Vylepšené Porsche Taycan rozdrví Teslu Model S aj Lucid Air

Samuel Turanský

08.02.2024

Ten čas prišiel aj pre Porsche Taycan! Model je na trhu už tak dlho, že si zaslúžil modernizáciu, facelift, vylepšenie, inováciu v strede modelového života. Volajte to ako chcete, Taycan bude pokračovať a bude pokračovať s tromi verziami karosérie. Okrem klasického sedanu si môžete kúpiť aj kombi Sport Turismo a off-roadové kombi Cross Turismo.

Hľadajte vylepšenia ako chcete, na karosérii ich nájdete veľmi málo. Decentné pokročili nárazníky, kolesá sú hádam ešte aerodynamickejšie a ja vidím niekoľko zmien aj v predných svetlách. Vnútri hrá Porsche rovnakú pesničku a okrem interiéru bez kože s novými materiálmi dokáže priniesť aj iné témy displejov. Chcete viac zmien? Máte smolu! Na pohľad sa viac nezmenilo, ale veľký skok je pod povrchom.

Taycan Turbo S

Áno, Taycan Turbo S je kráľom ponuky, ale pozrime sa na opačný koniec. Obyčajný Taycan bude mať zvýšený výkon na 360 kW/490 k a zadný motor predvedie posilnenie. Lenže kto chce základný Taycan? Každý chce konkurovať tým extrémnym Teslám a podobným šialeným sedanom s nehumánnym výkonom, ktorý je len kúsok od trhania vnútornosti a ublíženia posádke.

V tejto sekcii trhu Porsche Taycan Turbo S odpáli ponuku s výkonom 700 kW/952 k, čím prekoná doteraz najvýkonnejšie Porsche, 918 Spyder. Prekoná aj predchádzajúcu verziu Taycan Turbo S a to nie o málo, až o 140 kW/190 k. Veď predchádzajúca verzia Turbo S mala len 560 kW/762 k. A ak si dobre pamätáte, Taycan Turbo S v kamufláži zvládol aj najrýchlejšie elektrické kolo na okruhu Nürburgring. Čas si určite dokážete dohľadať, ale oficiálny ešte nie je, lebo Porsche použilo predprodukčný prototyp. Ak chcete náhodou vedieť, za koľko sa toto auto dostane na stovku, tak je to 2,4 sekundy. Ten čas 2,4 sekundy, ktorý vám vytrhne pečeň, pritlačí mozog na temeno a očné buľvy vám pretlačí dozadu a zrazu sa budete pozerať na hlavovú opierku.

Baterky sú väčšie

Porsche hlása, že obrovská zmena je aj v balíku batérií. Nebudem sa hádať, nová chémia spôsobila, že celé balíky sú ľahšie. A sú dva. Základný má až 89 kWh, pričom využiteľné z toho je 83,6 kWh. Väčšia batéria zažila väčší skok. Z 93,4 kWh sa dostala na 105 kWh a vy môžete na jazdu využiť 98,6 kWh. Ľahšie batérie s novou chémiou budú schopnejšie aj na lepší dojazd, nie iba na odovzdávanie energie elektrickým motorom.

Veď Porsche dostávalo brutálnu kritiku za malé dojazdy Taycanu. Väčšia batéria, efektívnejší motor, toto všetko prispieva k odvráteniu smršte. A ďalším bodom do skladačky bude použitie nového tepelného čerpadla a nového termálneho manažmentu. Výrazné zlepšenie má byť aj pri použití rekuperácie. Vozidlo bude zvládať rekuperáciu výkonom až 400 kW a nabíjanie bude až výkonom 320 kW. Obe tieto veličiny boli doposiaľ nižšie 290 kW a 270 kW, takže zrýchlenie bude evidentné. Zrýchlenie nabíjania a pribúdania energie pri spomaľovaní. Zdroje v automobilke potvrdili, že Taycan zvládne nabitie z 10 na 80 % za 18 minút. Za ten čas stihnete kávu a záchod.

Koľko to bude stáť, Cecilko?

V tomto momente si dávam dole ružové okuliare. Nový a vylepšený Taycan je rozhodne lepší, ale bude jednoznačne drahší. Presné ceny zatiaľ nie sú stanovené, aspoň u nás, ale v USA narástla cena približne o 10 %. Niektoré verzie išli hore o 8 %, niektoré takmer o 20 %. Nie málo, ale schopnosti sa posúvajú.

A nezabudnite, ku Porsche sa dostanete aj lacnejšie, keď využijete našu ponuku jazdených modelov.