Suzuki Jimny nie je len baby G, ale aj rally legenda

Samuel Turanský

28.12.2023

Suzuki Jimmy pozná určite každý. Je to auto predávané ako terénne vozidlo, ale už iba s dvomi miestami a s veľmi obmedzeným počtom kusov. EU predsa rozhodla, že toto auto nemá nárok jazdiť po slovenských a európskych cestách. Či to skôr rozhodla fabrika, lebo nechce riešiť prehnané pokuty za emisie? Nech je to ako chce, vozidlo má extrémne terénne schopnosti a dokáže prejsť kamkoľvek! Je to také malé Géčko. Ale nemusí vyzerať len ako to.

Niektorí úpravcovia sa rozbehli k tuningu vozidiel a práve DAMD bol jeden z prvých, čo sa podujal na prestavbu auta v štýle pravej terénnej ikony z Nemecka vyrábanej v rakúskom Grazi. A toho istého úpravcu tu máme znova. Tentoraz vyčíňal úplne iným smerom. Prerobil autá v štýle ikon rally. Jeden druh vyzerá ako Renault 5 a druhý ako Lancia Delta Integrale. Pocta skupine B a predchádzajúcim rally obdobiam v osemdesiatych rokoch sa prehliadnuť určite nedá.

Základom pre prestavbu je stále malé auto s 1,5-litrovým benzínovým motorom so 4 valcami, ktoré predvádza terénne schopnosti aj vďaka redukčnej prevodovke a mechanizmu s pohonom všetkých 4 kolies. Výkon 75 kW/102 k sa môže zdať ako slabý a na cestách aj reálne slabý je. Ale v teréne je výhodou nízka hmotnosť a schopné možnosti prejazdov vďaka krátkemu rázvoru.

Jimny v koži Renaultu 5 Turbo

Prvou prestavbou je verzia, čo sa má podobať na Renault 5 Turbo. Dostala vpredu obdĺžnikové svetlá, adekvátnu masku chladiča a upravený nárazník. Stojí na diskoch OZ s bielou farbou a aby bol dojem dokonalý, na zadných blatníkoch pribudli imitácie otvorov ako má aj špeciál na rally. Ten má totiž motor v zadnej časti a otvory slúžia na prívod vzduchu na chladenie. Nezabudlo sa ani na krídlo nad zadným oknom. Veľmi smiešne vyzerá nápis na dverách, ktorý hovorí o absencií prepĺňania veľkými písmenami Non Turbo.

Jimny ako Delta Integrale

Druhou alternatívou uzavreli sveta je pri Suzuki Jimny Lancia Delta Integrale. DAMD použil svetlá so štyrmi okrúhlymi časťami a typickou maskou chladiča, akú mala Lancia Delta Integrale aj v sériovom prevedení. Tu prichádza inak lakovaný predný nárazník. Ak si pozorne všimnete, nárazníky sú navlas rovnaké, akurát pri Suzuki Jimmy Integrale majú lakovanie farbou karosérie. Žlté hmlovky sú zase záležitosťou oboch. Integrale dostalo na zadnú časť karosérie aj malý decentný spojler, ktorý je takmer v 90° uhle.

Pod kapotou sa nič nezmenilo, ale v domácom Japonsku je aj niečo iné ako 1,5-litrový štvorvalec. V rámci pravidiel, ktoré majú nastavené Kei Cars, aby mali menšiu poistku a výhodnejšie používanie je v ponuke aj trojvalec s objemom 660 cm³. Má ešte nižší výkon 46 kW (63 k) a krútiaci moment iba 97 Nm.

Na Slovenskom trhu bola životnosť Suzuki Jimmy veľmi krátka, ale o to viac priaznivcov si malé auto získalo. Za rozumné peniaze, okolo 25 000 € vtedy ponúkalo miesto pre 4 osoby, trochu nákladu a možnosť prejsť takmer akýmkoľvek terénom krížom. Lenže potom sa sprísnili pravidlá emisií a zaviedli emisné pokuty, čo zase spôsobilo, že aj toto auto dostalo stopku. Emisná pokuta by bola totiž príliš vysoká v porovnaní s klasickou cenou. Následne sa začala predávať úžitková verzia s dvomi sedadlami, ale tá tiež prišla s obmedzenými počtami. Takže Suzuki Jimmy ostáva unikát a pochybujem, že si niekto na Slovensku zvolí úpravu od DAMD, či už na štýl Mercedesu triedy G, alebo niektorej z týchto rally legiend.