Volkswagen oslavuje 50 rokov Golfu faceliftom

Samuel Turanský

26.01.2024

Volkswagen Golf, to auto, čo každý pozná, čo každý videl a každému ho niekto odporučil keď kupoval jazdenku má 50 rokov. A čím si viac uctiť túto formu odkazu ako vylepšenou verziou 8. generácie. Volkswagen Golf Mk8,5 je tu! Vnesie do modelovej džungle nové parametre, nové verzie a niektoré so slzou v kútiku oka zakope pod zem. Čo mení facelift obľúbeného modelu?

Výzor

Každý facelift mení vizuálne prvky áut. Nie je to inak ani tu a vylepšený Golf ukazuje nové očká v tvare zmenenom oproti pôvodnej verzii z roku 2019. Svetlá budú mať štandardne LED prvky. Ale určite si pri konfigurácii zaškrtnite položku IQ.Light. S ňou získate nielen vylepšené maticové usporiadanie a lepšiu pohodu v noci, ale prinesie vám aj vizuálne prepojenie v lište masky chladiča. O čom hovorím? Svetlá budú prepojené svetelným pásom ako na Touaregu a elektrických autách fau-vé a Volkswagen nezabudol ani na úplnú novinku. Podsvietenie získa aj logo automobilky! Práve s podsvieteným logom môže VW naraziť na legislatívu v niektorých krajinách, ale je celkom logické, že toto bude posun vpred a určite sa podarí upraviť zákony na použitie v globálnom meradle.

Svetlá prešli zmenou aj vzadu. Nebudú mať pás s prepojením ako je štandardom pri elektrických vozidlách automobilky a pri niektorých iných väčších modeloch a ako má nový Golf vlastne aj v prednej časti. Svetlá len získali novú grafiku a nové možnosti. Znova platí známa poučka, o ktorej som hovoril už v predchádzajúcom odstavci. Určite nezabudnite priplatiť IQ Light. Prinesie vám možnosť zmeniť si grafiku až v 3 schémach. Nie iba privítania, ale celkového svietenia.

No a čo by to bol za facelift, keby nemá nové disky? Aj toto je na programe dňa Volkswagenu Golf. Do konfigurátora má pribudnúť až 5 nových tvarov elektrónov s priemermi od 16 do 19 palcov. A tradičná forma vylepšenia pri dosiahnutí času faceliftu je prihodenie zopár farieb. Vzorkovník obohatia dve modré farby, Crystal Ice Blue, Anemone Blue, ale aj strieborná Oyster Silver a čierna Grenadilla Black.

Volkswagen pri vylepšeniach modelu Golf zapracoval aj na nárazníkoch. Veď ich nemohol nechať pôvodné, lebo by nesedeli k novým svetlometom. Vylepšené budú všetky od základných až po tie športové s výbavou R-line a na GTičku. Zmeny sa dotknú nielen klasického hatchbacku, ale aj kombíka. Kombi neodchádza, ostáva v ponuke, je jej pevnou súčasťou už od tretej generácie modelu.

Interiér

Pri vylepšeniach sa Volkswagen pozrel aj do vnútra. Už neexistuje očividné prepojenie medzi prístrojovým štítom a displejom v strede. Oba žijú samostatným životom a Golf sa tak čiastočne posunul ku najnovšiemu Tiguanu, či ku elektrickým vozidlám z Wolfsburgu.

Stredový displej bude už štandardne s uhlopriečkou 10 palcov a s podsvietenou lištou ovládania teploty a hlasitosti. Veď po tomto pišťali všetci zákazníci a všetci užívatelia. Druhou možnosťou, pre lepšie vybavené kusy, bude 12,9 palca a samozrejme infotainment štvrtej generácie.

Čo by ste ešte ďalej zmenili okrem displejov a grafiky na nich? Volkswagen sa vrhol na volant. Je stále okrúhly, alebo zrezaný, ale s faceliftom prichádza s tlačidlovým ovládaním. Dotykové ovládanie bude už v histórii a do budúcna s ním Volkswagen ráta iba pre elektrické autá. To ale neznamená, že si nemôžete kúpiť Volkswagen so spaľovacím motorom a dotykovým ovládaním na volante. Jednoducho musia niektoré modely dobehnúť.

