Top 5 áut pre dôchodcov

Samuel Turanský

13.04.2024

Ak už máte dôchodkový vek, tak budete chcieť auto, ktoré nebudete musieť dlho meniť. Jediné, že by ste boli tak šľahnútí ako niektorí z nás a chceli stále niečo nové. Ale väčšinou sú preferencie úplne iné. Auto pre dôchodcov by malo byť vyššie, malo by mať rozumné prevádzkové náklady a malo by byť spoľahlivé.

Čo si teda na jeseň života vybrať? Existuje vôbec také auto, čo by uspokojilo požiadavky? Určite áno, pre nás by to bolo Ferrari Purosangue, Ferrari Roma, niečo od Aston Martinu, či Morgan Plus Six. Ale pre bežné použitie sú tieto autá trochu zvláštne. Preto som našiel päť áut, ktoré by boli vhodné pre dôchodcov. Čo som vybral? A ako som postupoval?

Auta pre dôchodcov majú byť vhodné na nasadanie a vysadanie aj pri problémoch s kĺbami. Preto Subaru BRZ v zozname nie je. No a ideálne by mali mať aj rozumnú pohonnú jednotku. Pozeral som síce nové autá, ale väčšinu z nich nájdete aj v našej ponuke ako jazdenky!

Renault Captur

Renault Captur už dlhodobo háji priečky najpredávanejších SUV segmentu B. Je vyšší, má pekný štýl a nedávno vyrukoval s vylepšenými tvarmi faceliftu. Aj jeho prvá generácia bola fajn, ale pri nej si treba dať veľký pozor na voľbu motora. S naftovým nič nepokazíte, benzínové boli trochu náročnejšie na údržbu a fungovanie. Hlavne pri 1,2 TCe sa treba mať na pozore!

Renault Captur už pred modernizáciou predvádzal nový litrový trojvalec s nepriamym vstrekovaním, ktorý je vhodný aj na krátke trasy a nevznikajú v ňom uhlíkové rezíduá. Pre športovejšie dochádzanie v nedeľu do kostola je zase vhodný 1,3ka štvorvalec. S automatom aj manuálom má výkon až 103 kW/140 k. A aká je najlepšia voľba do tohto auta? Je to hybridná sústava. Renault Captur už vylepšil na poriadne vysokú úroveň.

Toto je prvá generácia Renaultu Captur.

Volkswagen T-Cross

Volkswagen T-Cross je ďalším kandidátom, čo spĺňa všetky požiadavky. Je vyšší, je akurát veľký, nie je ho problém zaparkovať pri kostole, pri obchode, pri zdravotnom stredisku, nikde. A manévrovanie s ním je hračka!

Na výber máte nielen s litrového trojvalca, ale ponuka modelu predvádza aj 1,5-litrový štvorvalec plní svoju úlohu znamenite. Na naftové motory môžete rovno zabudnúť, ale ani ich nepotrebujete. Aj klasické benzínové agregáty vykazujú nízke hodnoty spotreby a zvládajú rozhýbať malú karosériu svižným spôsobom. Volkswagen T-Cross je, oproti Renaultu Captur, trochu už konzervatívnejšie tvarovaný a len nedávno prišiel s faceliftom meniacim niektoré detaily karosérie. Nebol to ale facelift hĺbkový, len kozmetická úprava.

Hyundai Kona

Nie úplne konzervatívne vyzerá Hyundai Kona. Druhá generácia prevzala odvážne tvary po tej prvej a vykazuje lepšie hodnoty nielen v dynamických parametroch, ale aj vo vnútornom priestore. Celé auto je omnoho väčšie ako bolo predtým a zároveň vyzerá stále kompaktne. Hyundai dobre vie čo robí a ku Tucsonu je Kona dobrým súrodencom.

Nová Kona, tá, čo sa v cenníkoch objavila ešte stále len nedávno, má veľké spektrum motorov. Začína obyčajnými benzínovými, ale dokáže ponúknuť aj výkonné verzie s pohonom všetkých kolies. Konu N čakať nemusíme, aspoň nie zatiaľ, ale cenníky obsahujú hybrid a dokonca aj elektrický pohon.

