých línií ku klasickému okrúhlemu prevedeniu a vyzerá elegantnejšie a pritom dostatočne športovo. Necháva si aj klasické prepínače tlačidlami. Z divného auta sa touto modernizáciou stalo fantastický vyzerajúce športové náčinie s ešte extrémnejším výkonom.

Ak by ste chceli Aston Martin aj vy, tak našich maklérov neváhajte kontaktovať a kľudne si skontrolujte, či jeden zrovna nemáme v ponuke!