Motory

Pohľad do súčasného cenníka hovorí, že základná verzia 8. generácie Golfu má litrový trojvalec. Po facelifte to tak rozhodne nebude. Litrový trojvalec prejde rovnakou cestou ako dotykové ovládanie na volante. Už nebude. Miesto neho bude základ s 1,5-litrovým TSI a výkonom 85 kW/115 k. Rovnaký motor môže mať aj vyšší výkon, 110 kW/150 k. ak nechcete mild-hybrid, môžete mať aj manuálnu 6 stupňovú prevodovku. Mild-hybrid 1,5 eTSI výkonom 110 kW/150 k je iba s automatom so 7 prevodovými stupňami a s dvomi spojkami.

Kto si pamätá Golf GTI 5. generácie nech dá ruku hore a stredná verzia golfu generácie Mk8,5 bude mať od neho vyšší výkon. Bude mať až 150 kW/204 k z dvojlitrového prepĺňaného štvorvalca a bude kombinovaný iba so 7 stupňovým automatom. Zdá sa vám to málo? Tak siahnite po GTI. Dvojliter má v ňom nový výkon 195 kW/265 k a poháňa predné kolesá iba cez 7 stupňový automat. Výkon skočil oproti pôvodnému osmičkovému GTI o 15 kW/20k. Manuál už v ponuke nebude. Ďalší padlý hrdina.

No a čo by to bolo za Golf, keby nemá naftu? Pri súčasnej kriminalizácii naftových agregátov je príjemné zistenie, že Golf to nezabalil a naftu nezabíja. Stále ponúkne dvojlitrové TDI s výkonom buď 85 kW/115 k, alebo s výkonom 110 kW/150 k. Aj keď by sa žiadala verzia GTD s ešte vyšším výkonom, tá zrejme do ponuky nepríde, veď Golf stavil na výkonné hybridy!

Hybridy budú v Golfe výhradne plug in a využijú najnovšiu generáciu pohonu, čo Volkswagen má. Motor s objemom 1,5 litra spolupracuje s elektromotorom a šesťstupňovou automatickou prevodovkou DSG. Má výkon 150 kW/204 k a elektrická časť čerpá energiu z batérie s novou kapacitou 19,7 kWh. Dá sa predpokladať, že keď predchodca zvládol na približne polovičnú veľkosť prejsť 60 km, tu by sa mohol dojazd na nabitie dostať na 120 km. No a čo bude na vrchole? Zatiaľ to nebude verzia Golf R, tá príde neskôr, bude to GTE. Výkonnejší plug in hybrid môže zaujať výkonom až 200 kW/272 k. O 5 kW/7 k prekoná športovo ladené GTI. Ostatné komponenty Volkswagen prevezme zo štandardného plug in hybridu.

Cena

Aká bude cena nového Golfu Mk8,5? To ešte nie jasné, lebo Volkswagen len vozidlo globálne uviedol. Ceny u nás ukáže až postupne blíženie sa uvedenia na trh, alebo aspoň predaja. Golf Mk8,5 by mal prísť už onedlho. Ale vývoj je jasný, základná verzia už určite bude za omnoho viac peňazí, lebo má štvorvalec. A rozhodne budú drahšie aj ostatné prevedenia, lebo budú mať lepšiu technologickú výbavu v podobe väčšieho displeja a nových funkcií. Volkswagen určite spraví krok správnym smerom a nebude si sám brať zákazníkov. Veď má určite celé oddelenia na analýzu trhu a jeho potrieb. Tie predsa zistili, že zákazníci chcú podsvietené lišty pod displejmi a chcú sa zbaviť tých šialených dotykových prepínačov na volante.

Ak sa vám nechce čakať na vylepšenú osmičku, môžete siahnuť po niektorom z Golfov v našej ponuke! Určite si vyberiete!

Volkswagen Golf Mk8.5

Volkswagen Golf GTI Mk8.5