Elektrické auto stojí okolo 40-tisíc eur a je dostupné v dvoch stupňoch výkonu a kapacity batérie. Aj elektrická Kona spĺňa všetky požiadavky na auto pre seniorov. Je vyššia, má normálne prevádzkové náklady, ale obstaranie vyžaduje väčšiu investíciu. A preto je asi vhodné ostať pri štandardnom hybride, alebo pri obyčajnom motore. Trojvalec väčšinou stačí.

Suzuki Vitara

Suzuki je evergreen áut pre seniorov. Sú určené aj pre mladších, ale seniori sa presunuli od odvážnejšie tvarovaného ostatného Ignisu ku Vitare. A robia dobre. Vitara je úplne perfektný kandidát na ich auto. A aj na auto pre menšiu rodinu, či skôr pre hocikoho. Je síce subtílnejšia, dvere sú tenšie, ale za dané peniaze hrá veľa muziky. Je na každom rohu a má to dôvod.

Jedinou nevýhodou Vitary môže byť tvrdší podvozok. S-Cross je pohodlnejší, ale aj väčší a drahší. Vitara je výborný kompromis medzi veľkostnými parametrami a cenou. A tiež to parkovanie je ľahšie. Má slušnú dávku asistentov a okrem mild hybridu predvádza aj plný hybrid. Ja by som určite zostal pri štandardnej verzii s manuálnou prevodovkou za čo najrozumnejšiu cenu.

Toyota Corolla Cross

Ak máte viac peňazí, tak môžete nazrieť aj do ponuky Toyoty. Yaris Cross môže vyzerať trochu odvážne, ale Corolla Cross je konzervatívne a nenápadné auto. Najhoršia časť dizajnu je v spodnej časti, konkrétne výfuk. Na štvorkolke trčí dole a je ľahkým cieľom čohokoľvek, čo sa mihne pod autom. Mačka sa neschová, dostane rozžeravenou rúrou medzi oči.

Ale aj tak je Corolla Cross výborné auto. Už má hybrid piatej generácie a je znova úspornejšia. Môže za to nielen optimalizovaný motor, ale tiež väčšia batéria s inou technológiou a vymenený elektrický motor. Aj toto je výborné auto pre seniorov. Vyššie nasadanie má, spoľahlivosť je výborná, náklady sú v dobrých hladinách. V čom je problém? Cena.

Základná verzia stojí celkom veľa a ak treba lepšiu výbavu a aj štvorkolku, tak už sme na 40-tisíc eurách. Ale tak, Corollu Cross dokážete kúpiť už od 29-tisíc eur a ani so základným hybridom so štvorvalcom 1,8 nebudete stratení.  Dokonca už základná výbava Comfort má všetko potrebné a je použiteľná. Možno je nakoniec základ aj najlepšou voľbou.

Prečo nie Dacia Duster?

Dacia Duster vyzerá ako ideálny kandidát a aj ním je. V najnovšej, už tretej, generácii. Ale prvá generácia, navzdory svojej dostupnosti, až tak ideálna nebola. Prečo? Lebo sa do nej zle nasadá! Je vyššia, ale prah je tak široký, že ho treba preskakovať. Druhá generácia už bola o čosi lepšia, ale stále to nie je ono. Tretia generácia už nebude mať tak široké vyčnievajúce blatníky a nasadanie bude ľahšie. Aj menej pohyblivý človek do vnútra skočí ako laň.

Nový Duster už stojí od 17 490 eur s litrovým trojvalcom s LPG. Už od začiatku bude v cenníku aj so štvorvalcom s objemom 1,3 litra. Môžete ho mať dokonca aj s pohonom všetkých kolies. Alebo môžete naštartovať hybrid. Za ten Dacia vypýta 25 290 eur. Hybrid kombinuje 1,6tku štvorvalec s elektromotorom a k nim má špeciálnu prevodovku. Po Joggeri hybrid je Duster druhé hybridné auto z Rumunska. Od Dacie, samozrejme.

Na fotke máme Duster druhej generácie.

Ak chcete ktorékoľvek z áut, je veľká pravdepodobnosť, že ho nájdete u nás v ponuke. Chalani od nás dokážu určite pomôcť aj s výberom!